Landingswiel in Bird of Time

Ben bezig een Bird of Time 3 meter zwever aan het bouwen en wil een landingswiel in de romp monteren. Is er een vuistregel of formule op welke positie voor het zwaartepunt dit wiel geplaatst dient te worden?
Is er iemand binnen dit forum die mij hiermee kan helpen?
Alvast bedankt voor de moeite.
Grt Andre

Een vuistregel is er niet echt denk ik. Maar als ik naar mijn zwevers kijk; net voor het zwaartepunt, zodat het wiel ongeveer tot aan de voorrand van de vleugel kom.

Euuuuh, geen vuistregel ... ? :confused:

1. 'tis wel zo handig als het wiel voor het ZW-punt zit (anders valt ie voorover ...)
2. 'tis ook handig als het wiel niet op de plek van de starthaak zit ...

Ja maar dat is wel heel ruim Dirk....met jouw beschrijving zou je tot het puntje van de neus kunnen gaan :-)

Dirk bedoeld vermoedelijk de lierhaak, dit blokje laat toe dat je deze op vier verschillende lengtes voor het cg kan plaatsen, een wiel zou nog net achter dit blokje kunnen.

Johan.

Waarom zou je een wiel in de BOT willen?
Land je op asfalt?
Dan zou ik liever een metalen of hardhouten strip onder de romp maken.

GJ

Ik ben het met GJVO eens. Heb zelf ook een houtbouw BOT en zou het nut van een wiel bij dit model niet echt kunnen onderbouwen. Een strip of strook zou wel kunnen.

Neemt niet weg dat als jij het mooi / handig / leuk vindt om te doen, ik het je niet af ga zitten raden. In dat geval gewoon proberen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik land inderdaad op een verharde baan en het landen met een wiel gaat dan wel zo netjes.
De reden voor een wiel is dat deze minder slijt dan een strip en netjes gemonteerd dat dit zeker zo mooi staat.

In iedergeval bedankt voor de reacties.

In dat geval moet je je model op de grond leggen en dan kijken waar de romp de grond raakt.
Dat is dan de beste plek voor je wiel.
Eventueel achter (onder het kielvlak) ook nog een klein wieltje want wat ik me kan herinneren loopt de romp daar vrij ver naar beneden.
Een sleepkoppeling is niet zo'n probleem zou zelfs nog aan de zijkant van de romp kunnen.

Succes met de bouw!

GJ

Met een verharde baan kan ik het wel begrijpen. Kijkende naar mijn BOT zou je de achterzijde inderdaad ook van een stripje of wiltje kunnen voorzien. Mijn richtingsroer raakt zelf bijna de grond. Omdat ik altijd op gras of zand vlieg heb ik het zo gelaten, maar het zou geen overbodige luxe zijn.

Succes, en plaats eventueel wat foto's van het resultaat. :yes:

Heb het wiel op de tekening gehouden op de tekening en de locatie bepaald, voorzijde wiel op de hoogte van de voorzijde van de vleugel. Het richtingsroer komt inderdaad tot vlak boven de grond en zal de de beschermende steun verder door late lopen naar achteren om het richtingsroer te beschermen.

Wederom bedankt voor de reacties.

Kraftpapier

Waarom zou je een wiel in de BOT willen?
Land je op asfalt?
Dan zou ik liever een metalen of hardhouten strip onder de romp maken.

GJ

2 laagjes kraftpapier volstaan ook.
Zie nut van wiel niet in voor een BOT.
Dit is een zeer lichte kist met weinig inertie.
Komt als een veder zachtjes terug op de planeet.
Een wiel zal trouwens de structuur (sterkte) van de romp hypothekeren.

Back