Lama vs dragonfly | lama/dragonfly bezitters gevraagd

wel bij mij is het juist hetzelfde, meeste van men geld gaat ook naar auto's (welliswaar elektro) hiermee rijdt ik dan ook vaak competitie wedstrijden.

Nu, zijn de mogelijkheden van de lama en de dragonfly gelijkaardig? Hiermee heb ik het dan over figuurtjes maken etc.

Nu zoek ik dus iets waar ik me met weinig geld toch goed mee kan amuseren, nu zoek ik iets wat ik zelf kan leren (niet al te moeilijk dus) maar waarvan ik toch ook niet na 5 min. al alles kan. Nu, hoe eenvoudig is die lama nu juist voor beginners? Duurt het lang vooraleer je rondzweeft in de living, of juist helemaal niet? En dit vergeleken met de dragonfly?

Toch zie ik vele mensen die reeds veel ervaring hebben met helikopters, toch de lama aanschaffen (het lama draadje) dus denk ik dat het toch nog een grote fun factor in zijn mars heeft.

Zijn er misschien mensen die ze beiden bezitten? Of al met beiden gevlogen hebben?

mvg,

Jan

Een Lama is (natuurlijk) de perfecte low cost instap (entry level) heli.

Echter de Lama is zo stabiel, dat het Lama vliegen (waarschijnlijk) al snel gaat vervelen.

Er zijn (mini) Dragonfly's en (mini) Dragonfly's.
Idem Lama's, de eSky is kwalitatief de betere.

Al 't waar naar z'n geld.

Ik ben nu een week(je) (crashvrij) in de huiskamer bezig met m'n GWS mini Dragonfly (Fixed Pitch) :lol:

Vooraf heb ik niet geoefend op een sim, simpelweg omdat er voor de iMac (Apple) geen R/C Heli programma bestaat.

Ik oefen gemiddeld 2 uur ++ per dag.
Sinds afgelopen zondag vlieg ik zonder trainingskruis :D

Een Heli is aerodynamisch onstabiel.
Dit valt te vergelijken met het balanceren op een knikker.
Niet eenvoudig maar wel (aan) te leren.
Oefenen en nog eens oefenen (met gezond verstand) is het advies.

Verdiep je eerst in heli aerodynamica (principles of flight).
Een Heli kan een zeer gevaarlijk ongeleide projectiel worden.

Ik heb geen ervaring met de Lama, maar die schijnt uit de doos zo in de huiskamer te vliegen. Door de dubbele rotorbladen kun je bij wijze van spreken de zender naast je neerleggen en ondertussen tv kijken. Geen moeite-geen uitdaging.

De Dragonfly 4 (Of 1 vd gelijkwaardige helitjes) is een heel ander verhaal. Om deze in een mooie stabiele hover te krijgen in de woonkamer moet je echt een leercurve volgen.Zowel qua afstelling/mechaniek als het vliegen zelf.

Ik heb zelf nu een maandje gevlogen met de DF4, deze heb ik samen met een berg reserveonderdelen aangeschaft bij rcvliegshop. De kick begint almeteen bij je eerste vlucht.

Inmiddels kan ik stabiel tail-in en side-in hoveren en begin lanzaam figuurtjes te proberen. Het heli virus is zo erg geworden dat ik inmiddels een T-rex heb gebouwd die ongeduldig op zijn maiden vlucht zit te wachten.......

Dat deze hobby zoveel lol zou brengen had ik echt niet verwacht. En door de stijle leercurve verveelt het voorlopig niet.......

Kortom,het is hier al gezegd: Wilje alleen wat hoveren in de woonkamer zonder uitdaging: Neem een Lama.
Wil je misschien door met heli's en er veel tijd insteken:neem een FP (o.a. Dragonfly).

Hoeveel ben je zo gemiddeld kwijt voor de heli

ik reken zo 94 euro voor de heli zelf, dan zou ik er nog een kruis bijkopen, een simulation kabel, een set rotorbladen (voor, achter) wat is zo nog aan te raden? En hoeveel waren jullie zo kwijt tegen jullie het ongeveer kunnen?

mvg

Jan

Ik heb ze bijde gehad.

De Dragonfly.
Gaat nog geheid voor 50 euro de prak in voor je em min of meer kunt hoveren. :P Dingen die veel stuk gaan, landings gestel, staartbuis, bladhouder, staart rotor. Zoiso geen beginnen aan zonder ernaar te laten kijken door een gevorderde, want zelf afstellen is een rot klusje.

De Lama v2.
De lama vliegt leuk, maar echt leren vliegen doe je dr denk ik niet mee. Daar is hij veel te stabiel voor. Dingen die kapot gaan, de staart (toch een nutteloos ding), landings gestel, en de bladen. Een krom asje wil ook nog wel es gebeuren.

Als je puur voor plezier een huiskamer speeltje zoekt, dan gewoon lekker de lama kopen. Kom je wel eens bij indoor meetings en clubs, dan kun je het leren met een dragonfly, als je iemand kunt vinden die je ermee kan helpen.

Succes ermee. :)

Mij is het tot 2x toe niet gelukt. En zon trainings kruis is ZEER raadzaam. :P Ik vond ook dat de swash control reageerde als een natte krant.

Ik ga het dit jaar eens proberen met een corona LHM 120. Die is wat robuster, en door zn gewicht en afmeting wat stabieler en rustiger.

indien ik voor de dragonfly zou gaan, zou ik deze zaken bestellen:

De Walkera Dragonfly HM004 (#04) (94 euro bij rcvliegshop.nl)

HM004 - 07 - Skid Landing Gear - Onderstel 2.63EUR
HM004 - 09 - Main Rotor Blades - Hoofd Rotors 2.63EUR
HM004 - 17 - Tail Rotor Blade - Staart Rotor 1.32EUR
HM004 - 04 - Main Gear + Hoofd As & Toebehoren 3.15EUR

kom ik zo aan een 103,73 euro, dit is geen geld, maar het grootste probleem voor mij is, dat ik niet van plan ben om in een club te stappen, dat er bij mijn weten zelfs in de buurt (pakweg binnen straal 50 km) een club is, EN dat het naar het schijnt dus bijna onmogelijk is om em zelf volledig af te stellen.

Lama: esky lama v2 bij eheli: 139 euro (maar niet meer in stock)

bij excenture lama v2 179 euro

maar met 2 lipo's en 2 reserve set blades
Lama2_2.jpg

Natuurlijk is er nog flytosky.net, hoe zit het met deze aanbieder? Moet je nog douane kosten betalen e.d.? met welke betaalwijze kan je daar terecht? Zou jij bv bij excenture of eheli garantie krijgen? Zoja, hoe zou dat zitten bij flytosky?
US$98 bij flytosky, + nog wat verzendingskosten staat bij tussen 26-29 dollar.
Waar zouden jullie je lama halen?

Nu, daarom gaat mijn keuze nog steeds wat meer naar de lama, ik ben toch niet van plan later hierin verder te bouwen, want heb reeds mijn handen vol met het rc racen. Dus denk ik dat de lama beter bij mij past, tenzij me iemand nog andere zaken kan mededelen?

mvg,

Jan

ik heb anders leren vliegen met de aerohawk die veel lijkt op de df04 zonder veel kosten. het enige wat kapot is gegaan is:
staartmotor, werd HAT motor 12,-
hoofdas 3,- ofzo
rotorhead 8,- belagelijk duur 8O
totaal iets van 23 euro, en dat in een jaar, en ik vlieg inmiddels met grotere heli's :D

Stel nu, ik koop de dragonfly

bij rcvliegshop voor 94 euro, koop nog een paar main rotor bladen bij, tail rotor bladen, skid landing en een extra batterij pak plus nog een landingskruis

stel dat ik rond de 120 euro kom, hoeveel verzendkosten kan ik hier nog bij tellen? Op de site staat pakket tot 5 kg, maar de prijs staat niet vermeld, en niet te vergeten, ik woon in België.
Die sim kabel, die kan dan worden aangesloten op de zender van de dragonfly?

Hoe zit dat met het afstellen, als dit nu niet lukt, bij wie kan ik terecht? Ik woon in gent, ik denk niet dat in de buurt een club is, of misschien is er ergens in de buurt van gent (gent, eeklo, terneuzen) iemand die hier wel verstand van heeft en me eventueel zou kunnen helpen.

groeten,

Jan

jan.van.gent zei:
Stel nu, ik koop de dragonfly

bij rcvliegshop voor 94 euro, koop nog een paar main rotor bladen bij, tail rotor bladen, skid landing en een extra batterij pak plus nog een landingskruis

Jan

wat ik al zei, raad ik je echt aan om een hat motor erbij te doen. misschien is het een idee om alles bij eheli te bestellen. ben je maar een keer de verzendkosten kwijt. als je vooraf betaald via bank
(is gewoon veilig, wat niet altijd gedacht wordt) in nederland zijn de verzendkosten 6-8 euro tot 5 kg.
voor belgie zou je even een mailtje kunnen sturen naar eheli, meestal hanteren de rest van de winkels dit bedrag ook.

een landing skid hoef je niet te kopen, meestal is dit met plakband en lijm te repareren. het is voornamelijk het frame waar de landingskids inzitten die het begeven. De mijne heb ik met een soort busjes vastgesoldeerd, daarvoor tevergeeft tientalle keren gelijmd ofso. Wat ik je niet aanraad ik met de DF zijwaarts tegen een raam aan te vliegen :lol: .
Daardoor heeft mijn gyro het begeven, waardoor mijn staart blijft spinnen.

Over het landingskruis is ook niet iedereen te spreken. Ik heb t niet gekocht, maar weet wel dat t ook zonder te leren is. Wat ik je adviseer met beginnen te vliegen, is dat je in een grote ruimte gaat vliegen waar geen spullen staan(stoelen e.d.). zeg maar 4x4. Als de heli van plan is zijwaarts te gaan, direct gas los, vervolgens bijtrimmen.

het bijtrimmen is ook eenvoudig: je laat de rotor rustig draaien en laat de heli op de grond, en geeft steeds meer gas. als de heli een richting neemt(behalve omhoog :wink: ) ga je deze richting tegentrimmen. met name de paddles moeten goed recht staan.

de sim kabel kan aangesloten worden aan de com1-poort van de computer, en een soort toetsenbord connector op de achterkant van de zender.

wat ik ook zou doen is bijvoorbeeld de stabilizer rod, de ladingsgestelstaafjes e.d. gewoon van fietsspaken maken, die kunnen wel tegen een "stootje".

vergeet niet dat de helikopter niet per se een binnenhelikopter is. Ik heb er vaak zat mee buiten gevlogen (ligt aan t weer natuurlijk). Als het mooi weer is zou ik in een weide gaan vliegen met hoog gras, opstijgen in laag gras natuurlijk. maar eerst trimmen.

wat ik zou bestellen is het volgende:
- Df natuurlijk (als je deze wilt kopen uiteraard :wink: )
- esky servo's (2 servo's, dragonfly servo's gaan "flippen"na een tijdje, steeds probeert hij zichzelf te corrigeren, maar maakt dan een te grote uitslag, zodat hij weer moet corrigeren etc. etc.)
- set hoofdrotorbladen (mssn 2, afhankelijk v/d prijs)
- een HAT motor met enkele reserve propjes (denk aan t bevestigen)
- batterijpack
- eventueel een canopy
- batterijhouder
- tailholder
- main frame (€2.20 8O )

dit waren namelijk de onderdelen die ik bij mij moest vervangen na een paar "ruwe" vluchten

http://www.excenture.nl/index.php?cat_id=22 heeft veel onderdelen voor de DF de heli zelf is alleen wat duurder.

thats all for now :)

verder wens ik je veel succes bij je keuze

gr. Rik

Stel je gooit je budget naar een 200 tot 250 euro.
Wat heb je dan, als "opvolger" van de DF04???

Is er dan wel 1 aan te wijzen welke deze problemen niet heeft, of die wel min of meer goed , en vooral makkelijk af te stellen is

Ze worden alleen maar moeilijker naarmate ze duurder worden denk ik. :P Ikzelf ben ook al lang opzoek naar iets makkelijks voor de zelfstandige beginner. De enige uitweg is voor mij tot nu toe sparen voor een brushless corona met een paar kleine upgrades (belt drive, stijvere bladen, carbon swashplate) zodattie lekker strak reageerd. Maar dan zit je al wel weer aan de 500 euro of zelfs meer.

dank je rik voor het uitgebreide antwoord, kijk daar heb je iets aan!

Als ik het goed begrijp heb jij dus een dragonfly gekocht en die zelf volledig afgesteld?
Waar heb jij je dragonfly gekocht en wat heeft die zoal gekost?

Het enige waar ik nog over twijfel is het afstel probleem, is dat nu zelf te doen of niet?

ik ben van plan om een dragonfly te bestellen, met wat extra onderdelen erbij, zodat de verzendkosten kunnen gedrukt worden (voor latere aankopen) natuurlijk ga ik nu pas de echt nodige stukken bij bestellen Zoals main rotor bladen, tail rotor bladen, landingskruis, sim kabel, en een batterijpack

94 euro dragonfly
HM004 - 16 - Canopy - Kap 2.63EUR
HM004 - 25 - Battery - 8.4V 650mAh Ni-MH Accu 9.19EUR
HM004 - 27 - MainFrame - Hoofd Frame 5.25EUR
HM004 - 24 - Battery Holder - Batterij Houder 2.10EUR
HM004 - 19 - Tail Holder - Staart houder 2.63EUR
Simulatorkabel 3.00EUR
Trainingskruis 3.00EUR

Kom ik aan 125 euro, ik heb ondertussen al een mailtje verzonden naar rcvliegshop om te vragen hoeveel het ongeveer zal kosten

Zijn dit nu echt de noodzakelijke stukken? Of zou ik er achterwege laten en later pas bijbestellen als het nodig is, of zijn er nog stukken die noodzakelijk zijn?

Dus toch maar een df04, met wat kleine aanpasingen ? (servo's etc, of is er ook een mini die dit allemaal niet nodig heeft ?)
Of zit je dan weer aan dure spareparts vast>?

Sommige dingen kun je een beetje crea weer aan elkaar boetseren met wat huis tuin en keuken rommel, maar tis niet aan te raden. :P En er is niets zo vervelend dan te moeten stoppen omdat iets kaduuk is.

En de servos vervangen is inderdaad meestal wel verstandig, want die mensen zetten er vaak van die uber slechte esky servos in die zo snel als dikke stront werken.

Zou je dan een lijstje kunnen maken met wat jij handig vindt om DIRECT te vervangen ?
Indien ik voor de df04 zou gaan ?
En waar laat ik zon geval afstellen ?, er is hier in de buurt van Assen,(drenthe) zoals ik kan zien niet zo veel op dit gebeid....

Hoe zit dat nu juist met dat afstellen? Is het mogelijk om dat als totale beginner zelf te doen? Zijn er mensen die dit gedaan hebben?

Welke servo's worden er dan aangeraden? Prijs? zijn dat deze:

HM004 - 26 - 9g Servo-4 - Servo (1 stuk) - Verbeterde Versie 9.00EUR

hm-04-z-26.JPG

en die servo's, vervang je die best al vanaf het begin, of eerst vliegen met de originele en dat later wanneer deze voor de vuilbak zijn andere aanschaffen?

Gelieve jullie mening over het lijstje dat ik samenstelde: en wat er nog bij moet of wat niet nodig is
94 euro dragonfly
Simulatorkabel 3.00EUR
Trainingskruis 3.00EUR

Kom ik aan 125 euro, ik heb ondertussen al een mailtje verzonden naar rcvliegshop om te vragen hoeveel het ongeveer zal kosten
mvg,

Jan

jan.van.gent zei:
dank je rik voor het uitgebreide antwoord, kijk daar heb je iets aan!

Als ik het goed begrijp heb jij dus een dragonfly gekocht en die zelf volledig afgesteld?
Waar heb jij je dragonfly gekocht en wat heeft die zoal gekost?

Het enige waar ik nog over twijfel is het afstel probleem, is dat nu zelf te doen of niet?

ik ben van plan om een dragonfly te bestellen, met wat extra onderdelen erbij, zodat de verzendkosten kunnen gedrukt worden (voor latere aankopen) natuurlijk ga ik nu pas de echt nodige stukken bij bestellen Zoals main rotor bladen, tail rotor bladen, landingskruis, sim kabel, en een batterijpack

94 euro dragonfly
Simulatorkabel 3.00EUR
Trainingskruis 3.00EUR

Zijn dit nu echt de noodzakelijke stukken? Of zou ik er achterwege laten en later pas bijbestellen als het nodig is, of zijn er nog stukken die noodzakelijk zijn?

ik denk dat je aan het tailrotorblad weinig zult hebben als het motortje steeds kapot gaat. nu kun je deze erbij doen bij je bestelling, maar het motortje is bij mij al twee keer stuk gegaan, vanzelf. Dus denk ik toch dat het verstandiger is als je een HAT-motor bestelt, en extra propjes , snappi? :roll:

Ik had mijn DF04 gekocht als set voor 180€ 2 jaar geleden, met wat spareparts. Deze had ik gekocht bij www.rcstore.nl, nu overgenomen door excenture.

Het afstellen gebeurt precies zoals ik in mijn vorige post zei, en is denk ik wel voor iedereen te doen(mij lukt het soms niet op zondagochtent :wink: )

De servo's die je op dat plaatje hebt zijn dezelfde als die steeds kapot gaan, standaard DF servo's dus.
@freakazoid
de servo's die standaard dus op de dragonfly zitten, zijn geen esky servo's(waarom zou walkera dat doen?). met esky servo's is niets mis, voor een beginnersheli tenminste. die crasht ook wel als het niet aan de servo's ligt.
omdat de servo's wat trager reageren is het belangrijk dat je niet als een gek gaat corrigeren, want dan crasht die. Je moet m zolang mogelijk stabiel zien te houden, door af en toe tikjes tegen de knuppels te geven.
probeer de heli nooit ineens op te laten stijgen door ineens veel gas te geven, want dan crasht ie gegarandeerd. eerst lichte hopjes proberen te maken, of over de grond schuifen, om nose-in te oefenen.

Back