lagers vervangen

Uit je andere topic:
in het lager voelde ik wel een tikje.

Als je dat voelt, vervangen. Ook aan je prop voelen, bij de tips vastpakken en kijken of je het kunt bewegen. Kan dat -> vervangen.

Op m'n 140RX heb ik 2 keer lagers vervangen om die redenen, dat was grofweg na zo'n 20 gallon coolpower, ofwel zo'n 70~100 liter brandstof.

Je prop goed balanceren scheelt hierin ook al.

dat tikje voelde ik pas toen ik de motor al uit elkaar had, aan de krukas kon ik niks vreemds voelen.
het voorste lager is ook vervangen, maar dat was niet echt nodig.
die heb ik uit voorzorg ook vervangen.

ik wil dit natuurlijk voorkomen, daarom ook de vraag hoe vaak jullie ze vervangen.

Ah ok, in dat geval denk ik dat je in dit geval gewoon pech hebt gehad. Je kunt nu wel bv. elke 100 vluchten je lagers preventief gaan vervangen, maar ik denk dat dat meer kwaad doet dan goed.

Als je niet aan de krukas kunt voelen, de motor goed loopt en geen tikjes of speling heeft.. tsja.. dan hoe je normaliter je lager niet te vervangen.

Toen Dennis (hobbyin) nog F3A vloog, verving hij zijn lagers.......iedere 30(!) vluchten hoorde ik:D

Ik heb destijds mijn 160FX nieuw gekocht, heb er ruim 200 vluchten mee gevlogen, zelfs toen waren de originele lagers nog goed. Mijn ervaring is altijd dat je bij slechter wordende lagers altijd kunt horen dat ze slechter worden. Bij gasgeven hoor je een ratel, die wordt steeds harder naarmate ze achteruit gaan.

ik heb het er ook met dennis over gesproken, die zei: als ik veel vlieg twee keer per seizoen.
afgelopen jaar kom ik gemakelijk aan 15 vluchten per week (minstens, ik denk dat het er wel meer zijn) dat is ongeveer in 16 weken lang, ik kom uit op 240 vluchten.
daar komen de vluchten na de wedstrijden ook nog bij. in de resteerden 36 weken komen er nog wel 100 vluchten bij.
dan komt het totaal op +/- 350 vluchten.
ik ga toch maar perventief lagers vervangen, minimaal een keer per seizoen

Hoi Bert, ik vervang gemiddeld twee keer per seizoen de lagers. Dit komt ongeveer met 30 ltr brandstof overeen. Voor 10 euro heb je twee nieuwe lagers dus dat zijn de kosten niet, op deze manier heb je altijd max vermogen. Een lager wat begint te slijten gaat rolweerstand opleveren en kost dus vermogen. Als je het lager hoort ben je duidelijk te laat !!. Ook hier geldt voorkomen is beter en vliegtuigen behoren preventief onderhouden te worden, dit geldt voor alle vliegtuigen (ook grote).

gr richard

Ja, als je er mee bezig bent, vervang je natuurlijk beide.

Het voorste lager heeft het ook zwaar te verduren, deze wordt slechter gesmeerd en vangt alle onbalans van de prop op. Slijtage in dit lager (speling of putjes) veroorzaakt een resonantie in de krukas en het achterste lager waardoor deze weer gaat slijten etc. Het is dus belangrijk dat beide lagers in topconditie verkeren, alleen dan loopt de motor mooi en haal je het max vermogen er uit. En de motor gaat langer mee natuurlijk!

Hier een adres voor goede lagers en snel geleverd Webwinkel lagers

gr richard

Back