landen

Hoe doe je dat nou het beste?
Mijn schuimpjes laat ik death stick uitzweven en dat gaat eigenlijk prima. Mooie aanvlucht, gas dicht en dan uitzweven.

Nu heb ik een 3d toestel met methanol motor en ben met simmen erachter gekomen dat uitzweven lastiger is. Als ik een schaal warbird pak gaat dit ook niet lekker. Het toestel wil gaan springen bij het aan de grond zetten.

Moet ik er wat gas ophouden? Misschien zakken/dalen door het gas dicht te doen in plaats van zweven/ sturen?

Ik had graag wat tips voordat ik mijn 3d toestel voor het eerst echt de lucht in stuur.

(ik vlieg al geruime tijd met schuimen toestellen, dat gaat prima, ben dus geen totale beginner)

Ach ja.
De truuk is voordat je gaat landen al weet hoe het vliegtuig zou kunnen gaan reageren.

Dus de eerste vlucht stuur je je vliegtuig omhoog draait een paar rondjes gaat dat goed dan op hoogte testen van de overtrek. Gas er af en net zo lang hoogte geven totdat toestel weg valt. Je hebt dan een indicatie van de snelheid waarbij dit gaat plaatsvinden.
Vervolgens een aantal keren op redelijke hoogte proberen te landen. Ook dan kan je zien hoever je toestel nog uit zweeft of dat je er misschien beter wat gas op kan houden.
Als het wat waait kan je er beter een beetje gas bijhouden en op het laatst pas eraf doen.

Nog mooier: ga met iemand vliegen die al ervaring heeft.
Leukste is om van een vliegclub lid te worden ( denk dat je dat nog niet bent) dan is er altijd wel iemand bereid om je te helpen.

Hier kan ik weinig mee. Vind het fijn dat je wilt helpen, maar ik kan wel bepalen hoe een toestel zich in de lucht gedraagt. Dat is het probleem ook niet.

Bij het aan de grond zetten bij uitzweven merk ik in de Simulator dat de toestellen snel willen gaan springen, daar wil ik de oorzaak van weten. Hoe ga ik dat tegen?

Ik ben lid van een club, maar vind het veld te klein om daar de eerste paar keer te landen.

Dat springen bij de landing kan meerdere oorzaken hebben.
Snelheid te hoog, aanvlieghoek niet goed, te veerkrachtig landingsgestel en noem maar op.
Dus zoals mijn voorganger al aangeeft, even hands-on hulp zoeken en je weet waar het probleem zit, en dan nog is er geen garantie dat je elke keer weer feilloos land, iedereen maakt wel eens een huppellanding van maandag tot en met vrijdag.........

Als ie na de eerst keer grond raken weer los komt is meestal de snelheid te hoog.
Die andere factoren kunnen ook.

Zorg in ieder geval dat je hem weer opnieuw af vangt en laat hem weer zakken. Anders blijf je stuiteren.

Landen is meer een feeling. Aanvliegen is het belangrijkste. Weten wat je toestel kan en doet. Goedopletten op vlieggedrag. Goeie hulp leer je het snelst. Ieder toestel is anders.

Hoe bedoel je: hier kan ik weinig mee? Dat is nochtans wat we allemaal doen hoor. Vlieggedrag bepalen in de lucht. Overtreksnelheid bepalen etc. Allemaal zeer belangrijke zaken die je een goede landing opleveren. Springen is een combinatie van snelheid en aanvlieghoek. Altijd voldoende vaart houden zodat je niet overtrekt maar ook niet teveel. Kun je veel oefenen op gemiddelde hoogte.

Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk.
Het ideaal is dat als het vliegtuig de grond raakt dat dan de lift van de vleugel ook zo veel mogelijk weg is.
Dat zal met een vliegtuig meestal betekenen dat de snelheid laag is, alleen voordat je de grond raakt wil je eigenlijk niet dat de stroming over je vleugel en dus de lift weg valt. Want dan overtrekt je toestel.
Om dit in te kunnen schatten zal je dit moeten gaan proberen. Dit doe je dus op hoogte.
Daarbij komt dan ook dat je om dit goed te doen, op de goede manier moet gaan aanvliegen.
Ervaren piloten proberen die een nieuwe/andere kist vliegen proberen dit dus dan ook eerst door proeflandingen te maken. Net of je aan komt vliegen voor de landing en dan voordat ze gaan landen gas geven en weer optrekken.

Als je dus met zo weinig mogelijk snelheid geland bent!
Dan zal je vliegtuig ook maar weinig gaan stuiteren, snel stilstaan.

Natuurlijk hangt dit ook af van het veld waar op geland wordt, het vliegtuig waarmee gevlogen wordt, de wielen die er onder zitten, het landingsgestel wat er onder hangt en nog wat van dat soort dingen.

Maar ....

Een beetje hulp van medevliegers bij de club waar je vliegt en de goede aanwijzingen kunnen je een heel stuk verder helpen.
En landen op een klein vliegveld daar leer je echt van vliegen!

Ik hoop dat met deze tweede uitleg, waarin eigenlijk het zelfde staat als al het voorgaande je genoeg duidelijk is?

Het toestel wil gaan springen bij het aan de grond zetten.
Als hij opspringt vlieg je te hard en/of je zet hem op het eind net te hard op de grond.
Je komt met stationair lopende motor aanvliegen tot vlak boven de grond, dan geef je langzaam up zodat de neus omhoog komt maar het toestel NIET gaat klimmen. De snelheid neemt dan af, je moet steeds meer up gaan geven om niet te zakken, je probeert het vleigtuig zo lang mogelijk net boven de grond te houden. Op een gegeven moment zakt het toestel vanzelf naar beneden zonder te stuiteren.
De kunst is om net genoeg up te geven om niet naar beneden te vallen maar ook niet zoveel dat het toestel omhoog gaat of overtrekt.
Vooral veel oefenen.

Hier te zien bij mijn zoon die voor het eerst met onze Ibis vliegt; eerste landing rond 1:50 te hard, je ziet ook dat hij te snel afvangt; het toestel gaat vanaf vlak boven de grond omhoog.
Daarna de tweede die perfect is en de derde slippend met wat gas er op om hoogte af te bouwen.

Hier op 1:30 en 2:00 nog wat voorbeelden

Laatst bewerkt door een moderator:
Hier kan ik weinig mee. Vind het fijn dat je wilt helpen, maar ik kan wel bepalen hoe een toestel zich in de lucht gedraagt. Dat is het probleem ook niet.

Bij het aan de grond zetten bij uitzweven merk ik in de Simulator dat de toestellen snel willen gaan springen, daar wil ik de oorzaak van weten. Hoe ga ik dat tegen?

Ik ben lid van een club, maar vind het veld te klein om daar de eerste paar keer te landen.

Sorry maar een simulator kan je niet vergelijken met een echt model.
En dat het veld te klein is om te landen.. als anderen er kunnen landen kan jij het toch ook?
Of je model moet kilo's zwaarder zijn dan de rest wat er vliegt.
Bij een goede club zijn er instructeurs, die leren je vliegen en als jij er aan toe bent zullen ze je eerst wat proeflandingen laten maken en daarna gaat het vanzelf, gas dicht en afvangen.
Op een veldje van 20x50 meter kan je elk normaal beginnerstoestel neerzetten, zonder problemen.

Ik denk dus dat je er nog niet aan toe bent.
Vraag hulp op je club en ga niet achter de sim zitten rommelen.
Afleren van een foute gewoonte is moeilijker dan iets meteen goed aanleren.

GJ

Een mooie flare aan het eind van de landing hangt naar mijn idee van 2 zaken af:

1) Hoe goed ken je het toestel, oftewel leer je kist kennen.

2) De algemene ervaring en inschattingsvermogen en fingerspitzengefühl van de piloot zelf.

Neem ik mezelf even als voorbeeld.

Landing 1/4 scale Piper Supercub - YouTube

Perfecte landing van mijn 270 cm spanwijdte Piper ( gewicht rond de 8 kg en goed verend landingsgestel ) Is een goedmoedige kist om te landen. En in dit geval vallen alle puzzelstukjes voor een nette landing op hun plaats. Maak ik een inschattingsfout in de flare dan stuitert de piper het hele veld over. In dat geval trek ik na de eerste stuiter het gas open en vlieg ik nog een rondje.

Bij deze landing van mijn 250 cm Sopwith Pup ( 15 kg en nagenoeg geen vering ) zie je duidelijk dat ik de flare te vroeg inzet en de kist de laatste paar cm gewoon doorzakt en "neerploft". Geen nette landing. Was de 3e of 4e vlucht. Dus volop in de kennismakings fase ;-)

Tony Clark Sopwith Pup - YouTube

Hoe zwaarder de kist wordt des te kritischer de landing, want dan gaat het gewicht tegen je werken als er gestuitert gaat worden.

Maar een 3D kistje kan je over het algemeen op een postzegel neerzetten.

Om welk model gaat het?

Als voor je gevoel het veld te klein is, zorg dan dat er een ervaren vlieger naast je staat die jou binnen praat met landing. Niks kinderachtigs aan, ik doe het met elke grote kist die ik invlieg. 2 paar ogen zien altijd meer, en dat andere paar kan zich ook op andere zaken focussen waar jij op dat moment te druk voor bent door het vliegen.

Laatst bewerkt:
Landen is het interressantste deel van de vlucht ;-)
ALS het mis gaat, is het erg regelmatig tijdens de landing...

Ieder toestel is anders...
Schuimpjes zijn licht, zweven vaak erg lang door..
Een methanol 3d kist is echt ff wat anders..

Mijn fourstar 40 (soort trainer toestel, iets gevorderd) zweeft erg goed.
Maar vliegt ook best hard.
Om de snelheid voor de landing eruit te halen, moet ik ver weg al beginnen met afvangen en snelheid eruit halen. Van veraf al het gas stationair
Maar goed ingezet, is hij goed op het veld neer te zetten.

Mn ultimate, een dubbeldekker van 5 kilo kan ik bijna haaksom zetten, en in 1 keer neergooien.
Wel met wat gas erop, hij kan gewoon niet zo langzaam vliegen. Maar door zijn bouw is hij snel veel snelheid kwijt.

Een kist moet niet te langzaam binnenkomen, een half overtrekkend vliegtuig landen is vervelend.
Te hard is niet handig bij de rand van het veld.
Met het vliegtuig ook nog eens redelijk uitgetrimt zijn, is het zwaartepunt erg verkeerd, heb je ook een grote uitdaging met landen

Back