Lafayette Kleuren. Trimwerk klaar!

Hallo Allemaal,

Mijn Lafayette is bijna klaar en binnenkort kan ik beginnen met
het spuiten van de romp. Nu is het zo dat de originele lafayette
een rode onderkant heeft en de bovenkant zwart......
Maar dat hadden ze niet allemaal.....
Hadden de Amerikanen daar een reden voor?

Persoonlijk vind ik de rode onderkant niet echt ''mooi'' en zat ik te denken om de bovenkant zwart te maken en de onderkant een tintje lichter dan zwart.. Iets van heel donker grijs. Verder ga ik de waterlijn subtiel wheateren. Met subtiel bedoel ik dat ik de waterlijn afplak en deze licht over spuit met een lichte grijze kleur zodat je wel de waterlijn ziet zonder dat deze ''te'' nadrukkelijk aanwezig is..........

Graag jullie mening!

Groeten Douglas

Hallo Douglas,

Mijn ex lafayette had ook een rode onderkant maar heb ook al foto`s gezien dat ze helemaal zwart zijn.

Ik zou voor zwarte gaan met de naam op de boot en nummer.

ps : wat is de naam van de boot.

Hoi Douglas,

Ik heb meer onderzeeérs gezien met een rode kiel,
Ik vind dat persoonlijk niet mooi.
Ik ben het eens met Harry, maar ja het is jou
boot
Bij een oppervlakte schip is het weer anders om.
Zo zie ik het.

Gr.Rob

Hallo,
de boten met de rode kleur is de kleur combinatie die ze hebben als ze van de werf komen.
Bij de Skipjack en Scorpion is dat in ieder geval zo heb ik gelezen.
Later worden ze in het verdere afbouw stadium helemaal zwart.
Ik vindt het wel mooier het onderwater schip rood.
Maar ieder zijn eigen smaak he.
Het heeft ook met de zichtbaarheid van het schip te maken en in welk water ze voeren.
Mijn C-Classe van 1908 is van donker naar lichblauw geverfd, en dat was omdat hj in het Middellandse zee gebied zich ophield.
Het schip was dan vanuit de lucht minder zichtbaar door de kleuren.

Hein

Hoi Douglas,

Mijn boot ken je en ik vind het eigenlijk wel makkelijker met die rode onderkant, dat zie ik meestal namelijk beter dan de bovenkant, tenminste wanneer ik geheel onder ben.

Maaaaaar geheel zwart is mooier, alleen in de praktijk (vind ik) niet altijd handig voor een toch wel redelijk snel te varen model.

Maar zoals wij zeggen : het is jou feestje.

Groeten,

Jan Huizenga.

Hi Douglas,

het blijft natuurlijk jouw boot, dus ook al maak je'm paars met gele stippen....maar serieus:

De Lafayette class heeft altijd dit kleurenschema gehad, dus steenrood aan de onderzijde van de romp en matzwart aan de bovenzijde van de romp. De scheidingslijn tussen de twee kleuren (en dat is NIET de WATERlijn) zit exact halverwege de romp (met uitzondering van de SSBN 624 Woodrow Wilson die tijdens de tewaterlating een echte waterlijn had...). Deze kleurstelling is gemaakt rekening houdend met zichtbaarheid vanaf boven (zwart dus minder zichtbaar onder water) en vanaf beneden (rood licht is het eerste dat je niet meer ziet als je 'afdaalt').
Dat men de laatste jaren andere kleurschema's op de boten heeft kan best kloppen maar omdat de Lafayette class begin '90er jaren uit de vaart is genomen en is gerecycled (gesloopt dus) heeft deze klasse altijd dit kleurenschema gehad.
Mocht je een Lafayette-class boot op een foto zien die helemaal zwart/grijs/groen lijkt, dan is hij al geruime tijd op zee: de boten werden bij ieder onderhoud in het droogdok opnieuw voorzien van het rood/zwarte schema.
Overigens waren de Lafayette's (net als eigenlijk de meeste US-subs) voorzien van een opzichtig kleurenschema op de boeg tijdens de tewaterlating. De boeg werd dan voorzien van een blauw/witte beschildering met daarop het officieel toegekende wapenschild en spreuk. Deze beschildering werd voor de eerste serieuze missie overgeschilderd.

Kort verhaal lang gemaakt: wil je je Lafayette natuurgetrouw houden, dan is rood/zwart je keuze....

Check: http://www.fas.org/nuke/guide/usa/slbm/ssbn616a.jpg

hier de eigenwijze Woodrow Wilson tijdens launch: http://www.satbiz.com/wwa/ww-s-002.jpg

En dan de mooiste (de SSBN 625 Henry Clay in 't droogdok):
http://boomer.user-services.com/drydock/index.html

:pim:

Jos

Hallo,

Zie hier mijn Lafayette..... Zoals je kan zien is het spuitwerk klaar op de blanke lak na.
Ik heb wel gekozen voor de zwart/rood kleuren. Het rood is ''iets'' anders, ik zelf vind het
wel geslaagd!
IMG_0194.JPG

Groetjes Douglas

Douglas,

Wel geslaagd???? Ik vind het er ronduit perfect uitzien!!!!

Nog een vraagje, je motto van bouwen onder werktijd begrijp ik volledig maar waar parkeer jij al je subs?

Groetjes:

Mathijs

Ziet heel mooi uit Douglas.
En Mathijs, Douglas heeft een vak geleerd.
Wij niet, we moeten werken en in onze vrije tijd bouwen.

Hein

He Douglas,

En èèn woord PERFECT :worship: :worship: :worship:

Maar wat wordt de naam van de boot en hoop gauw je boot en echt te kunnen bewonderen en samen varen met de tegen stander van soort boot :lol: :lol:

tot gauw.

@ Mathijs
Mijn zolder is hobby ruimte, en die heb ik helemaal voor mijn eigen.
Één helft van de knieschotten staan ter beschikking voor de modellen
waar ik s'winters niet mee vaar. De afspraak die ik met mijn vrouw
heb gemaakt is simpel. het maakt niet uit wat ik bouw, als het maar
naar de zolder kan!

Nu heeft ze tóch een uitzondering gemaakt voor één boot.
De grote lerp van 2 meter waar jij er ook een van hebt! :lol:
Die heeft een plekje gekregen in de garage, in een afgesloten kist.....

@Hein,
:banana: Je slaat de spijker op z'n :hammer:
Maar dat gaat niet altijd op................ meestal wel.......
Vandaar dat sommige ''dingen'' zo snel gaan.
maar ik wens jullie allemaal wel zo'n baan, komen er
tenmiste nog veel méér duikboten en submarine's.

@harrie,
De boot heet Lafayette, de nummers zet ik er niet op.
Heb net de blanke lak er op gezet ( thuis gedaan ) .
Van de week maar even testen in een bak met water
en dan kan ik de eerst volgende keer varen samen
met de ''tegenstander''

Groetjes Douglas

He Douglas,

Mijn Vepr kan het haast niet afwachten om aan de lafayette te ruiken. :banana: :D

tot gauw en succes met het testen.

Hi Douglas,

in één woord : MOOOOOIIII!!!! Niet alleen v.w.b. de kleurkeuze (geciviliseerd rood) maar ook v.w.b. de afwerking van de overgang romp-missiledeck. Ik moet zeggen dat dit een waardig zusterschip is van mijn vroegere 'Henry Clay'

Henry%20Clay.JPG

En nu toch een waarschuwing: ondanks mijn beperkte kennis van de scheepvaart is het volgens mij voor een schip noodlottig als het geen naam heeft. Zo heeft het dopen van een schip toch een bijzondere betekenis.... Als je sub geen herkenbare naam krijgt is het vragen om ellende.

In ieder geval gefeliciteerd met het resultaat, en zeg's eerlijk: is het een leuk model of niet?

Grtz,

Jos

@ Jos,

Dadelijk gaan ze nog denken dat jou foto gefoto-shopt is, en dat ik dat helemaal geen Lafayette heb :roll:
De vergelijkenis is groot maar we gebruiken dan ook hetzelfde merk verf! En het model? Die vind ik :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

En nu toch een waarschuwing: ondanks mijn beperkte kennis van de scheepvaart is het volgens mij voor een schip noodlottig als het geen naam heeft. Zo heeft het dopen van een schip toch een bijzondere betekenis.... Als je sub geen herkenbare naam krijgt is het vragen om ellende

@harrie,
De boot heet Lafayette, de nummers zet ik er niet op.
Heb net de blanke lak er op gezet ( thuis gedaan ) .

Ik ga er toch echt geen fles champagne aan wagen, we kunnen er wel een paar biertjes op drinken :celebrate:

Ik zet er alleen de nummers niet op. Als ik het www goed heb afgespeurd zie ik foto's waar ook geen nummers
op staan..... Toch?

Vanaf morgen kan ik de ....... op de I zetten. Dan heb ik een grote aquarium tot mijn beschikking en kan ik
mijn Lafayette uitrimmen. ( met dank aan Lex! )

Douglas

Mooi model.. gewoon perfect! :D

Maar.. het zal aan mij liggen, maar ik dacht altijd dat een (/de) Lafayette een Frans oppervlakte schip was ?! :? Ook in mijn spel, "Virtual Sailor", zit een schip met die naam, en dat is dus dat Franse ding...

Dikkie zei:
Mooi model.. gewoon perfect! :D

Maar.. het zal aan mij liggen, maar ik dacht altijd dat een (/de) Lafayette een Frans oppervlakte schip was ?! :? Ook in mijn spel, "Virtual Sailor", zit een schip met die naam, en dat is dus dat Franse ding...

@ Dikkie:
Tja, verwarrend wordt het wel met al die 'Lafayette classes':

http://www.naval-technology.com/projects/lafayette/

en

http://www.fas.org/nuke/guide/usa/slbm/ssbn-616.htm

maar of de twee klassen gebaseerd zijn op dezelfde historische figuur weet ik eigenlijk niet zeker: http://www.earlyamerica.com/review/2005_summer_fall/lafayette.htm

:teacher:
Jos

Hoi Douglas,

Een hele mooie onderzeeer, mooi afgewerkt jammer dat
hij nat wordt
Misschien een plastic zak er over doen tijdens het varen
ideeën worden hier geschapen op het duikbootforum....... :thumbsup:

Maar alle gekheid op een stokje hij is mooi. Gr.Rob

Hoi allemaal.

Hier wat foto's van mijn sub. Vanmorgen begonnen, en anderhalf uur later klaar!
Met dank aan Lex! Anders was het wat langer gaan duren...

IMG_0217.JPG

IMG_0219.JPG

IMG_0213.JPG

Volgende keer kan ik lekker gaan HUNTEN!!!!

Douglas

Hoi Douglas,

Ziet er geweldig uit zo in die waterbak, en nu kijken hoe die reageert zodra je gaat hunten :wink:

Groeten,

Jan Huizenga.

Dat ziet er mooi uit Douglas! Zal denk ik zeker goed varen. En jij ook bedankt, die testbak is nog nooit zo mooi schoon geweest ... :wink: :worship:

Back