Langere vliegtijd

Hoi,

Momenteel vlieg ik met de volgende specificaties:
2S 1800mAh Li-Po batterij
Kv970 Outrunner brushless motor
20A ESC

Ik zou graag de vliegtijd willen verhogen. Ik kan nu 15 min vliegen als ik niet al te gekke stunten uithaal.

Het gewicht van de cessna is 560 gram.

Wat zouden jullie mij aanbevelen... alleen een andere lipo batterij. zo ja welke of gelijk een nieuwe motor etc.

Alvast bedankt,
Q

Tussen door effe landen en een nieuwe lipo er in en klaar es ie.

Een zwaardere lipo gaat niet werken omdat dan je model zwaarderword en je dan power nodig hebt om het model boven te houden.

Dus 1 of 2 gelijke lipo,s er bij halen.;)

Mvg Johan

Tussen door effe landen en een nieuwe lipo er in en klaar es ie.

Een zwaardere lipo gaat niet werken omdat dan je model zwaarderword en je dan power nodig hebt om het model boven te houden.

Dus 1 of 2 gelijke lipo,s er bij halen.;)

Mvg Johan

Ok daar heb ik wat aan. Tis dus niet zo dat als ik een 2200 accu erin doe langer kan vliegen. Klinkt wel logisch. Toestel wordt zwaarder dus accu is tevens sneller leeg.

Top bedankt

Het is niet helemaal zo. Als je er een groter en dus zwaardere accu in legt zal er inderdaad meer vermogen nodig zijn om het vliegtuig in de lucht te houden. Er is dus een omslagpunt waar het extra gewicht van de grotere accu de extra vliegtijd overstijgt. Het zou misschien beter zijn om over te stappen naar 3s accu's. Hierdoor verlaag je de ampere die je nodig hebt om in de lucht te blijven voor hetzelde vermogen en kan je dus langer vliegen.

Het is een kwestie van proberen, zo zwart/wit als het hier gesteld wordt, is het gewoon niet.

Dikke kans dat je met een 2s 2200mAh lipo gewoon langer kunt vliegen.

Het gewichtsverhaal wordt pas zo strikt als je al aan grenzen zit.

Wat voor accu heb je exact? Vaak kun je daar nog wel wat op winnen, bv. een 2s 1800 35C zal zwaarder zijn dan een 2s 1800 20C.

Voorbeeld.. een 2s 2500 mAh Hyperion 25 C pack weegt 141 gram. Een Turnigy 2s 1800 40C pack weegt 117 gram. Die 24 gram ga je op dat toestelgewicht niet zo heel veel van merken, en je zult er gewoon een minuut of 4 extra door kunnen vliegen, zeker.

Ook kun je kijken naar je prop. Als je nu bv. een prop hebt die volgas de motor echt laat werken voor z'n geld, kun je winnen door er een iets lichtere prop op te zetten. Naarmate je tegen de grens van de motor aanloopt, stijgt het verbruik onevenredig.

Ook kun je kijken of je niet wat aan gewicht kunt winnen op het kistje zelf.

Zwaardere accu -> hogere snelheid nodig om in de lucht te blijven EN hogere start-/landings-snelheid. Kans op overtrekken groter indien je er geen rekening mee houdt.

Dat kan inderdaad, Ron, maar het is dus maar de vraag hoe erg dat is. In principe heeft een Cessna een relatief grote vleugel. Het gaat niet om kilo's. In de praktijk kan het best nog wel eens meevallen.

En tsja.. het is het één of het ander.. maar om nou te zeggen dat een grotere accu persé geen langere vliegtijd zal opleveren, gaat mij veel te ver.

Het zou misschien beter zijn om over te stappen naar 3s accu's. Hierdoor verlaag je de ampere die je nodig hebt om in de lucht te blijven voor hetzelde vermogen...

Helemaal waar, je verlaagt inderdaad de stroomsterkte,

... en kan je dus langer vliegen.

Niet waar. Bij gelijke capaciteit is een 3s accu 50% zwaarder dan een 2s. Een 2s accu met 50% meer capaciteit weegt dus hetzelfde en vliegt ook 50% langer. Ik denk dat 3s vs. 2s met gelijk gewicht elkaar niet veel ontloopt als je met gelijke constante snelheid vliegt.

Alleen naar 3s gaan heeft ook weinig zin. Beter dan ook een motor nemen met een lager kv dan gaat wel het rendement omhoog van je setup. Al is jou motor eigenlijk al een beetje een 3s type. Dus proberen kan je het altijd. Iets kleinere accu maar dan op 3s en dan een geschikte prop.

Ik denk zo als de gewicht toename beperkt blijft zoals Henri al zei dat de vliegtijd wel zo toenemen. Je levert ietsjes in door het extra gewicht maar je krijgt er een langere loop tijd voor terug.

Ik durf er bijna om te wedden dat een grotere accu per definitie altijd voor een langere vlucht zal zorgen. Natuurlijk ga je niet een accu van 150 gram vervangen voor die van 1500 gram. Dan ben je gewoon stom bezig maar 250 of zelf 300 neemt je model echt wel mee zonder dat je echt heel veel meer gas moet geven om in de lucht te blijven.

Het is net wat je wilt. Beste blijft om inderdaad je lege accu te vervangen voor een andere.
Geen extra gewicht toename maar wel dubbele vliegtijd.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk moet je kijken hoeveel vliegtuig je aan je accu hangt.
Als de vleugelbelasting het toelaat is meer accu eigenlijk altijd beter.
Grote accu met licht vliegtuig.
Je accu zal zo'n 90 gram wegen.
Zou je een 2s 2700 mAh accu nemen (1.5 x 90 =135 gram), dan wordt je vliegtuig slechts 8% zwaarder, maar je hebt wel 50% meer energie.

Kan je niet zwaarder vanwege de vliegeigenschappen?
Probeer je vliegtuig lichter te maken en vervang dood gewicht door accu gewicht.
bijv. landingsgestel eraf. stuurstangen van staal naar koolstof.

Ik denk echter dat een cessna wel wat extra gewicht kan hebben.

soms gaat het ook lukken om meer vliegtijd te halen met een andere prop. Verschillende merken geven vaak al verschillende resultaten. Hier zie je zo'n voorbeeld:

EPP 1045 : 780 Gr. Schub bei 10 A

Graupner 11x5: 830Gr. Schub bei 9,2A

EPP 1245 : 930 Gr. Schub bei 13 A

AHM BRUSHLESS

Dit motortje trekt met een 11*5 van Graupner harder met minder stroom gebruik. Te zien de propmaat zal hij ook nog eens vergelijkbare "propspeed" behalen.

Dit is een kwestie van meten, maar zeker leuk om te doen, en een propeller is een aanschaf die goed te doen is. Zelf heb ik ook goede ervaringen met de Graupner props over het algemeen!

Vriendelijke groeten,
Aldert

soms gaat het ook lukken om meer vliegtijd te halen met een andere prop. Verschillende merken geven vaak al verschillende resultaten. Hier zie je zo'n voorbeeld:

EPP 1045 : 780 Gr. Schub bei 10 A

Graupner 11x5: 830Gr. Schub bei 9,2A

EPP 1245 : 930 Gr. Schub bei 13 A

AHM BRUSHLESS

Dit motortje trekt met een 11*5 van Graupner harder met minder stroom gebruik. Te zien de propmaat zal hij ook nog eens vergelijkbare "propspeed" behalen.

Dit is een kwestie van meten, maar zeker leuk om te doen, en een propeller is een aanschaf die goed te doen is. Zelf heb ik ook goede ervaringen met de Graupner props over het algemeen!

Vriendelijke groeten,
Aldert

Je moet wel die props vergelijken op hun verschillen natuurlijk. Een grotere prop en meer vlieggewicht met dezelfde motor, natuurlijk ligt het verbruik dan wat hoger. Merk alleen zegt echt helemaal niets, ik vlieg met van alles en heb even zo verschillende resultaten. Het verschil tussen een prop van 20 euro of een van maar anderhalve euro blijkt meestal niet echt te bestaan, het formaat en de eigenschappen zijn belangrijker.

Ik zie zo al verschillend vlieggewicht, verschillende props en alleen (hopelijk) eenzelfde lipo die gebruikt is met die motor. Dan zeggen die metingen weliswaar wat over het verbruik van die motor, maar over prestatie en power in praktijk zegt het allerminst wat zinnigs. Niet in de laatste plaats omdat dit ook enorm van de lipo af zal hangen die je erin stopt. De ene 2200 mah 30C is de andere niet.

In praktijk blijkt dat je zult moeten experimenteren en ik ben het wel eens met wat eerder geroepen is dat het allemaal niet zo zwart-wit is als sommige altijd zeggen, dat komt door de vele factoren de invloed hebben op het eindresultaat. Ook zegt in feite een sticker met wat 'fabrieksgegevens' veel minder dan een echte meting en dat doen eigenlijk maar weinig mensen (..goed ;) ). Een motor presteert slechts zo goed als de omstandigheden waaronder het gebruikt wordt.

Iedereen bedankt voor zijn input.
Ben al een stuk wijzer geworden.

De standaard accu (2S 1800 20C) gaf mij een vliegtijd van 15 min.

De Thunder Power lipo 3S 2200 deed er 23 min over. De extra 35 gram was goed merkbaar aan het gedrag van het toestel.

De verassing kreeg ik van de 98 gram wegende Thunder Power RC G4 Pro Lite. Dit is een 2 cell 2100 mAh accu.
Ik vloog hiermee tevens 23 min.

Ik heb het zo goed mogelijk geprobeerd om het vliegen met elke accu hetzelfde te houden kwa toeren etc etc. Al is het natuurlijk niet echt accuraat. Wel heb ik elke keer doorgevlogen totdat de motor stopte. (Regelaar zorgt hiervoor zodat de accu niet geheel leeg wordt getrokken en ik toch het toestel veilig aan de grond kan zetten.)

Er valt nog een hoop te leren maar daar ik dit forum een goede hulp voor :)

Bedankt Alvast

Heb je de propellor ook aangepast ('lichter')? Zo niet, dan wil je stroom in dit geval, van 2 naar 3 cellen, meer dan verdubbelen (stroom wil kwadratisch toenemen met spanning). Je kunt de stroom niet reduceren met de regelaar want de regelaar schakelt altijd de volle 100% stroom.

Waarmee dus wel bewezen is, dat je met een grotere accu wel degelijk langere vliegtijden haalt. Nu is het een kwestie van de optimale accu te vinden waarbij het compromis tussen 'lang vliegen' en 'fijn vliegen'.

naast een andere (kleinere/minder spoed) prop, zou je ook kunnen bekijken of er geen andere zaken zijn waar je gewicht op kunt besparen.

bij een motor staat ook meesta welke propellor de beste efficentie geeft daar kun je ook naar kijken en elke motor heeft een ander rendement zo is een hacker motor efficenter dan een turnigy motor dus daar kun je ook meer vliegtijd uit winnen maar het kost wel geld zo'n paars motortje ;)

Back