Langzaam lopende pomp

hallo

het was inderdaad eenvoudig
een regelaar van 40 amp die trok ook 40 amp zonder morren
als je nu zo een regelaar hebt van 40 amp dan brand die soms zonder reden reeds door op 10 amp

groetjes raf

Danny, ik ben van slechts een simpele ziel en een nul (0) op electronisch gebied, en daarom: als een pompje te krachtig is, en je een soort hydrojet aan de zijkant van je model genereert, zet er dan gewoon wat minder volt op... 8O
De koeling heb je dan toch wel, en het ziet er ook natuurlijker uit. Ook bij een schip wat stilligt, stroomt er koelwater uit de romp, is mij op dit forum een paar weken geleden duidelijk gemaakt...
Je wilt het functioneel (hij moet koelen) en natuurgetrouw (geen turbo) en natuurlijk ook zonder storingen: dan is dit de manier, denk ik...
Kortom: hufterproof :roll:

hallo

het kan nog anders

als je pomp te hart pomp maar je kan het voltage niet verminderen dan zet je in je uitlaat darm een T stukje en twee kraantjes
een been van de t sluit je aan op je koeling
het andere laat je onder uit de romp komen
en het derde laat je aan de zijkant uit je romp komen
door de kraantjes te regelen kan je nu mooi het debied van de uitstromopeningen regelen zodat het water aan de zijkant van je romp er met een klein boogje uit stroomt
de rest gaat gewoon langs onder de vijver in en zie je niet

groetjes raf

@ raf

Daarom zijn oudere regelaars waarschijnlijk zo gevraagd...Ik heb al eens een onwaarschijnlijk hoog bod gehad op twee maxi 600 regelaars, terwijl ze op dat moment al zo'n 15 jaar oud waren.
Nieuwer en kleiner betekent dus niet ook automatisch beter.

Hans

Laat ik mij ook eens in deze discussie storten. Zelf gebruik ik ook pompen voor de koeling. Dit zijn zelf gemaakte tandrad pompen waarbij de tandwielen die ik gebruik afkomstig zijn van reserve onderdelen die ik nog had uit de tijd dat ik service diensten deed aan copiëer machines. Dit zijn delrin tandwielen en uitstekend geschikt voor de job. Eerst had ik de aandrijving direct op de motor met als resultaat dat de slangen van de nippels schoten als je even gas gaf en de boel onder liep. Afremmen van de waterstroom was ook geen optie, omdat de pomp vacuum ging trekken en er dan mee ophield. De oplossing heb ik gevonden in toepassing van een bypass kraan. Hierbij wordt het water gedeeltelijk terug gevoerd naar de inlaat. Hoe ik het precies heb gedaan weet ik niet exact meer, maar dit werkte uitstekend. De waterstroom was uitstekend te regelen van niets naar maximaal terwijl de pomp steeds hetzelfde toerental draaide. Later heb ik het veranderd en bij latere ontwerpen van de aandrijving en keerkoppeling heb ik een 1:3 reductie toegepast, zodat het kraantje niet meer nodig was en hier nog ergens ligt, dus als je het zou kunnen gebruiken laat maar horen.

Groetjes Hans.

Hoi Allemaal,

Wow 8O , er is ineens leven gekomen in een oud topic :D . Hartstikke bedankt voor alle tips :thumbsup: , maar zoals veel van jullie waarschijnlijk wel weten staat de bouw van de Smitwijs Singapore al een tijdje in de vriezer (wel lekker met dit weer trouwens :wink: ). Ik heb het pompje dus niet meer nodig :( .

Maar goed, zetten jullie de discussie gezellig voort, misschien dat iemand anders er nog wel iets aan heeft :D .

Groetjes Danny.

Back