Lama V4 draait rondjes????

• Topicstarter Topicstarter huenca
  • Startdatum Startdatum
H

huenca

Guest
Hallo, ik heb problemen met mijn Lama, als ik hem omhoog trek naar zo'n 75cm hoogte, blijft hij met de neus naar voren toe gericht rondjes draaien op z'n plaats, dus hij draait niet om z'n as, maar vliegt een cirkel van zo'n 50cm, en dit alles met z'n neus naar voren.
Hoe kan ik dit afstellen???
Mvg

Ik wou dat mijn heli's dat deden als ik de knuppels loslaat :mrgreen:

Probeer het geheel uit te balanceren, dus de rotorbladen qua gewicht met elkaar gelijk maken (per set van 2, onder en boven hoeven niet gelijk te zijn), check je assen, check de balans van de heli zelf

deze heli's zijn wat gevoelig op balans...

Grote kans dat hier je probleem ligt

Ik heb de Xtreme bladen, kunnen die ook verschillend van gewicht zijn?
Mvg

huenca,
jazeker kunnen die uit balans zijn.
Kijk eens hier 42JNrJyd6to[/media] - Fix Pitch RC Heli Blade Balance & Setup Tips Lama CX2 XRB
Is niet de beste methode, maar het werk en kost alleen evt. een stukje plakband.
Het rondje draaien is het Toilet Boil Effect, is al veel over geschreven hier.
Verleng of verkort eens het linkje tussen je bovenste rotor en je stabilisator stang (in of uit draaien) en check ff of je rotor as nog recht is (meestal gaat je heli enorm trillen als deze krom is)
Succes en veel plezier met je Lama.

wb

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de snelle reacties, het is gelukt, het lag aan het linkje tussen de bovenste rotor en de stabilisator stang.
Mvg, een tevreden Lama vlieger.

Wat je kunt doen is de balden losmaken en die daarna met een boutje aan elkaar schroeven. Nu pak je het boutje vast en kijkt je of een van beide kanten zwarder is
Als zo dan de lichtste met plakband verzwaren
Groeten
Martin

Mijn lama V4 had ook hetzelfde probleem, de tips van xlgum zijn erg handig!Mijn blades waren in evenwicht. Na het controleren en extra vast draaien van wat schoefjes bij de assen en het onderste tandwiel was het rondjes draai effect weg.
Wat ik nog wel opmerk is dat de staart van de lama een beetje trilt. heb nog niet zo lang de binnenas vervangen door een extended inner shaft van extreme.

Bedankt voor de tips en ook voor het filmpje .
Ik heb het zelfde probleem alleen ik kom er niet uit.

bedoel je servo ? of gain ?
en hoe ?

De gevoeligheid van de gyro. Dat is inderdaad de gain. Probeer het eens met een klein stukje naar de pluskant de draaien :mrgreen: Die kun je vinden op de 4-in-1 control unit, moet je even kijken welke van de twee schroefjes het is, dat staat er wel op.

Laatst bewerkt:
De gevoeligheid van de gyro. Dat is inderdaad de gain. Probeer het eens met een klein stukje naar de pluskant de draaien :mrgreen: Die kun je vinden op de 4-in-1 control unit, moet je even kijken welke van de twee schroefjes het is, dat staat er wel op.
Bedankt :) het is gelukt ja.
Maar heb ik weer iets ,
Als de batterij net opgeladen is ga ik vliegen maar als ik vol gas doe brand er een rood lamp dat batt bijna leeg is .
Waarom is dat zo ? of is dit normaal

Bedankt :) het is gelukt ja.
Maar heb ik weer iets ,
Als de batterij net opgeladen is ga ik vliegen maar als ik vol gas doe brand er een rood lamp dat batt bijna leeg is .
Waarom is dat zo ? of is dit normaal

Blijft het lampje continu branden wanneer je vol gas geeft, ook wanneer je daarna je gas weer lager doet, of wordt 't lampje weer groen wanneer je het gas naar beneden doet? Het is namelijk normaal dat je, wanneer je veel van de accu vraagt zoals je doet bij opeens vol gas opengooien, het lampje rood wordt. Dan is de accu nog niet leeg, maar wordt gewoon zwaar belast.

Blijft het lampje continu branden wanneer je vol gas geeft, ook wanneer je daarna je gas weer lager doet, of wordt 't lampje weer groen wanneer je het gas naar beneden doet? Het is namelijk normaal dat je, wanneer je veel van de accu vraagt zoals je doet bij opeens vol gas opengooien, het lampje rood wordt. Dan is de accu nog niet leeg, maar wordt gewoon zwaar belast.
Ja als ik lager doe word ie groen.
Maar dat draaien gaat nogsteeds ik denk dat ik flybar ga vervangen lijkt krom, en dan ook nog inner shaft als het niet werkt .
en toen ik afsteldde brook antenne bij 4in1 is dit erg ?
hij functioneert wel.
En wil langere servo armpjes kopen is dit beter ?
heeft dat ook voordelen ?

Ja als ik lager doe word ie groen.
Maar dat draaien gaat nogsteeds ik denk dat ik flybar ga vervangen lijkt krom, en dan ook nog inner shaft als het niet werkt .
en toen ik afsteldde brook antenne bij 4in1 is dit erg ?
hij functioneert wel.
En wil langere servo armpjes kopen is dit beter ?
heeft dat ook voordelen ?

Er is, heb ik net gelezen, een gidsje van hoe je je gyro moet afstellen. Hier het linkje:gyro-lama-v3-afstellen

Een kromme flybar heeft niets met het om zijn as draaien van de heli te maken, maar als hij werkelijk krom is doe je er inderdaad goed aan om hem te vervangen of in ieder geval zo recht te maken dat hij zonder horten of stoten over de vlakke tafel kan rollen.

Ja, het is erg dat de antenne is afgebroken. Laat iemand, of, als je dat zelf kan, de antenne er opnieuw op solderen met een boutje bedoeld voor elektronica. Let op, dit komt heel precies! Hopelijk sla je hierbij mijn raad niet in de wind... anders verpruts je werkelijk de hele boel. Je moet om er goed bij te kunnen de zilverblauwe beschermfolie, dat plasticje om de unit heen, wel openen. Pas op dat je geen dingen beschadigt of doorknipt.

Nou, langere servo-armpjes heeft in mijn ogen geen nut. Het veroorzaakt alleen een veel sneller reagerende en ONstabiele heli. Bovendien is het heel veel afstelwerk om de boel weer goed vliegende te krijgen als je die dingen monteert; je moet ze op elkaar afstellen, enzo, ik weet niet of je dat al wel eens hebt gedaan, en daar moet je de gyro en de stabilisatorstang weer op afstellen. Dus de hele heli overnieuw instellen. Als je een snel reagerende heli wilt, koop dan een extended innershaft (maar kennelijk heb je nog steeds niet door dat snelheid geen nut heeft als je de heli niet onder controle hebt).

Succes~

Er is, heb ik net gelezen, een gidsje van hoe je je gyro moet afstellen. Hier het linkje:gyro-lama-v3-afstellen

Een kromme flybar heeft niets met het om zijn as draaien van de heli te maken, maar als hij werkelijk krom is doe je er inderdaad goed aan om hem te vervangen of in ieder geval zo recht te maken dat hij zonder horten of stoten over de vlakke tafel kan rollen.

Ja, het is erg dat de antenne is afgebroken. Laat iemand, of, als je dat zelf kan, de antenne er opnieuw op solderen met een boutje bedoeld voor elektronica. Let op, dit komt heel precies! Hopelijk sla je hierbij mijn raad niet in de wind... anders verpruts je werkelijk de hele boel. Je moet om er goed bij te kunnen de zilverblauwe beschermfolie, dat plasticje om de unit heen, wel openen. Pas op dat je geen dingen beschadigt of doorknipt.

Nou, langere servo-armpjes heeft in mijn ogen geen nut. Het veroorzaakt alleen een veel sneller reagerende en ONstabiele heli. Bovendien is het heel veel afstelwerk om de boel weer goed vliegende te krijgen als je die dingen monteert; je moet ze op elkaar afstellen, enzo, ik weet niet of je dat al wel eens hebt gedaan, en daar moet je de gyro en de stabilisatorstang weer op afstellen. Dus de hele heli overnieuw instellen. Als je een snel reagerende heli wilt, koop dan een extended innershaft (maar kennelijk heb je nog steeds niet door dat snelheid geen nut heeft als je de heli niet onder controle hebt).

Succes~
IK heb wel de exented inner shaft erop die lijkt krom , die ga ik vervangen.
Die antenne ik kan hem niet vinden.
en waarom is het erg ?
Kan ik iets anders solderen ? en waar moet hij vast ?
En hij draait niet om as maar hij helt naar rechts en dan vooruit achteruit en gaat zo verder. een vierkantje

IK heb wel de exented inner shaft erop die lijkt krom , die ga ik vervangen.
Die antenne ik kan hem niet vinden.
en waarom is het erg ?
Kan ik iets anders solderen ? en waar moet hij vast ?
En hij draait niet om as maar hij helt naar rechts en dan vooruit achteruit en gaat zo verder. een vierkantje

Oké, lijkt me een goed idee om die te vervangen.

De antenne van een ontvanger en zender zijn qua frequentie op elkaar afgestemd. Voor het ontvangen/verzenden van informatie is de antenne zeg maar een geleider, hij brengt, simpelweg, het signaal van de zender netjes de ontvanger binnen, er gaat eigenlijk geen signaal verloren en de heli luistert prima. Maar als het draadje is afgebroken, dan worden de commando' van de zender, zogezegd, níet netjes in banen geleid. Het signaal wordt slecht ontvangen en als je geluk hebt, reageert de heli, maar als je ook maar een heel klein beetje uit de buurt van de zender gaat, zal de heli niet meer reageren.

Je kunt op zich iets anders eraan maken, namelijk een klein stukje fietsdraad, of dun draad, een dun stroomdraadje dat is geplastificeerd. Dit kun je in een modelbouwwinkel krijgen, of bijv. in een elektronica of onderdelen zaak, als je zegt dat je een antennedraadje moet hebben, dan weten ze wel wat je bedoelt.

Waar je hem moet monteren? Zoals ik al zei, je moet eerst dat folietje, blauwzilver, er om weg halen. Kijk, hier is een plaatje met de antenne op de juiste plaats:
image1_2594.jpg

Als je het blokje open hebt gemaakt, folietje open dus, dan kun je twee verschillende blokjes tegen elkaar zien zitten. Het antennetje moet op, van de kant van het plaatje gezien, de linker. Als het goed is moet de exacte plaats nog te zien zijn, aangezien het is afgebroken, zal er nog een restje op de unit zitten. Een exact plaatje heb ik nog niet kunnen vinden, maar als ik het nog tegen kom, laat ik het je zien.

Jaja, ik snap dat-ie een 'vierkantje'/'cirkel' vliegt in plaats van om zijn as draaien. Zoals ik al zei, je moet de gevoeligheid van de gyro bijregelen, je moet hem wat meer geven (dus naar de pluskant draaien, let op, NIET TE VEEL!) dat is dus het schroefje op de unit met de naam 'gain'.

Oké, lijkt me een goed idee om die te vervangen.

De antenne van een ontvanger en zender zijn qua frequentie op elkaar afgestemd. Voor het ontvangen/verzenden van informatie is de antenne zeg maar een geleider, hij brengt, simpelweg, het signaal van de zender netjes de ontvanger binnen, er gaat eigenlijk geen signaal verloren en de heli luistert prima. Maar als het draadje is afgebroken, dan worden de commando' van de zender, zogezegd, níet netjes in banen geleid. Het signaal wordt slecht ontvangen en als je geluk hebt, reageert de heli, maar als je ook maar een heel klein beetje uit de buurt van de zender gaat, zal de heli niet meer reageren.

Je kunt op zich iets anders eraan maken, namelijk een klein stukje fietsdraad, of dun draad, een dun stroomdraadje dat is geplastificeerd. Dit kun je in een modelbouwwinkel krijgen, of bijv. in een elektronica of onderdelen zaak, als je zegt dat je een antennedraadje moet hebben, dan weten ze wel wat je bedoelt.
Of moet ik iets anders vervangen ?

Waar je hem moet monteren? Zoals ik al zei, je moet eerst dat folietje, blauwzilver, er om weg halen. Kijk, hier is een plaatje met de antenne op de juiste plaats:
image1_2594.jpg

Als je het blokje open hebt gemaakt, folietje open dus, dan kun je twee verschillende blokjes tegen elkaar zien zitten. Het antennetje moet op, van de kant van het plaatje gezien, de linker. Als het goed is moet de exacte plaats nog te zien zijn, aangezien het is afgebroken, zal er nog een restje op de unit zitten. Een exact plaatje heb ik nog niet kunnen vinden, maar als ik het nog tegen kom, laat ik het je zien.

Jaja, ik snap dat-ie een 'vierkantje'/'cirkel' vliegt in plaats van om zijn as draaien. Zoals ik al zei, je moet de gevoeligheid van de gyro bijregelen, je moet hem wat meer geven (dus naar de pluskant draaien, let op, NIET TE VEEL!) dat is dus het schroefje op de unit met de naam 'gain'.

Bedankt maar ik heb hem al naar plus gedaan en helemaal zelfs helpt niet.
flybar lijkt krom als de rotor draait en ik denk dat de inner shaft scheef is en drm dat hij dit doet.
En over antenne misschien vind je het raar maar ik wil er niks mee doen ,want ik heb de heli binnen gelaten en ik vroeg aan me moeder dat als ie stopt dat ze het moet zeggen als ik binnen kwam.
Ik ging ong 100,200 m weg van huis ik vroeg of hij was gestopt maar nee .
Zou ik aan me vader vragen of hij het doet of zo laten hij heeft veel electronica dinges en ook wel veel verstand.

EDIT:
Hij heeft het gedaan er zit een geel dun draad erop.
Maar ik ga de inner shaft en flybar vervangen, zou het vierhoek draaien dan over zijn ?
en de tandwiel draait scheef dit komt zeker door de inner shaft.
Zou ik iets anders ook vervangen ? of gaat het zeker weten weg ?
Maar wat moet ik doen als het niet overgaat ?

Laatst bewerkt:
Back