lamineren, welke materialen??

  • Topicstarter Topicstarter mauerpower
  • Startdatum Startdatum
Hier een foto van het 'geheimzinnige' deel aan de motorzijde; de koppelingsklok.

full


De foto laat een eigenbouw exemplaar zien in een H&M mini Roundnose, maar die van Hopf zien er net zo uit.

Een motorhouder wordt meegeleverd met de as uit de link.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier de foto's van de Hydro van Maurits.

full


full


full


Groeten, Jan.

P.S.: heb je het instructiefilmpje voor het uploaden van foto's gezien? Het is dusdanig gemakkelijk, dat zelfs ik het kan...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ha maurits,

ziet er al goed uit. Probeer wel de ruimte voor je accu zo ruim mogelijk te maken dat je goed kan schuiven met de accu.
En is de spoiler vastgelijmd of lijkt dat zo? Ik zou deze achteraf bevestigen met breek boutjes. Zo gaat de spoiler los bij een flip en blijft je dek heel :)

Jurriaan
 
is dit de kopplingsklok van hopf?
Kupplungsglocke, 13,90 €

en moet daar dan zo een in: 6-kant Motorkupplung 5 x 3,2 mm, 12,90 € (let niet op de maten)

aangezien ik de as in jouw link wel heel duur vind, zat ik hier aan te denken: Flexwelle 3,2 mm mit 75 mm Endstück, links, 19,50 €
bovendien moet het roer uit het midden worden geplaatst, hoewel dit natuurlijk meer voor wedstrijddoeleinden is bedoeld.

hier is eindelijk de tekening, het is de atlas van lines 1/16th scale:

Free Model Boat/ Hydroplane Plans

en jurriaan, nee de spoiler zit nog niet vast, het dek ook nog niet want ik moet nog gaten boren voor de as, en ik wil de ruimte hebben om de motor ed goed te kunnen plaatsen.

by the way, ik stuitte op een klein probleempje bij de kap. want hoe maak ik die het best? de rondingen zijn erg lastig dus ik zat te denken aan schuim wat ik makkelijk kan schuren en misschien moet ik daar dan een mal van maken en dan gewoon met glasvezel in de mal. maar betere suggesties zijn welkom

maurits
 
(tussen kerstdiner door even op t forum.. )

ha maurits,

oke dan is het goed! De kap kan je inderdaad maken door middel van schuim te shapen en te schuren. Zo doe ik het zelf ook altijd. Het mooiste kan je hiervoor roofmate gebruiken of een andere schuim met een dichte cellen structuur. Je kan het 'freehand' doen of tussen spanten (doe ik zelf, toch een extra controle voor symmetrie).
Hierover doe je dan glasvezel met epoxy en schuur/plamuur je de plug totdat deze glad is.
Nu kan je hiervan een negatieve mal trekken waaruit je later weer de uiteindelijke kap maakt.
Zelf sla ik de laatste stap wel eens over. Zeker als ik toch maar een kap ga maken. Dan maak ik alleen de plug en lamineer daar de kap op. De buitenkant is dan wel niet glad, maar dat schuur en plamuur ik dan gewoon. Het is maar net wat je wil en hoeveel tijd je erin wil en kan steken :)

grtz jurriaan
 
jurriaan,

toch nog een paar onduidelijkheden: wat is de 'plug'?
en als ik eenmaal dat stuk schuim in de goede vorm heb, en daar overheen glasvezel doe (ik wil de laatste stap overslaan) hoe krijg ik dat er mooi af als het droog is, zonder dat er schuim aan blijft zitten? ik wil het dan nl gewoon gaan schuren.

en. hoe kan ik de kap het best vastmaken aan de romp? op de tekening staat dat ik iets moet maken wat ik er in kan klikken, maar werken boutjes ook? of misschien is er natuurlijk iets anders wat beter werkt...

maurits
 
Hallo Maurits,

De as uit de link was ook maar ter illustratie van wat je nodig hebt, ik vind 'm zelf ook prijzig...

Zonder plaatje is het moeilijk te zeggen of dat 'de' koppelingsklok is, ik denk het echter wel.
Je moet bij bestelling wél opgeven voor welke maat motor 'ie bedoeld is (480, 600, 700 e.d.).

Alleen met een stuk flexas ben je er nog niet, je hebt een teflon binnenbuis, een messing buitenbuis, een struthouder en een strut nodig om er een aandrijving van te maken.
Daarnaast ook nog een roergarnituur.

Alles bij elkaar zal het niet zover van de prijs van de as uit de link uitkomen, ben ik bang.

Ik vind het starre deel met 75 mm ook erg lang, als ik de tekening bekijk; 50 mm zou genoeg zijn, maar dat hangt af van de strut die je gebruikt.

Groeten, Jan.
 
Jurriaan zit blijkbaar weer aan het kerst diner...

De plug is het origineel waarvan je een mal maakt om er, in dit geval, een kap in te lamineren. Da's erg veel werk voor één kap.

Als je de kap van schuim maakt, kun je de glasmat en epoxy direct op het schuim aanbrengen, werk zuinig met de hars anders wordt het zo'n kliederboel en schuur je je gek...
Breng nat in nat twee of drie laagjes glasweefsel aan, afhankelijk van welke dikte je gebruikt en laat het uitharden.
Hoe netter je werkt, des te minder hoef je te schuren en plamuren.

Als de buitenkant naar je zin is, peuter je het schuim er voor een deel uit (een deel zou ik laten zitten als drijfvermogen, voor als je de kap eens verliest...) en poets je de restanten eraf met aceton op een doekje, niet te veel anders lost alle schuim op.

Knip de kap op maat voor de romp en klaar ben je.

Als je de houten randen, waar de kap op past ook in epoxy zet, kun je de kap gewoon met tape op z'n plaats houden, dat doen bijna alle electrovaarders.

Groeten, Jan.

jurriaan,

toch nog een paar onduidelijkheden: wat is de 'plug'?
en als ik eenmaal dat stuk schuim in de goede vorm heb, en daar overheen glasvezel doe (ik wil de laatste stap overslaan) hoe krijg ik dat er mooi af als het droog is, zonder dat er schuim aan blijft zitten? ik wil het dan nl gewoon gaan schuren.

en. hoe kan ik de kap het best vastmaken aan de romp? op de tekening staat dat ik iets moet maken wat ik er in kan klikken, maar werken boutjes ook? of misschien is er natuurlijk iets anders wat beter werkt...

maurits
 
De termen strut en struthouder zijn mij niet bekend...
zoals je al doorhad dacht ik dat de flexas alles is wat je nodig hebt, maar nu begrijp ik dat het allerbinnenste de flexas is, daaromheen een teflon buis (waar verkrijgbaar ??) en het buitenste is een messing buis. dan zit aan een kant van de as schroefdraad, en aan de andere kant het strut, die naar mijn begrijpen vastzit aan het koppelstuk welke in de koppelingeklok zit. De koppelingeklok zit weer vast aan de motor. Heb ik het juist?

Oh ja, is het echt het geld waard om zo'n alu roer te kopen?

Maurits

Maurits
 
Dit is een plaatje van een struthouder met strut.

De strut is het onderste deel, waar de schroefas in draait, de houder zit aan de spiegel an de boot.

aluminum strut for 4mm shaft - rc boat on eBay, also Cars, Radio Control Vehicles, Radio Control Control Line, Toys Hobbies (end time 09-Jan-09 09:59:51 GMT)

Op een snelle boot moet je een stevig roer hebben , de krachten die er op komen moet je niet onderschatten, zo'n plastic roertje is écht niet geschikt.

Zoiets, bijvoorbeeld, is beter:
aluminum rudder for up to 16" rc boat - mini - red on eBay, also Boats, Watercraft, Radio Control Vehicles, Radio Control Control Line, Toys Hobbies (end time 10-Jan-09 01:12:16 GMT)

Groeten, Jan.
 
Ik was gister inderdaad weer aan het kerstdiner.. :)

Jan heeft het meeste over het maken van de kap al verteld, maar mocht je nog wat willen weten, geef maar een gil in dit topic of via de pm.

groeten Jurriaan
 
Hallo Maurits,

Dat roer steekt dieper en staat verder van de spiegel af, misschien dat Jurriaan wat over de gewichtsverdeling in een Hydro kan zeggen, maar volgens mij wil je het gewicht niet té ver naar achteren hebben.

De flexas/teflon/messing combi is goed.

Dat Graupner spul is incompleet (geen vast asdeel, dus niks om je prop op vast te zetten en geen messing buitenbuis).

Groeten, Jan.
 
Hoi maurits,

een hydro heeft het zwaartepunt op de volgende plaatst liggen. Je neemt de lengte van de voorste drijvers en daar 10% van. Op die afstand ACHTER de voorste drijvers moet het zwaartepunt ongeveer liggen. Dit is in verhouding met andere soorten boten vrij ver naar voren, dus schrik daar niet van. Vaak liggen bij elektro hydro's dan ook de accu's zover mogelijk naar voren net als alle elektronica. Misschien dat ik een foto van mijn hydro kan vinden. Je zal zien dat achterin alleen de servo ligt en voorin alles vol gepropt is om het zwaartepunt goed te krijgen.

grtz
 
Jurriaan,

Op mijn bouwtekening is het zwaartepunt aangegeven, ik zal kijken of het klopt.. Maar ergens heb ik gelezen dat je bij het uitbalanceren juist niet het roer moet meerekenen...

verder, en hiervoor zullen jullie naar de tekening moeten kijken, lijkt mij dat als ik een strut plaats de schroef te laag onder de boot komt? De tekenaar heeft ook hier zelf iets voor bedacht waarvan ik twijfel of het wel goed zelf te maken is...

Maurits
 
Ha maurits,

het roer niet meerekenen? Hoe bedoel je dat? Niet meenemen in de bepaling met het gewicht of? Want het roer moet gewoon gebruikt worden bij het balanceren..

Het zwaartepunt kan iets anders liggen, de regel die ik aangaf is ook een richtlijn voor hydro's

De tekening kon ik even niet terug vinden, maar over het algemeen is het bij hydro's de volgende regel van toepassing. De romp ligt voor op de drijvers en achter op de strut, als dit het geval is moet de romp horizontaal liggen met de tafel. Ligt de romp naar voren, strut te laag, romp hangt achterover, de hoog. Ook dit is weer een richtlijn, onder het varen dient er het een en ander afgesteld te worden natuurlijk

groeten Jurriaan
 
Jurriaan,

De 2e richtlijn is handig, maar dat was eigenlijk niet mijn vraag. Ik bedoelde meer of die hele strut wel op de boot past? Want achterop is maar een kleine ruimte waar ik het strut op kan plaatsen en dan komt de schroef denk ik veel te ver onder de boot..

Maurits
 
Hallo Maurits,

Volgens mij zie je problemen waar ze niet zijn...
Als je kijkt naar het plaatje (uit de link die ik eerder gaf) zie je een verticale sleuf in de strut, die kun je langer vijlen, zodat de strut, als het moet, tegen de onderkant van de romp komt.
Je hebt dus stelmogelijkheid zat.

full


Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top