Lange balanceertijd?

Hallo Allemaal,

Ik heb een aantal lipo`s die prima werken en een lipolader die opzich ook prima functioneert. (KDS)
Ik heb echter een vraag, als ik mijn lipo`s laad, met 1C duurt het iets minder dan een uur voor ze weer vol zijn, dit zou opzich ook moeten kloppen want ze zijn immers nooit verder dan een procent of 70 leeg.
Als ik echter balanceer kan daar rustig nog een uur of meer bijkomen, dan staat hij constant met tiende voltjes over de 3 cellen te wisselen (4,19 / 4,20v), en soms duurt het zo lang dat ik het maar helemaal stop.
Op andere momenten echter slaat hij tijdens het laden/balanceren keurig na ongeveer een uurtje af, een heel wisselend beeld dus.
Als ik dan een nog niet "uitgebalanceerde" lipo op "charge"zet geeft hij direct aan dat hij vol is.
Op al mijn lipo`s doet dit zich voor, ik heb wat oudere maar ook bij een nieuwe, ca 3 x gebruikt.

Iemand een idee wat dit is, en of dit normaal / abnormaal is?

Bedankt voor info,
Jan

Accu capaciteit is 2200 mah, 3 cel, ik laad ze altijd met 2100, dan gaat er na +/- 8 min. vliegen ongeveer 1300-1400 ma in.
Dit geldt voor al mijn (5) accu`s

Laatst bewerkt:
Aan het eind van het laadproces loopt de laadstroom langzaam terug. Als op een geven moment de laadstroom net zo groot wordt als de balanceerstroom, dan zal bij onbalans de balancer de laadstroom van de cel(len) met de hooste spanning omleiden. Hierdoor krijgt een andere cel een hogere spanning waardoor de laadstoom van deze cel wordt omgeleid. Er ontstaat een proces van afwisselen laden en balanceren van idividuele cellen dat lang kan doorgaan. Als een lader goed is ontworpen zal de software er voor zorgen dat dit niet kan gebeuren. Het laadproces wordt als de laadstroom een kritische minimum waarde heeft bereikt onderbroken.

Mogelijk is er, zoals Tadango voorstelt, nieuwe software beschikbaar. Is dat niet het geval dan kan je het laadproces, als de wedstrijd tussen laden en balanceren begint, handmatig beeindigen.

Ik heb inderdaad de indruk dat, wat N.P.S. beschrijft precies is wat er gebeurd.
Helaas is software updaten niet mogelijk, dus ik ga me maar verdiepen in een andere lader...... Graupner Ultramat 16 ?
Heren, beiden bedankt voor de hulp.
Jan

Back