Lake Buccaneer spanw 1500mm

Ton van Munsteren

Forum veteraan
PH-SAM
Heb de Lake Buccaneer altijd al en leuk vliegbootje gevonden, maar tis er nooit van gekomen die te bouwen.

De firma Pilot had ooit een kit, maar heb daar nooit goede berichten van gehoord en dus ook niet gekocht.

Ja wat doe je dan, zelf maar iets tekenen.

Hier is tie dan :lol: , moet er nog wel constructie in tekenen :? plakken zal dus nog wel even op zich laten wachten.

lakebuccaneermr8.jpg

Ton

Hoi Ton
Is er veel verschil met de Lake 270 Renegate??
Afgelopen donderdag blij verrast , stop er in een keer een vliegboot voor de hangaar 8O 8O
Omdat het niet allemaal lukte op 1 dag komt hij over een week of 2 terug dus als je nog detail foto's wilt hebben laat het maar weten
laPICT9226.JPG

laPICT9229.JPG

Volgens de piloot vloog het toestel niet echt ontspannen (eerder moeilijker) dan een normaal sportvliegtuig,
omdat de motor zo hoog boven het zwaartpunt staat en daardoor wringt in de bochten
tot morgen in Oss

Ton,

Ik weet niet of je er mee dooraat, maar in vind de Buccaneer een AFrader.
Hij heeft weliswaar een hoog aaibaarheidsgehalte maar wat jetprop gehoord heeft, klopt helemaal. Moeilijk(er) te vliegen en het ergste is LASTIG op water met golfslag. De enige die ooit in NL gevlogen heeft, vloog in no time zijn vleugeldrijvers er onderuit bij iets of wat golfslag.
Het zijn aardige kisten op vlak water met hooguit rimpels, verder niet bruikbaar bij iets meer golven. Op zee worden ze al helemaal niet gebruikt, daar vliegen alleen kisten met 2 hoofddrijvers.
Modellen hebben dezelfde nare eigenschappen, bvb ook het ERG lastige motormoment bij gasveranderingen. Het model wat destijds in Oss vloog (ben even de naam vergeten van de aardige bouwer toen) was een draak om mee te vliegen.

Omdat golven niet op "schaal" zijn, heb je met een model nog meer last. Zie vrijwel alle modellen met tipdrijvers zoals Catalina, allemaal erg tricky om te gebruiken op water.

Hooguit kisten met een erg hoge romp zoals de Sunderland, de Shin-Meiwa http://www.vectorsite.net/avps1.html of Gumman Albatross komen erg nog redelijk mee weg
Is de Dornier Wal niks voor je?

Richard,

Dank voor de tip en ja ik weet dat het een duiveltje is.

Het model wat destijds in Oss vloog
Model van Hans Dankaarts naar een tek. van Peter Kriss, ontwerp bleek later nooit gevlogen te hebben.
Wist niet dat de kist van Hans gevlogen had, dacht dat hij de Buccaneer nooit van het water had gekregen.

Maakt niet uit, heb dat ding in mijn kop zitten en dat moet eruit.
Misschien is het lastig of valt het mee, maar vliegen zal die al is het ongecontroleerd 3D 8O .
Moet allemaal niet te gemakkelijk :? gaan hou wel van een uitdagingkje :wink: .

Erik,

Dank voor de plaatjes en bedankt voor het aanbod, maar ga em niet echt schaal.
Foto's mag je er natuurlijk altijd bijzetten, altijd leuk.

Ton

Ton
Ik bedoelde eigenlijk een 1/1 Buccaneer die in NL heeft gevlogen op het Ijsselmeer, of hoe heet dat tegenwoordig...Flevomeer?

Maar ik weet (bijna) zeker dat die bak van Hans (nou weet ik het weer, tks) idd gevlogen heeft, maar met allerlei ellende. Mja, het is lááááng geleden, zou Hans nog in de modelbouw zitten????

Het is toch een heel project, en als je weet dat er gegarandeerd problemen mee komen..mij niet gezien! Mja, je hebt gelijk, het is en blijft een uitdaging!

Ik zou persoonlijk meer iets zien in een Martin Seamaster..... 8O

Ik heb hem destijds gelijk gebouwd met Hans. We hebben er samen nog mee op de 1e Haagse Luchtvaartdag gestaan. Die van hem heeft inderdaad met een heleboel ellende gevlogen. Ik wilde hem van kunstvezel maken waardoor de bouw wat langer duurde. Op circa 2/3 ben ik er mee gestopt - mede naar aanleiding van de vluchten van Hans (we hadden regelmatig contact) en naar aanleiding van 1/1 vliegers binnen onze club die de kist allerlei hopeloze eigenschappen toeschreven (gelijk wat Richard zegt). Ook hier voldoende tekeningen en brochures die destijds op verzoek vrij gulzig door de fabrikant werden verstuurd. De Polyester romp hangt hier nog steeds tegen het plafond.

Oi,
Mees

Kwam dit filmpje van de Lake tegen blijf het toch een leuk kissie vinden.

DE LAKE BUCCANEER
Ooit gevlogen in de 7-UP kleuren maar het project bleek niet te willen slagen,
door de hoge golfslag en het daardoor moeten uitwijken naar een ander startlokatie.
Hier staat nog meer over dat avontuur

Ga de draad weer oppakken en het model verder aftekenen.

Moet gewoon een poging wagen het model goed vliegend te krijgen.

Ton

Zeker, dat zijn toch de uitdagingen van de hobby ;-)
(alleen jammer dat het weer elektro is :rolleyes: )

Aan wat voor een spanwijdte etc. zit je ongeveer te denken?
Ik heb hier of daar nog wel een goede 2,5cc liggen ;-)

Berto,

Spanwijdte zal zo rond de 1500mm komen te liggen en ja klopt elektro :music: wat anders, zou geen stap terug willen doen:p.

Zou jij ook moeten doen die stap vooruit maken :p het heeft alleen maar voordelen, je kunt dan op andere dagen op de Zevenhuizerplas vliegen en misschien ook op andere lokatie's.
Met brandstof wordt je weggestuurd.

Ton

Mhhh, 1500 mm daar moet wel een 2,5cc op kunnen ;-)

En nee, ik ben eigenwijs en blijf brandstof vliegen, voor die paar keer dat ik buiten de meetings om ga heb ik wel een paar lokaties waar niemand last van mij heeft en dus ook niet direkt zal wegsturen, en ik vlieg dan ook maar een paar vluchtjes en geen uren.

Als het voordeel alleen qua vliegen op een bepaalde lokatie is dan is mij dat geen elektro waard ;-)

Dus ga aan de slag met dat tekenen en laat er een mooi pakketje van frezen ben benieuwd hoe dat afloopt en hoe de kist zich gedraagt, hou wel van uitdagingen dus wie weet :lol:

En nee, ik ben eigenwijs en blijf brandstof vliegen
O JA is dat zo nee toch;), ik heb geduld het is een kwestie van tijd:p.

Dus ga aan de slag met dat tekenen en laat er een mooi pakketje van frezen ben benieuwd hoe dat afloopt en hoe de kist zich gedraagt, hou wel van uitdagingen dus wie weet
OKE BAAS ga nu snel weer verder met tekenen.

Ton

Ik ben bang dat je wel errug veel geduld moet hebben :lol:

Maar terug naar de Lake.
Zou wel een leuk kistje kunnen worden, eventueel met opsteekbaar landingsgestel zoadat je ook van gras af kan opereren en dan heb je er dubbel plezier van.

De romp, gaat die volledig beplankt worden zodat de romp te glassen is of met Oracover?

Berto,

Heb hier containers vol met geduld staan heb meer dan genoeg:p.

Oke de Lake, teken de lokatie van het onderstel en meestel toch wel in maar zal er zelf denk ik geen gebruik van maken.

Hoop toch samen met Hans regelmatig te gaan watervliegen en wielen zijn dan overbodig, de voorzieningen voor een onderstel maakt de Lake ook alleen maar zwaarder.

Ja romp en vleugel volledig beplankt en worden geglast lekker stevig en duurzaam.

Wil het zo maken dat je de vleugels op de romp kunt steken handig voor transport.

Cockpitkap afneembaar voor de besturing en wissel of laden van de vliegaccu.

Zie het helemaal zitten.

Ton

Mhhhh, ik hier ook wel, mischien wel een leuk klein BosModelAir waterkistje :D

Ik blijf het volgen :yes:

Zou jij ook moeten doen , die stap vooruit maken :p het heeft alleen maar voordelen
Ton

Ja,Ja leg dat maar eens uit aan Han ;) (met al die voordelen zat zijn beech toch in de grond :cry: )

Na de peynenburg spitjes had ik toch nog hoop voor Ton ;););););)

Kon het effe niet laten:Fade-color ik ben niet anti electro, heb het afgelopen weekend niet anders dan electro "wild" gevlogen incl watervliegen (bewijs in het FCO2 draadtje)

:ontopic:

Ja,Ja leg dat maar eens uit aan Han (met al die voordelen zat zijn beech toch in de grond )

Na de peynenburg spitjes had ik toch nog hoop voor Ton

Oe ja Erik, dat is pijnlijke vergelijking maar Han heeft tenminste nog een paar vluchten kunnen maken.
Met de Spit heb ik maar 1 vlucht kunnen maken voor de rest wilde ze niet lopen omdat die bbrraannnnsstofmmmooootttoooor ga der gewoon van stotteren niet wilde lopen door de benzine en diesel.

Wat een geklooi zeg, let wel ik heb niet tegen brandstofmotoren hoor:rolleyes: het zijn prima gewichten bij het plakken van je model.

hahahahahahha lekker he een beetje zeuren over dat elektro en brandstof:lol::zon:.

Ton

Back