lagers electromotor vervangen

Hoe vervang je van een electromotor de lagers ?

bij een brandstofmotor weet ik het wel, maar ik kan moeilijk een electromotor
met een brander verwarmen

wie weet het antwoord , of kan mij verwijzen naar een eerder geplaats bericht hierover, ik kan het niet vinden

ralph

Al dan niet met het plaatselijk lichtelijk verwarmen ...

Als je het lager kan vervangen ligt de motor toch al uitelkaar en kan je de boel heus wel plaatselijk verwarmen met een soldeerbout of gas/soldeerbrandertje.

Je gaat toch niet met een brander aan een brushless motor :confused:

Dan is die gelijk rijp voor de kliko , niet doen dus .

Lagers van E-motors kun je vaak al met een rondhoutje er uit drukken als je eerst de as er uit haalt .

Anders er uit tikken met een asje waar je met een houten handvat van een schroefedraaier op tikt .

Die zitten nooit zo vast dat ze er niet makkelijk uitgaan.;)

Mvg Johan

D'r zijn genoeg motoren met losse lagerschilden Johan , die kun je dus prima te lijf met een klein gas/soldeerbrandertje om de passing een beetje strak te houden....

Je moet niet gelijk met de gasbrander van de dakdekker aan de gang willen of gaan natuurlijk. ;)

Mvg,
Danny

En ik begrijp ook niet wat je met hitte wil bereiken .
Wil je gaan solderen of zo. ?

De lakdraad van de wikkelingen kunnen geen plaatselijke hitte hebben .
Smelt de lak heb je gelijk een kortsluiting.

Lagers zitten nooit zo vast in hun lagerhuis.

Mvg Johan

En bij sommige electro-motoren zijn de lagers niet of niet zelf te vervangen ...
Om welke motor gaat het eigenlijk ....

Lagertjes kan je uit drijven met een bronzen stiftje...

Trekken met behulp van een mini doppensetje... overlappende maten wat ringen en een passend boutje en moertje...

Zelfs persen op een boorstand (hefboom) zou kunnen of met beleid in de bankschroef... ook hier met een minidoppensetje...etc...

Wat plaatjes van het werkstukje zouden kunnen helpen bij een juist advies...
enige lagermaten evenzeer.

ik zit er zelf ook al een tijdje over na te denken om de lagers van mijn motor te vervangen:
RCtechnics

imagemagic.php

de lager grote is 8mm buiten en 3mm binnen

RCtechnics

deze zouden er dus in moeten passen?

met deze motoren is het me opgevallen dat als je er motorolie in stopt dan loopt hij opeens heel soepel en is de motor meteen veel zuiniger alleen moet je het er wel voor over hebben om elke keer een drupje olie tussen de lagers te doen ;-)

is er ook verschil in kwaliteit van de lagers? ik ben ook wel berijd om 5 euro te betalen voor lagers die beter/zuiniger zijn weet iemand waar je die kan halen?

Niet ongebruikelijk dat smering in kogellagers wonderen doet.
Grote kans dat de lagers van de Turnigy SK series... die nu langzaamaan vervangen worden door SK3... ook langer leven door ze van te voren... en bij intensief gebruik... regelmatig te smeren.
Lagers draaien onder een hoog rpm... de olie of vet zal er altijd wel uitgeslingerd worden bij belasting...

Om een goed beeld van de constructie te krijgen motor demonteren.
Er zullen vast verhelderende youtube filmpjes zijn hoe zoiets aan te pakken. Maar het lijkt me een eitje.

Laatst bewerkt:
@: Robertboxhoorn

Je zou eens naar keramische lagers kunnen kijken.... Die zouden wat lichter moeten lopen waardoor je verbruik omlaag gaat en je toeren wat omhoog...

Neita levert industriële lagers Webwinkel lagers, deze firma is in principe een business-to-buisiness leverancier ... dus levert officieel niet direct aan particulieren ...

Lagers van SKF, INA, NSK en nog een paar A-merken zijn over het algemeen een stuk beter dan die van de no-name Chineesjes ...

open lagers kunnen het beste met speciaal vet gesmeerd worden, olie blijft te kort zitten waardoor de lagers binnen de kortste tijd drooglopen (en dus versneld gaan slijten) ... verder worden de lagers in vliegtuig motoren foutief belast, "gewone" kogellagers zijn bedoeld om radiale krachten op te vangen (dus haaks op de as), maar ongeschikt om axiale krachten (in het verlengde van de as) op te vangen ... hiervoor zou je eigenlijk een druklager moeten toevoegen, maar de meeste motorfabrikanten doen dat niet, ze gaan er van uit dat een modelvliegtuig maar (relatief) kort gebruikt wordt en dus met 100 gebruiks uren al versleten mag zijn ...

bedankt voor de reacties

ik doe het vet meestal tussen de lagers en wat tussen de ruimte achter de lagers zoodat er bij het draaien de lagers als het ware automatisch bij worden gevuld

keramische lagers heb ik helaas niet kunnen vinden in de maat die ik ze wil hebben conrad heeft ze wel in 6 buiten en 3 binnen maar ik heb 8 buiten nodig en 3 binnen :-(

Heb je helemaal niet nodig die techniek.

En word ook nooit bij grote E-motoren toegepast . ;)

De bel met as trek je van hand zo uit de lagers bij onze motoren nadat je het zekerings clipje hebt weggehaald.

Gisteravond nog een Keda 20-28 uit elkaar getrokken om het asje te verschuiven (voor een Batwing)

Mvg Johan

Pas op met hitte. Zoals genoemd kan de wikkeling beschadigen, maar ook de magneten raken hun kracht kwijt boven een bepaalde temperatuur.

Natuurkunde:
Curietemperatuur - Wikipedia

Beter is eruit oersen met behulp van kolomboor, bankschroef en passtukjes van buis, dopmoeren e.d.

Neita levert gewoon aan de particulier hoor. Ik haal mijn lagers er altijd.
Ben.

Klopt! maar deze lagers vind ik bij neita te duur in verhouding met de kosten van een nieuwe motor, namelijk € 5,55 incl. verzendkosten!
Op mijn swift zit dezelfde motor en nadat er zand in kwam moest ik ook de lagers vervangen, ik kocht ze bij rcbearings.
Kijk even bij RCbearings Limited
Daar kosten ze maar € 0,80/stuk en € 1,40 aan verzendkosten :D

Deze moet je hebben:
●Bearing R2-5ZZ x 4 (7.93x3.17x3.57mm)
1/8x5/16x9/64 Metal Shielded Bearing (x1) R2-5zz

Succes

Back