Sorry, hier ff wat commentaar, er wordt teveel door elkaar gehaald.
(Ernst) INVALShoek is de hoek tussen de koorde en de richting van de aankomende (ongestoorde) luchtstroom. Die bepaalt de vlieger zelf met welk "traject" hij door de lucht heen vliegt. Vliegt hij horizontaal met een constante snelheid, dan is de invalshoek de hoek die de koorde maakt met die aankomende luchtstroom (horizontaal nu in dit voorbeeld), laten we zeggen, 2 graden. Want anders genereert hij geen lift met dat profiel.
Het kan echter best zijn dat daarbij de romp langsas perfect horizontaal ligt!!!!! Dat kan namelijk indien de INSTELhoek 2 graden is!!!. INSTELhoek is de (vaste) en INGEBOUWDE hoek van de koorde met de langsas van het (model)vliegtuig. Ik weet het niet 100% zeker maar vermoedelijk hebben alle super acro kisten een 0-graden INSTELhoek. Die verandert nooit!!!! Of de vleugel moet er af breken....

In de praktijk betekent het dat de vlieger automatisch een neusstand pikt die 2 graden invalshoek oplevert, want dat symmetrische profiel moet natuurlijk wel Lift leveren, dat is doorgaans met de neus nog steeds beneden de horizon, bijvoorbeeld een handpalm breed er beneden. Hij/zij hoeft daar niet over na te denken, wordt bepaald hoe hoog je met je koppie boven de langsas zit. Lindbergh had er geen last van, de Spirit of St Louis had geen ruit aan de voorkant, alleen een klein periscoopje....
Eenmaal in rugvlucht, vliegt die vlieger een stand met de neus nu een handpalm bóven de horizon, want met 0 graden instelhoek moet de symmetrische vleugel 2 graden invalshoek hebben! En dat heeft-ie dan! Zou die echter een vleugel hebben die met een INSTELhoek van 2 gr is gebouwd, DAN gaat die instelhoek nu tégen hem werken en moet de langsas nu 4 graden standhoek naar boven krijgen!
Testje:
Stel de vlieger van het vliegtuig met de vleugel met een 0 graden INSTELhoek een looping maakt en we kijken nu even naar het moment dat die in het eerste kwart exact loodrecht naar boven vliegt, ofwel de ongestoorde luchtstroom komt perfect 90gr van boven (het "traject" wat de vlieger op dat moment vliegt) Omdat zijn baan gebogen is (hij/zij wordt door de G-krachten in de stoel gedrukt), is het toestel nu schijnbaar zwaarder geworden, ergo het moet méér LIFT ontwikkelen, is daarbij een INVALShoek nodig van 4 graden. (ik noem maar wat). Kijken of je het navolgende kunt volgen:
We zien dan:
Het traject is 90gr naar boven.
De (ongestoorde) luchtstroom komt 90 gr van boven naar beneden.
De INSTELhoek is nog steeds 0 graden (want de vleugel zit vast aan de romp gespijkerd!)
De INVALShoek is 4 graden (vanwege de G-krachten)
De stand van de romp langsas is 90 +4= 94 graden.
Rick NT: nee, het feit dat een "bol" profiel (bijna altijd wel bij zwevers) kort voor de vleugel de luchtstroom afbuigt naar boven, moet je toerekenen aan het effect van DAT profiel, je moet hier echter uitgaan van de ONGESTOORDE luchtstroom, zeg 10m vóór de kist, die is dus theoretisch horizontaal als je horizontaal vliegt (ff vergeten dat alle zwevers natuurlijk altijd een dalende vlucht hebben). De stand van de kist hoeft echt niet negatief te zijn, want de vleugel moet natuurlijk wel Lift leveren bij 0 graden stand van de romp langs as.
Rick NL: hmmm, als je met het neutrale punt de ligging van het aangrijpingspunt van de LIFT bedoelt: ik denk dat ik niet bij jouw achterin een Cessna of zo zou stappen

Op mijn 13e probeerde ik een LB kistje te vliegen met het ZPT ruim achter 30% van de koorde. Ben, denk ik, in één cirkel 20 keer verticaal naar boven en naar onder gegaan tot ik helemaal de weg kwijt was en het kistje crashte.... Pas jaren later snapte ik waarom...Ik wist toen ook niet wat dat kleine cirkeltje op de tekening was met die zwart/wit geblokte partjes er in.....Moest destijds alles zelf uitzoeken, geen hulp, geen internet....
Met de modellen waar ik mee vlieg blijf ik steevast weg van (bvb met de duikproef) een neutrale baan.
En één keer meegevlogen in een zelfgebouwde sportkist, die neutraal/instabiel vloog, je moest in de bocht DRUKKEN! Was blij dat de vlucht maar kort was, een jaar later hebben ze de vleugel 10cm of zo naar achteren gezet, de accu verder naar voren etc...Maar ik ben nooit meer ingestapt bij die vlieger....
Rick NL: ja, ik hoop dat TS er nog wat van snapt, zijn originele vraag is wel behoorlijk ondergesneeuwd geraakt....