Lager OS50 wil niet los. Help!!

Gisteren begonnen aan het vervangen van het lager midden in de OS-50.
Alles uit elkaar was geen probleem, nu het lager er nog even uit.
Helaas, deze zit vast en krijg hem er niet uit. Vanalles geprobeerd, tikken, wrikken niets wil.
Ook niet nadat ik het huis heb verwarmd naar ongeveer 130 graden.

Iemand een handigheidje voor dit klusje?

Hoi, misschien iets meer opwarmen naar 170/200 graden, ongeveer 10 minuten.
Bij mij valt het lager er dan meestal vanzelf uit, of het heeft een klein tikje nodig
Succes

Ik neem aan dat het om het achterlager gaat. Motor demonteren tot zover nodig en dan zonder carterdeksel met z'n kont op het fornhuis zetten. Dan valt het lager er zo uit.

Ga iig geen geweld toepassen, daarmee maak je meer kapot dan je wil..

Ik neem aan dat het om het achterlager gaat. Motor demonteren tot zover nodig en dan zonder carterdeksel met z'n kont op het fornhuis zetten. Dan valt het lager er zo uit.

Klopt, achterlager.
Ga eerst de Hezik manier proberen, vooral omdat ik om de uitleg moest lachen en omdat je het huis zo eerder uit laat zetten dan de lagerschaal.
Goeie tip.

We zullen het zo weten.

Hoi ,

Of gebruik een el. verfstripper ( super fohn ) alleen de plaats van het lager verwarmen .
Tikje met de achterkant van het huis op een stuk hout en lager is eruit .

Henk

Allemaal heel erg bedankt voor de tips, hij is er uit gevallen na 1 tikje met z'n kont op het aanrecht.

Nu de ervaring rijker dat je het huis warmer moet stoken dan ik in eerste instantie deed.
rcpilot en Henk hun maniertje werkt dus ook maar moet echt toegeven dat de wijze van Hezik wel heel erg goed werkt.

Minimale inspanning met maximaal effect.

Bos virtuele bloemen zijn deze keer voor Hezik. :yes:

Mischa

Van Mischa
boeket20geel20paars.jpg

Voor Hezik

Mosterd na de maaltijd maar in een motor alleen met (uitgegloeid) koper of (hard)hout werken. Bij installeren nieuw lager nooit krachten op binnenring van lager laten komen, daarmee creëer je putjes in de kogelbaan.

Alles zit weer ingebouwd en op zijn plek. Morgen de tank maar weer eens vullen en kijken of de bijgeluiden weer zijn verdwenen.

En het monteren gaat ook weer een stuk beter met een heet gestookt huis.
Vroeger in de oven... thans doe ik het vlotter met een Proxxon propaanbrandertje... en het blok hout erbij... en wanten...
Maar... operatie geslaagd! Thumbs up!

Back