Lama XRB en nu?

Okay...een FX18 V2 is dus een goede keuze? Ik zie ze hier en daar voor rond de euro 150,00 (losse zender) aangeboden.

Zijn er ook mensen die ervaring met een Multiplex Cockpit MM hebben? ook hier schijnt de software ge-update te zijn om 120 graden CCP heli's te kunnen vliegen.

Hans

nou zo als je weet hans heb ik wijnig tot geen ervaring met multiplex zenders
maar de fx-18 alle versies zijn goed maar zo als het nu lijkt is de v3 het mooiste maar ook weer het duurste
ga een bellen met shamrock in maastricht daar heb ik twee van de fx-18's weg en die kosten perstuk zonder accu 89 euro exclusief verzend

Hans, 25A is veel te weinig. Met hoveren lukt dat nog maar zodra je iets nieuws probeerd word het te weinig. Koop een 40A versie. Voorbeelden: Kontronik 40-6-18, Hacker master heli 40, etc. Beter nu in een goede investeren dan 2 keer kopen.

Wat is het gewicht van die impeller motor?

BTW, de MX12 van graupner heeft volgens mij een 5 punts curve. Dat weet ik niet 100% zeker. Ik zou voor minimaal 5punts gaan, dat vliegt makkelijker.

Waarom zou je niet op dezelfde stickmode willen blijven vliegen? Als je het jezelf zo aanleert is het echt niet moeilijker dan als je het op mode 2,3 of 4 aanleert.

Hallo Laurens,

Die motoren van HET (2, 3 en 4 wikkelingen 6-polig) wegen allemaal rond de 80 gram en kunnen maximaal 350 watt opnemen. De rendementen liggen tussen de 75% en 85%. http://www.rbckits.com kijk bij EDF/motors

Die 25A leek mij ook al aan de krappe kant, een 35A CC-phoenix is volgens mij wel een aardig alternatief. Ik ben zelf niet zo heel gecharmeerd van Kontronik en Schulze regelaars, voornamelijk omdat ik ze veel te duur vindt voor wat ze bieden. Die Jeti is idd een aardige optie, ik zat ook nog even naar een MGM-Compro te kijken, omdat die erg goede BEC schakelingen(5A duur) hebben.

Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk of/en waarom ik met een 3 punts dan wel een 5 punts curve zou moeten gaan vliegen.

Ik heb inmiddels met de Lama XRB de andere stickmode (1 dus) al aardig in de vingers. Het gewone vliegen zit het niet in de weg, dat viel me eigenlijk wel heel erg mee.

Hans

Die HET's lijken mij niet sterk genoeg. Ze kunnen maximaal 350 watt aan, wat je al snel overschrijd met de Eolo. Ook is hij qua gewicht aan de lage kant, er worden motoren gebruikt die maximaal 230 gram wegen.

Je zou moeten zoeken naar een motor van ongeveer 150 gram. Ik begreep dat je nimh wil gebruiken?

Ik vind zelf Schulze ook aan de dure kant, maar het zijn goede regelaars. Kontronik is ook iets duur maar die schijnt de beste governorfunctie te hebben.

Hallo Laurens,

Die 350 watt is toch heel behoorlijk hoor...Als ik kijk naar de standaard speed600 die in een Eolo zit zal die in het beste geval ongeveer 200 watt opnemen met een rendement van ongeveer 50%, de rest gaat verloren in warmte. Dat betekent blijkbaar dat met zo'n 100 watt aan de rotoras de boel wel vliegt/hoovert (en ook niet meer dan dat...)

Stel dat met zo'n HET motortje het opgenomen vermogen in de buurt komt van 250 watt bij een rendement van 80%, dan heb ik 200 watt aan de rotoras, het dubbele van de standaard borstelmotor, met een gewichtsbesparing van 100 gram...dat moet dus goed kunnen vliegen...

Ik ben het wel met je eens dat er wel wat vermogensreserve in mag zitten, maar ik ga toch echt geen Hacker B40 of Kontronik erin zetten. Ook hier geldt weer dat deze motoren simpelweg veel te duur zijn voor wat ze bieden. Ik denk dat ik op zoek ga naar een buitenloper van idd ongeveer 130-150 gram met een kV van ongeveer 2000-2500. Dat is vrij hoog voor een buitenloper, maar niet onmogelijk, ik ga eens even zoeken.

Hans

www.cyclonbrushless.com

Of de plettenberg orbit, ook redelijk goedkoop.

Persoonlijk zou ik als ik een motor uitkies MINIMAAL 200 watt nemen.

Dit zijn op dit moment mijn overwegingen:

Hacker C40-9L
Kontronik 33
Plettenberg Maxx
Lehner 1930

Kontronik 40-6-18
CC Phoenix HV45
Hacker Master heli 40 met BEC.

Ik weet niet welke bladen je hebt, maar de houten hebben meer vermogen nodig om te hoveren. Je kan beter carbon nemen.

hans met elektro motoren in heli's maakt het niets uit of je nu een 3 punts curve hebt of een 5 punts zo lang je maar op governer modus vliegt.
en een phoenix regelaar heeft tegen woordig heel veel mogelijkheden.
allemaal te programeren met het kabeltje dat ik hier heb.
dus ter zijne tijd kun je hem wel ff gebruiken of ik neem de laptop dan mee naar club met link en al.
kwa motor dacht ik dat je zelf toch behoorlijk veel inzicht er in hebt
het enige tipje dat ik je geef ga inderdaad voor oververmogen gaat het dan eens mis kun je hem er mogelijk nog uittrekken
dus ook niet een regelaar nemen die een net aan grens heeft op het ampere

Hallo Laurens,

Die 200 watt lijkt mij ook idd een mooie ondergrens, helemaal mee eens.

Ik heb er glas/carbon symetrische rotorbladen op, dat had de vorige eigenaar al direct gedaan.

Die franse motoren van Cyclon zijn erg goed en mooi (ik heb er een gehad voor in een zwever, Jamara Titan=Cyclon) De pech is dat BMI ze in de Benelux verkoopt voor absurde prijzen...(tussen de 100 en 150 euro)

De AXI 2814-10 heeft een kV 1600; da's aan de krappe kant of ik moet 5 of 6 extra tandjes op het rondsel hebben...De AXI's zijn wel superdegelijk en kunnen zonder probleem op de grens van hun specificaties langdurig werken. (ongeveer 75 euro)

Torcman heeft speciaal voor de Eolo een buitenlopertje ontwikkeld, deze zijn helaas ook vrij duur en moet nog zelf gewikkeld worden. (ongeveer 130 euro voor een bouwpakket)

Een Mega 22-10-5 (binnenloper) heeft een kV van 2400 is een 350 watt motor en weegt maar 100 gram...en zijn ook niet zo gek duur! Dat zou wel eens een goede keus kunnen zijn. (ongeveer 70-80 euro)

De Mega 22-20-2 heeft een kV van 2800 en kan zo'n 700 watt aan, weegt 165 gram. (ongeveer 100 euro)

Een Jeti Phasor 15-3 lijkt ook geschikt met kV 2100, en ongeveer 350 watt bij een gewicht van 140 gram. (ongeveer 80 euro)

Ik vermoed dat het toch richting de Mega 22-10-5 gaat, ook omdat deze precies de montagematen van een speed600 heeft.

De Orbit's van Plettenberg zijn zeker geen verkeerde motoren, maar net als de AXI's hebben ze een vrij lage kV...dan moet er toch met het rondsel geexperimenteerd worden...

Afijn we gaan er fijn nog even een nachtje over slapen.

@Marco: als het zover is zal ik zeker even overleggen, alvast bedankt voor het aanbod.

Hans

laurens goedkoop wil niet meteen zegen duurkoop bij elektro en net zo als jij hebben veel mensen een beperkt buget.
dat ik nu de pech heb met mijn logo 10. (wou dat ik toen wist wat ik nu weer over elektro motoren.)
tot nu toe heben mega motoren hans nog niet in de steek gelaten en meer mensen van onze club ook niet.
ik zit er zelf ook sterk aan te denken om als ik het geld er voor heb na dat ik de rap50 heb opgehaald in de logo een mega motor te zetten die wel genoeg power heeft op 12 cellen

Ik ga idd nog eventjes een paar nachtjes slapen...

Tja, en waarom een goedkopere motor; het verschil tussen goede en hele goede brushless motoren is vrij klein, de prijzen daarintegen liggen wel erg ver uitelkaar. Bovendien vlieg ik nu al een jaar of 7 elektrisch en ik heb een zwak gekregen voor met name de tsjechische motoren van bijvoorbeeld Mega/Jeti/AXI/MPjet/etc.

Ik wil dus niet beweren dat Kontronik/Lehner/Plettenberg slechte motoren zijn, ik vind ze wel een vrij slechte prijs/pret verhouding hebben, maar goed dat weet je van te voren. Voor mensen die de grens willen opzoeken zijn dit natuurlijk prima motoren.

Ik zag net trouwens dat de Mega 22-20-3H met een kV van 1900 speciaal wordt aanbevolen voor een Eco8/Eolo op 8 cellen. Er zal dan wel iets met het rondsel gedaan moeten worden om 1800 toeren te halen...

Hans

1800 is redelijk. Als je Tjechisch mooi vind houd niemand je tegen natuurlijk.

Zelf zoek ik nog het grote verschil tussen binnenloper en buitenloper.

Hi,

Ik heb nog een nagenoeg ongebruikte Schulze Slim-40 Heq (speciale heli uitvoering met een governor-achtige modus) liggen..... de regelaar is voorzien van 3.5 mm stekkers. Mogelijk een interessante optie ipv de Robbe Heli Controller 825? Qua prijs bied ik je 'm zeker goedkoper aan dan de genoemde 50 euro........

Bij interesse zie ik wel een PB verschijnen..............

Groet, vincent

Back