Lage capaciteit in accupacks

Hallo

Ik gebruikte tot nu toe altijd 6 losse nimh aa herlaadbare batterijen van rond de 2500mah.
Maar om mijn nieuw model compact te houden had ik graag een accupack aangeschaft zodat ik geen losse batterijen meer moet wisselen.

Maar wat ik niet begrijp is hoe het komt dat sommige accupacks wel erg weinig vermogen hebben. Zo heb ik hier bv nog een carson pack liggen van 7.2v waarin 6 aa zitten, en dat kan maar 800mah leveren??
Wrm is dat niet 6x2500 dat ze in een pack steken?
Al op verschillende sites gezocht, en steeds merk ik dat accupacks zo weinig capaciteit hebben (alsook geen verklaring die ik er voor kan vinden)

Ik ben nog maar beginner in de modelbouwwereld, dus hoop dat ik geen domme vraag stel :)

Waarschijnlijk oude type die als nieuw verkocht worden.
De hedendaagse AA cellen hebben 2000 tot 2500Mah de AAA 800Mah.
In de solarlampen die je nu koopt bij tuincentra zitten ook nog de 800Mah.

Als je een beetje netjes kan solderen en weet hoe een krimpkous te gebruiken zijn de Sanyoi/Panasonic Eneloop cellen bij NKON in Eindhoven misschien iets voor je(?)

p.s. Als het ook 7,4V mag zijn, misschien handiger om een Lipo te plaatsen?

Bij lipo's geeft men het nominaal voltage op, net als bij nimh's.
een volgeladen 2 cel lipo (7,4 volt nominaal) geeft 8,4 volt.
daar kunnen veel spullen die zijn ontworpen voor nimh's niet meteen tegen.

een nimh zakt nl vrij vlot in het voltage, en blijft een paar volt lager hangen.
een lipo blijft gewoon vrolijk vrij lang boven de 8 volt staan.

Klein modeltechnisch tipje: ik weet niet om wat voor model het gaat, maar eigenlijk zijn losse batterijen in een model not done.
4 batterijen = 8 kansen op slecht contact. een gesoldeerd pakket heeft daar dus geen last van.
Bij vliegende modellen is het geheel uit de boze, dit levert redelijk vlot al problemen met de besturing op.
auto's en boten is dat wat anders, maar ook daar levert het genoeg problemen op.

dus liefst vaste pakketten gebruiken. Kan je erg veel gezeur besparen ;-)

Voor een beter advies, wat voor model gaat het om, wat moet de accu doen?
op de besturing heb je geen grote accu nodig, maar op de aandrijving wel

Hallo
Maar om mijn nieuw model compact te houden had ik graag een accupack aangeschaft zodat ik geen losse batterijen meer moet wisselen.

Ik ben nog maar beginner in de modelbouwwereld, dus hoop dat ik geen domme vraag stel :)
Compacter als losse cellen kan haast niet.
Een kant en klaar accupack heeft een bepaalde vorm die toevallig in je model moet passen.
Bovendien moet je maar genoegen nemen met wat ze in dat pakket gestopt hebben.
Het hangt allemaal af van de ruimte in je model en ik neem aan dat het een batterij houdertje is voor 6 AA tjes en het is maar de vraag of een pack met 6 AA tjes daar ook in past.
Verder is het stroomverbruik ook belangrijk maar daar vermeld je niets over evenmin wat voor lader je gebruikt en ook niet wat voor een model.:confused:
Stel dat je solderen kunt als je dan van zes AA tjes een pack maakt past het dan?

Compacter als losse cellen kan haast niet.
Een kant en klaar accupack heeft een bepaalde vorm die toevallig in je model moet passen.
Bovendien moet je maar genoegen nemen met wat ze in dat pakket gestopt hebben.
Het hangt allemaal af van de ruimte in je model en ik neem aan dat het een batterij houdertje is voor 6 AA tjes en het is maar de vraag of een pack met 6 AA tjes daar ook in past.
Verder is het stroomverbruik ook belangrijk maar daar vermeld je niets over evenmin wat voor lader je gebruikt en ook niet wat voor een model.:confused:
Stel dat je solderen kunt als je dan van zes AA tjes een pack maakt past het dan?

Ik gebruik nu memorex oplaadbare batterijen en ook hetzelfde merk lader (lader voor losse batterijen)
Mijn doel is om mijn batt niet meer uit mijn model te moeten halen, gewoon een kabeltje inpluggen aan de lader en klaar.

Het gaat trouwens om een eigenbouw containertruck in wording, dus motoren en stroomverbruik heb ik nog niet zo n zicht op

Mijn batterijbox is 2x3 batt hoog terwijl ik een plat pack beter kan laten passen

Dus ik wil maw een plat pack waar ik gewoon de laderkabel inplug met dezelfde capaciteit als de losse aa batterijen
'solderen en dan met krimpkous' Wel ja, wrm kan je dat niet kant en klaar kopen? Als fabrikant wil je toch het beste leveren, en iedereen wil toch zoveel mogelijk speeltijd met zijn of haar model :)

Heb ze dan toch gevonden, nimh accupacks met een hoge capaciteit.
Mijn vraag wrm sommige fabrikanten accu's met zo'n lage mah maken blijft, maar het maakt mij niet meer uit :)

Bedankt voor de reacties!

waarom ze deze blijven maken? er is vraag naar ;-)

voor jouw idee: ik heb een vliegtuig, uitgerust met een motortje en een paar standaard servo's, analoog.
heel simpel spul. trekt ook bijna geen stroom.
na een vlucht of 10 hoef ik maar iets over de 2 a 300 ma bij te laden. is dus echt heel weinig..
op een 800 mah pakket kan ik dus al makkelijk een dag vliegen.

een plat pakket zie je regelmatig in een zender terugkomen.

Mijn vraag wrm sommige fabrikanten accu's met zo'n lage mah maken blijft, maar het maakt mij niet meer uit :)

Bedankt voor de reacties!
Er zijn ook nog ander criteria waar op je Accus kunt uitkiezen anders dan capaciteit zoals.

Gewicht.
Belastbaarheid.
Zelf ontlading.
Vorm.
Laadt snelheid.

Daar proberen fabrikanten ook op in te spelen.
Toch wel belangrijke zaken om even bij stil te staan bij de keuze van een accu voor jouw toepassing.;)

Er zijn zo veel verschillende soorten en maten accu's op de markt omdat er zo veel verschillende gebruikers zijn. En dan nog hebben ze niet eens de accu die jij nodig hebt. :sad:

Back