Oké, lijkt me een goed idee om die te vervangen.
De antenne van een ontvanger en zender zijn qua frequentie op elkaar afgestemd. Voor het ontvangen/verzenden van informatie is de antenne zeg maar een geleider, hij brengt, simpelweg, het signaal van de zender netjes de ontvanger binnen, er gaat eigenlijk geen signaal verloren en de heli luistert prima. Maar als het draadje is afgebroken, dan worden de commando' van de zender, zogezegd, níet netjes in banen geleid. Het signaal wordt slecht ontvangen en als je geluk hebt, reageert de heli, maar als je ook maar een heel klein beetje uit de buurt van de zender gaat, zal de heli niet meer reageren.
Je kunt op zich iets anders eraan maken, namelijk een klein stukje fietsdraad, of dun draad, een dun stroomdraadje dat is geplastificeerd. Dit kun je in een modelbouwwinkel krijgen, of bijv. in een elektronica of onderdelen zaak, als je zegt dat je een antennedraadje moet hebben, dan weten ze wel wat je bedoelt.
Of moet ik iets anders vervangen ?
Waar je hem moet monteren? Zoals ik al zei, je moet eerst dat folietje, blauwzilver, er om weg halen. Kijk, hier is een plaatje met de antenne op de juiste plaats:
Als je het blokje open hebt gemaakt, folietje open dus, dan kun je twee verschillende blokjes tegen elkaar zien zitten. Het antennetje moet op, van de kant van het plaatje gezien, de linker. Als het goed is moet de exacte plaats nog te zien zijn, aangezien het is afgebroken, zal er nog een restje op de unit zitten. Een exact plaatje heb ik nog niet kunnen vinden, maar als ik het nog tegen kom, laat ik het je zien.
Jaja, ik snap dat-ie een 'vierkantje'/'cirkel' vliegt in plaats van om zijn as draaien. Zoals ik al zei, je moet de gevoeligheid van de gyro bijregelen, je moet hem wat meer geven (dus naar de pluskant draaien, let op, NIET TE VEEL!) dat is dus het schroefje op de unit met de naam 'gain'.