lakwerk is om zeep

Ik licht even nader toe.
Ik heb een boot gespoten met MOTIP metallic lak acrylaatlak).
Geen enkel probleem alles netjes gespoten.

Omdat ik bepaalde details nog later gelakt heb met Humbrol enamels, heb ik gekozen om als laatste de transparante glanslak (kunstharslak) te zetten.
Zodat ik geen verrassingen heb van acrylaatlak die de humbrol oppervlakken gaat invreten.

Op de opbouw en een apart stuk achteraan is die transparante lak mooi gelukt.
Maar op de romp van de boot is het uiteindelijke resultaat dat er op verschillende plaatsen een soort van matte plekken zijn ontstaan.

Hierdoor is heel mijn romp naar de maan !!
En door de kunstharslak als transparante laag kan ik niet zo maar gaan bijlakken met die Motip , want dat is Acrylaatlak.

heeft iemand dezelfde nare ervaring ?

wat ik wel weet is dat als je verschillen soorte types lak over elkaar gaat gebruiken je het eerst moet testen of het niet vloekt met elkaar.

marja daar heb je nu niks aan

mvg Hans

Heb ik getest hoor.
k Gebruik altijd als laatste gewone kunstharslak .
Zo ben ik zeker dat ik geen acrylaat over andere lak spuit.

Ik weet dat acrylaatlak agressiever is.

Zou 't kunnen dat dit te wijten is aan minuscule condens die is ontstaan op de romp, zonder dat ik het zag en dat dit van die lelijke matte plekken geeft ?!?

k Heb namelijk de romp van mijn "botenwerfje" verplaatst naar de koelere garage om de transparante laklaag te spuiten...

Y

als het gewoon mat is, kun je proberen lichtjes te schuren (met een 800 of fijner) en dan terug de transparante erover.
Zolang het kleur er nog op zit, maakt het toch minder uit of het mat of glanzend is? Of is de verf echt aangevreten?
Ik denk aan: misschien nog niet helemaal uitgedroogd.

Heb ik getest hoor.
k Gebruik altijd als laatste gewone kunstharslak .
Zo ben ik zeker dat ik geen acrylaat over andere lak spuit.

Ik weet dat acrylaatlak agressiever is.

Zou 't kunnen dat dit te wijten is aan minuscule condens die is ontstaan op de romp, zonder dat ik het zag en dat dit van die lelijke matte plekken geeft ?!?

k Heb namelijk de romp van mijn "botenwerfje" verplaatst naar de koelere garage om de transparante laklaag te spuiten...

Y

Het mat of dof uitslaan van kunstharslak dan denk je aan condens idd alleen dat gebeurt als het hard afkoelt bijvoorbeeld, op het eind van de dag koud wordt zeg, onder de 10 graden. De problemen die je beschrijft krijg je gegarandeerd. Voor begrip neem ik aan dat kunstharslak is welke je verdunt met terpetine =oliefractie, klopt dat?

Goh, k weet niet hoe je die verdunt.
Met een spuitbus is dat niet zo meteen aan de orde.

Maar er bestaan grofweg twee soorten die je veel vindt in de handel: de kunstharslakken of Enamels, en de Acrylaatlakken.
k Ga proberen of ze de kleur die ik gebruikt heb (als acrylaatlak), ook kunnen maken als kunstharslak. Zo heb ik geen risico dat onderliggende kunstharslak eventueel zou aangevreten kunnen worden.

Eerste keer dat ik dit voorheb.
Nochthans was de temperatuurdaling niet zo enorm. k Denk binnen 21 en buiten 18 graden of zo.

Maar t moet toch iets met condens of zo te maken hebben want de opbouw en achterdek zijn hetzelfde gespoten (gewoon binnen) en daar is geen probleem. t kan dus niet aan de lak zelf liggen.

Alvast bedankt voor de feedback.
Nu weet ik weer waar op te letten in het vervolg.

Y

Ik heb laatstleden een copy gespoten in special painting en wilde het beschermen met blanke lak wat ik nog al gedaan heb .Het was in de late avond en heb het buiten gespoten en het begon al frisser te worden, resultaat gans mijn copy mat en een doffe witte schijn. Alles een paar dagen laten drogen en fijn geschuurd ,terug nu binnen gespoten en blinkt volledig in volle glans .Waarschijnlijk is er bij U ook eenvochtige mist in gevallen en daardoor mat geworden

Back