Landingsboot LCU (eigen ontwerp)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Harder, 9 jun 2012.

  1. Harder

    Harder

    Lid geworden:
    4 mrt 2011
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Bloemendaal
    Mijn zoon Max (13 jaar) wilde graag een RC tank 1:24. Ik zeg nee en dat werden er natuurlijk 2..... via een clublid van SMG. Hij mocht onlangs jeugdlid worden bij SMG IJmond en moet uiteraard ook een eigen boot(je) hebben. Dat werd op zijn verzoek een landingsboot voor de tanks. Er zijn vrijwel geen rc schepen in de handel voor dit doel, met uitzondering van een jet aangedreven versie van Kehrer. Persoonlijk vind ik die niet zo schön.

    [​IMG]

    Dan maar een eigen ontwerp 1:24. Een Landing Craft Utility met een klassiek onderwaterschip en een moderne uitstraling. Ik heb nadrukkelijk gekozen voor een traditionele aandrijving (2 schroeven) en laat de waterjets nog even voor wat het is. Als voorbeeld heb ik het onderwaterschip van de LCM3 (Trumpeter 1:35) gebruikt. Toch handig dat via google prachtige omrekenprogramma's te vinden zijn. Alles eenvoudig omgerekend naar 1:24.

    [​IMG]

    en boven water naar eigen inzicht "geleend" van de LCU (landing Craft Utility) MK 10, thans in gebruik bij de Britse marine.

    [​IMG]

    Uiteraard heeft dat eerst het nodige tekenwerk opgeleverd.

    [​IMG]

    Ik start dit draadje tijdens de bouw en heb helaas niet veel foto's van de beginfase. De bouwwijze is betrekkelijk nieuw voor mij. Na een tip van een bevriende bouwer is de basis gemaakt van blauw geëxtrudeerde polystyreen hardschuim isolatieplaat. Ik ken het van een loodstender die wij in aanbouw hebben, daarover later meer. Dit werkt snel, is uitstekend te zagen en schuren in de juiste vorm. Met de juiste 2 componenten eenvoudig muurvast aan elkaar te verlijmen. Een basisromp in een dag, een absolute aanrader! Tevens wordt het model onzinkbaar, een bijkomend voordeel. Daarna zijn de ABS platen er met 2 componenten tegen aan verlijmd. Ook dat ging zeer snel, vooral omdat ABS eenvoudig "te breken" is. Te laat tijd genomen voor een kiekje, de voortgang ging in een razend tempo.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De ruimte tussen de ABS wanden is straks nodig voor de aansturing van de klep. Ik moet daar nog eens goed voor gaan zitten hoe ik dat ga installeren. Ideeën zijn welkom! De basisplaten (30mm) zijn nog goed te zien. Op de bodemplaat is een extra plaat gekomen met ronde gaten waar ik ballast in kan aanbrengen. Een bevriende smit gaat het benodigde lood voor ons "op maat" gieten.

    Ik zal proberen regelmatig wat foto's te plaatsen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Harder

    Harder

    Lid geworden:
    4 mrt 2011
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Bloemendaal
    Vanavond is de brug behoorlijk gevorderd. Er missen nog wat kleine datails zoals roosters een een brandblusser. Mooi klusje voor deze week.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Dat ziet er netjes uit, compliment!
     
  4. Harder

    Harder

    Lid geworden:
    4 mrt 2011
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Bloemendaal
    Dank Indoorvlieger, wij doen ons best!

    Een kleine stand van zaken voor dit moment:

    [​IMG]

    De motoren zijn dit weekeind geplaatst

    [​IMG]

    Een paar details krijgen vaste vorm

    [​IMG] [​IMG]

    [​IMG]

    De bodem is aan de beurt, een glasmatje, wat 2 componentenhars, schuren en plamuren.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Harder

    Harder

    Lid geworden:
    4 mrt 2011
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Bloemendaal
    Nog een reden om enthousiast te worden van blauw geëxtrudeerde polystyreen hardschuim isolatieplaat, bij een ander projectje ("stalen" loodstender loodswezen NL) werkt deze methode ook fantastisch:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Overigens, dit moet het ongeveer worden:

    [​IMG]

    Deze loodstender in aanbouw is 1:20, wordt momenteel tevens 1:1 gebouwd bij Barkmeijer in Friesland. Ons model zal naar alle waarschijnlijkheid eerder gereed zijn dan het origineel! Het bouwnummer van het schip en het model is BN327. Wel een ongehoorde uitdaging, er is weinig tekenmateriaal beschikbaar.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    knap bootje!!
     
  7. Harder

    Harder

    Lid geworden:
    4 mrt 2011
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Bloemendaal
    Ik heb een idee papa, een HIAB Seacrane van Model Slipway op de landingsboot. Dan kan het rubberbootje te water gelaten worden. Welke rubberboot? Kom op pap, dat is toch leuk? Yes, best wel leuk. Een behoorlijk gevechtje moeten leveren om dat ding in elkaar te krijgen. Die Engelsen kunnen nog steeds geen produkten maken die stevig en goed passend zijn. Je ziet dit soort kranen eigenlijk nooit op een LCU. Ik begrijp dat nu wel! Look at the bright side papa: een groot voordeel van een eigen ontwerp, alles kan.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Knap stukje vakwerk.
    Groetjes,
    Frankwin
     
  9. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    meschien niet zo makkelijk geweest maar ziet er wel een stuk realistiser uit!
     
  10. Harder

    Harder

    Lid geworden:
    4 mrt 2011
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Bloemendaal
    Oef, wat een project is zo'n kraan. Ik heb de hydraulische leidingen uiteindelijk van dun electriciteitsdraad gemaakt waar ik de kern uitgetrokken heb. De bijgeleverde rubberleidingen van Model Slipway passen (uiteraard) niet en dienen tevens geschilderd te worden. Werkverschaffing.

    Nog wat bijwerken en de plakstickers met blanke lak beschermen en sluiten het project HIAB Seacrane af. Ondertussen is de brug ook helemaal gereed. Op naar de romp en de klep aan de voorzijde. Ik heb nog steeds geen goede oplossing voor de techniek, nogmaals, suggesties zijn meer dan welkom!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Fraaie kraan!

    Wat betreft de klep, een zeillier, en de draad door 1 van de wanden voeren?

    Of bowdenkabel?

    Je kan naar de grotere duitse SAR boten kijken, die hebben achter een klep om de bijboot uit te zetten.
     
  12. Harder

    Harder

    Lid geworden:
    4 mrt 2011
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Bloemendaal
    THX, ik plaats nog even een close upje.

    [​IMG]

    Dank voor de suggestie voor de klep. Ik wil het mijzelf natuurlijk niet makkelijk maken..... Ik wil aan BB en SB de klep gelijkmatig omhoog halen. Ik heb van diverse lieden iets over trommels (aangedreven door 1 motor) gelezen. Helaas ben ik nog geen duidelijke (bruikbare) illustratie of foto tegengekomen. Het eerste deel van het hijsen van de klep zal een behoorlijke belasting geven waardoor er een steveige haakse overbrenging nodig is. Ben er nog niet zo in thuis.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Harder

    Harder

    Lid geworden:
    4 mrt 2011
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Bloemendaal
    Het begint nu wat te worden op het achterdek.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    ik weet niet hoeveel ruimte je onder het dek over hebt, maar misschien idee:

    2x katrol boven in je zijwand waar je draad/kabel over kan laten lopen, en dan naar beneden onder de vloer een as met aan weerskanten een spoel waar je kabel op laat lopen...

    1 motor om het aan te drijven, heb je ook meteen beide kanten synchroon lopen.
     
  15. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Als je nou een as in je boot bouwt, overdwars.
    Op de einden van je as komen de trommels waar je je draden op draait
    (zowel BB als SB op die ene as, want je wilde immers dat het gelijk op draait aan beide kanten)

    In het midden op die as maak je een tandwiel.
    Deze drijf je aan met een wormwiel, zo sla je twee vliegen in één klap:
    Je maakt namelijk zo een haakse overbrenging én je hebt een partij kracht voor het eerste stukje van het optrekken van je klap.
    Enige nadeel van een worm: Het schiet niet erg op.
    Maar ja, een klap die heel snel op en neer wappert is ook geen gezicht natuurlijk...
    Een voordeel (in mijn bescheiden optiek): Als je de motor met een wormwiel stil hebt staan is je lier meteen geblokkerd,
    zo gaat je klap ook nergens heen als je daar zelf niet opdracht toe geeft.

    Als je een illustratie wenst moet je even een gil geven dan teken ik het even.

    Dit ding kun je overal in je schip neerzetten, maar net waar je een plekje hebt en/of gewicht nodig hebt.

    Voor het eerste stukje optrekken van de klap:
    Kun je geen palen plaatsen die iets hoger zijn dan de zijwand van het schip?
    Daar laat je je draden dan overheen lopen,
    zo staan je draden iets hoger boven hun werk en gaat het wat minder zwaar.

    Het is wel een gaaf ding, zeg!
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2012
  16. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    @klaas: dat is dus precies wat ik bedoelde...
     
  17. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    @Kuperus: Twee zielen, één gedachte. ;)
     
  18. Harder

    Harder

    Lid geworden:
    4 mrt 2011
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Bloemendaal
    Heren, ik begrijp de opzet en ga daar mee aan het werk! Heel veel dank! Uiteraard zal ik de vorderingen en dilemma's op dit draadje bijhouden.
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2012
  19. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    altijd leuk... problemen zijn er om opgelost te worden :)...
     
  20. Harder

    Harder

    Lid geworden:
    4 mrt 2011
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Bloemendaal
    Het scharnier van de deuren, gemaakt van een rvs pijpje met gesoldeerde pennen, past gelukkig perfect. Iemand gaf het de bijnaam "roskam". Zo zou je ook kunnen noemen. De pijp is in 4 stukken gedeeld, twee delen met pennen in de deur en 2 delen met pennen in de romp. Tevens zijn de roeren af en kunnen wij langzaam naar het afwerkstadium. Nog steeds één grote uitdaging: de techniek van de deur. Met alle tips zou het toch moeten lukken.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina