Langere runtime Short Course, hulp bij motor selectie.

• Topicstarter Topicstarter Darksand
  • Startdatum Startdatum
met de 35A ezrun setjes zou je met 5000mah minimaal een uur moeten kunnen rijden (met een lipo , met nimh weet ik niet) , ik haalde met een 60A ezrun setje al de 40-50 minuten. Zo'n 35a ezrun is ook niet bepaald sloom maar je haalt er ook geen top snelheden mee.

met de 35A ezrun setjes zou je met 5000mah minimaal een uur moeten kunnen rijden (met een lipo , met nimh weet ik niet) , ik haalde met een 60A ezrun setje al de 40-50 minuten. Zo'n 35a ezrun is ook niet bepaald sloom maar je haalt er ook geen top snelheden mee.

Kijk, dat zijn interessante replies, dank. Ik zal er meteen even naar kijken.

Je bedoelt deze?
[media=youtube]ZH3geZwqdtc[/media]

in een 1/10 Short Course

[media=youtube]ZjlGFadQz-o[/media]

Ziet er prima uit! dank dank!

En met deze set (60a) haalde je 40-50 minuten met een Short Course?

http://www.ebay.com.au/itm/eZRun-Co...Radio_Controlled_Vehicles&hash=item2eb28b7e08

Laatst bewerkt door een moderator:
Jup met de 60a als je een beetje rustig rijd en tussen door 2a3 minuutjes pauze neemt haal je de 40 50 wel :) dat was wel met een 2wd short course dus dat is wel een factor waar je rekening mee moet houden, weerstand.

Edit : die set heb je ook nog met de 9t motor , die is sneller dan de 13.5t , de 13.5t is wel erg langzaam vergeleken met wat je nu hebt ;)

Laatst bewerkt:
jep, met mijn Ezrun 60a en 4000kv motor in mijn Slash 2wd haal ik de 40 minuten ook wel, tenzij ik met mijn paddles op het strand ga rijden dan is het in een kwartier gebeurd

Jup met de 60a als je een beetje rustig rijd en tussen door 2a3 minuutjes pauze neemt haal je de 40 50 wel dat was wel met een 2wd short course dus dat is wel een factor waar je rekening mee moet houden, weerstand.

Edit : die set heb je ook nog met de 9t motor , die is sneller dan de 13.5t , de 13.5t is wel erg langzaam vergeleken met wat je nu hebt

Goed om te horen. Het snelheidsverschil tussen deze motoren, hoe wordt dat herkend? of is dit enkel empirische data? Ik kan me voorstellen dat de maximale hoeveelheid Watt, welke een motor kan opnemen, een goede maat zou zijn voor kracht en/of snelheid. Als ik hier lager mee ga zitten dan zou hij dus weliswaar trager maar ook zuiniger zijn. Of heb ik het fout?

Wat ik dus graag zou willen weten is wat mijn huidige wattage in mijn setup is. Het enige wat ik weet is dat het een 3300kv motor is met een 75A (volgens het boekje) Esc. Novatech High Speed HSP Brushless Electric 70A ESC for Electric Cars, Buggies,Trucks hier staat echter 70A vermeld.

Ik zou het fijn vinden als ik wat uitleg krijg betreffende de regels tussen esc en motor, gewoon voor de duidelijkheid. waar moet ik op letten wanneer ik zelf kies voor een motor/esc (Ik denk dat ik jullie raad op ga volgen en een set koop, echter ben ik nieuwsgierig wat wel en niet mag als je ze zelf combineert).
Wat mag wel of niet:
Zwaardere motor (amp) op lichte ESC (7,2/7,4v/50000mah normal C)
Zwaardere ESC op lichte (amp) Motor (7,2/7,4v/50000mah normal C)
Of maakt dit niet uit en is de zwakste schakel de uiteindelijke snelheid/kracht? Ik hoop dat ik dit duidelijk heb verwoord.

jep, met mijn Ezrun 60a en 4000kv motor in mijn Slash 2wd haal ik de 40 minuten ook wel, tenzij ik met mijn paddles op het strand ga rijden dan is het in een kwartier gebeurd

Ook dit is interessant. Wat is de reden dat de accu op het strand sneller leeg is? Heb je met paddles op het strand meer grip dan standaard wielen op asfalt?

Laat ik duidelijker zijn. Wanneer gaat de accu eerder leeg.
Bij hoge grip of bij lage grip. Je zou toch zeggen dat als de motor echt moet trekken (hoge grip) dat de accu sneller leeg is.
Dank voor alle antwoorden. Het wordt me steeds duidelijker.

sensored is idd iets efficienter dan sensorloos. het geeft je ook het voordeel van allerlei exotische turbo/boost/ABS functies i.c.m. duurdere regelaars.

2750 / 3000kv op 2s wil je echt niet. je haalt dan maar de helft uit de motor. wedden dat je binnen notime gaat zwaarder vertanden. dat is foetsie met de eventuele zuinigheid.

edit: die "zuinigheid" kan je makkelijk zelf regelen met je wijsvinger op de gashendel

Even een foutje corrigeren:

Sensorless is zuiniger dan sensored. (Tekin heeft hier een mooie oplossing voor gevonden met dual drive)

Ook dit is interessant. Wat is de reden dat de accu op het strand sneller leeg is? Heb je met paddles op het strand meer grip dan standaard wielen op asfalt?

Laat ik duidelijker zijn. Wanneer gaat de accu eerder leeg.
Bij hoge grip of bij lage grip. Je zou toch zeggen dat als de motor echt moet trekken (hoge grip) dat de accu sneller leeg is.
Dank voor alle antwoorden. Het wordt me steeds duidelijker.

het gaat niet zozeer om meer grip, want ik heb op asfalt tog egt meer grip dan in zand met mijn paddles. het gaat hier om weerstand, op asfalt heb je daar vrijwel geen last van want dat is vlak en glad. in mul zand heb je wel heel veel weerstand, je hebt allemaal kleine kuiltjes en omdat mijn auto slechts een achterwiel-aandrijver is worden de voorwielen dus in het zand gedrukt. De motor moet dus veel harder werken dan op asfalt en daar vraagt hij meer stroom voor.

@Darksand, nog ff een vraagje van mijn kant.
hoeveel tands motortandwiel ( pinion) zit er op?
&
hoeveel tands spur zit er op deze wagen?

voor " R/C Calculations " is die info handig om te weten
de rest staat zo`n beetje op een van de hier eerder geplaatste linkjes van de wagen

dan brand je auto uit;)
maar als jij ze goed opbergd in je kofferbak dan gebeurd er niks al komt er een vrachtwagen bij je binnen gereden.
ook daar kan je weer heel veel over leren door te lezen.

Je stelt heel veel nieuwe vragen, terwijl je eerste vragen nog niet beantwoord zijn. Een paar posts terug stel je ook dat de informatie die je zoekt kennelijk niet op het net staan. Dat is niet juist.

Dit is een mooi beginpunt: TUTORIALS
Als je echt wilt weten hoeveel wattage je setup gebruikt: Eagletree
Als je nog meer wilt leren: RC-Monster Forums - Powered by vBulletin
Als je wilt weten hoe hard je auto gaat met verschillende setups: R/C Calculations

Dank, ik zal al deze sites even goed lezen.

Ik zeg niet dat de informatie niet op internet staat. Ik gaf enkel aan dat er nog veel tegenstrijdigheid en onduidelijkheid is. Dat is de reden dat ik het hier vraag. Ik heb reeds veel tijd gespendeerd met het zoeken van deze zaken. Dat ik nog nieuw ben, maakt het voor mij lastiger om de juiste sites te vinden.
Ik krijg hier het gevoel dat het niet op prijs wordt gesteld dat ik vragen stel.

het gaat niet zozeer om meer grip, want ik heb op asfalt tog egt meer grip dan in zand met mijn paddles. het gaat hier om weerstand, op asfalt heb je daar vrijwel geen last van want dat is vlak en glad. in mul zand heb je wel heel veel weerstand, je hebt allemaal kleine kuiltjes en omdat mijn auto slechts een achterwiel-aandrijver is worden de voorwielen dus in het zand gedrukt. De motor moet dus veel harder werken dan op asfalt en daar vraagt hij meer stroom voor.

Helemaal duidelijk.

@Darksand, nog ff een vraagje van mijn kant.
hoeveel tands motortandwiel ( pinion) zit er op?
&
hoeveel tands spur zit er op deze wagen?

voor " R/C Calculations " is die info handig om te weten
de rest staat zo`n beetje op een van de hier eerder geplaatste linkjes van de wagen

Pinion/Spur = 19/48. De exacte overbrenging in de diff weet ik nog niet daar ik deze nog niet uit elkaar gehad heb. Ik zal het eens proberen te berekenen door de asses eens met de hand te roteren.
Mijn gevoel zegt dat de overbrenging te licht is daar ik zonder problemen met 4 wiel spin optrek op steen of asfalt. Binnenkort komen er iets grotere (echte 1:10) banden onder (traxxas slash wielen) en ga ik van 94mm naar 114mm.

dan brand je auto uit;)
maar als jij ze goed opbergd in je kofferbak dan gebeurd er niks al komt er een vrachtwagen bij je binnen gereden.
ook daar kan je weer heel veel over leren door te lezen.

Ik wil niet echt een lipo discussie starten, echter mag ik er vanuit gaan dat een 3000mah Lipo hetzelfde is als een 3000mah NIMH toch?

In de tussentijd zijn mijn 3000mah en 4200mah NIMH accus binnen gekomen. Met de 4200mah kan ik nu al redelijk lang rijden, ongeveer 20 minuten wanneer ik hem goed op z'n donder geef in zand. Dit is al een enorme verbetering.

Dank voor al jullie antwoorden.

Ik zie net dat in een eerdere post de ratio vermeld staat, deze is 1:8.038

Mijn gevoel zegt dat de overbrenging te licht is daar ik zonder problemen met 4 wiel spin optrek op steen of asfalt. Binnenkort komen er iets grotere (echte 1:10) banden onder (traxxas slash wielen) en ga ik van 94mm naar 114mm.

Je begon je topic met de zoektocht naar langere rijtijden. Dan moet je juist licht vertanden.

Nu ga je grotere wielen monteren, en dat heeft hetzelfde effect als zwaarder vertanden = kortere rijtijden. En dan zijn de wielen waarschijnlijk ook zwaarder dan de stock wielen = meer roterende massa = kortere rijtijden.....

Back