Large scale retro- en vintage modellen

Hallo forum lezers,
In het draadje van mijn 4 meter Amigo is de suggestie gedaan om een nieuw onderwerp te beginnen met betrekking tot vergrote retro en vintage modellen.
Ik heb bijna een jaar lang plezier gehad aan de bouw en discussie in dit forum van een vergrote Amigo. We hebben sterkte van vleugelliggers besproken, bestuurbaarheid van grote 2-assers, het verwerken van koverall en de kwaliteit van balsa voor de vleugelindekking. Ik heb diverse constructieve aanpassingen gedaan aan het originele ontwerp om voldoende sterkte te krijgen. Al met al was de bouw redelijk eenvoudig en het model vliegt fantastisch. Dat er zeker beperkingen zijn aan het vergroten van modellen bleek uit een draadje in het buurforum, een Duitse modelbouwer heeft een 6 meter Amigo gebouwd (schaal 3:1). Dit model woog uiteindelijk 24 kilo en is na een ongelukkige start in elkaar gezakt als een kaartenhuis. Ook deze ervaring is uitgebreid besproken. Nu de bouw van de Amigo is afgerond en de eerste vluchten zijn gemaakt begint bij mij al weer het broeden en plannen van een volgend project. Alhoewel ik nog wat andere plannen heb is het bouwen van een vergroot retro/vintage model mij wel heel goed bevallen. Bouwen in balsa is heerlijk en ik houd mijzelf graag voor de gek met de gedachte dat het bouwen van een vergroot model niet meer tijd kost als het orgineel.
Er blijkt interesse te zijn voor "large scale" retro / vintage modellen en zelfs al plannen voor de bouw. (Maarten gaat een 3:1 Dandy bouwen!)
Dus bij deze; een draadje met als onderwerp het bespreken van mooie retro-modellen die zich lenen voor een vergroting en alle uitdagingen die hier bij wellicht zullen ontstaan.
Ik hoop dat dit draadje veel inspiratie zal geven voor het komend bouwseizoen!

Leuk!

Een tijdje geleden speelde ik even met de gedachte om dit ding (uit een heeeeeeeeeele oude FMT) te bestellen, en op te blazen (2 keer).

Junior

Vind vooral de vorm van de romp erg fraai.

jan.

Leuk, deze ga ik volgen. Ik heb zelf al eens gespeeld met de gedacht een 2:1 Alpha-H te bouwen. Je krijgt dan iets met een spanwijdte van 5,60 meter en een vleugelkoorde van bijna 50 centimeter :)

Dit is ook een heel bijzonder large scale retro / vintage project! Een "kleine" UHU in schaal 4:1!

zie: Kleiner UHU Maßstab 4:1.
Opvallend:
- 12 kilo voor een model van 4,4 meter zonder motor..hoe kan dat?
- Het model heeft rolroeren..maar de V-stelling is naar mijn idee ook verkleind.
- Wordt gesleept..schijnt prima te gaan (maar met rolroeren)!..
- Geen remkleppen...en het apparaat zweeft en zweeft...!
Erg mooi!

Leuk!

Een tijdje geleden speelde ik even met de gedachte om dit ding (uit een heeeeeeeeeele oude FMT) te bestellen, en op te blazen (2 keer).

Junior

Vind vooral de vorm van de romp erg fraai.

jan.
Dat is een bouwproject bij ons op de club geweest. Er is een versie van 2 meter gemaakt. Vloog goed. Ik heb er ook een gehad.
Er zwerven volgens mij nog wel tekeningen van rond. Als ik moet informeren hoor ik het wel.

Een plaatje van een 3 meter Amigo (schaal 1.5/1) bij ons op de club.
Minimale aanpassingen gedaan t.o.z van het orgineel. Alleen een D-box in de vleugel (onder en boven ingedekt en liggers volledig opgevuld met balsa). Vliegt ook er mooi!

Laatst bewerkt:
Hallo Wubbe,

Da's ook toevallig, dat jullie ook het oog hebben laten vallen op de Junior.

Zou graag wat foto's zien, ja.

jan.

Je kan even bij "de driedekker" kijken bij
de foto's van Goud van hout 2012
Toen vlogen er twee mee.

Groeten Andre

Laatst bewerkt:
Foto's Junior

IMG_6247_640x428.jpg

IMG_6272_640x428.jpg

IMG_6274_640x428.jpg

Weten jullie wel zeker dat dat de Junior is? :confused:

De Junior die ik bedoel? :confused:

Volgens mij (kijk bv. eens naar de wingtippen) is dit een heel ander model . . . :cool:

jan.

Ja, ik zie het. Ook de romp is anders.
Volgens mij was het Junior project van onze club een ontwerp van een Nederlander, maar dat moeten de clubleden maar antwoorden, meer weet ik niet :confused:

Dat klop inderdaad
Er zijn vele modellen met de naam Junior
Dit is de junior 3 was al een keer eerder opgeschaald
Was van oorsprong een project van Jan W
van de Ikarus uit Amsterdam

Groeten Andre

Nog wat aanvullende informatie.
De “Junior 3” waar we het hier over hebben is een 3x vergrote versie van de “Junior 3” die in de Hobby Bulletin 12e jaargang no. 9 maart 1960 werd gepubliceerd.
De originele "Junior 3" dateert van 25 september 1958 en was een ontwerp van J.H. Scheijde de eigenaar van de modelbouwwinkel AMI in Amsterdam.
Jan W. heeft ergens begin 2000 voor de modelvliegclub Icarus de “Junior 3” 3x vergroot tot een 2 meter RC versie en heeft hiermee een club bouwproject gerealiseerd. Er zijn toen ca. 15 "Junior 3"s gebouwd.
Met de “Junior 3” zijn daarna heel wat 'Junior 3" zweefwedstrijden gehouden getuige de foto’s.
Ook ik heb nog zo een “Junior 3” die inmiddels is voorzien van een elektromotor op pilon en waarmee ik nog regelmatig met veel plezier vlieg.

Olympia RO-4

Nu even een echt Vintage model dat werkelijk "smeekt" om een nabouw.
De Olympia RO-4. Dit model heeft vorig jaar in AUFwind gestaan. Het voorgestelde model heeft een spanwijdte van 3,20. Dit is al een vergroting ten opzichte van het origineel. Maar natuurlijk kan dit ranke model best vergroot worden naar een een meter of 4...of 5...;)
Ik vindt hem prachtig...alleen die romp...wel heel veel houtjes..Wordt dit wel een stijf geheel..?

Even dit draadje weer een zetje geven met een nieuwtje op het gebied van de "large scale retro en vintage modellen"...
Inmiddels heeft namelijk de 6 meter Amigo gevlogen. Zoals velen wellicht gelezen hebben in het RCN forum; de eerste vlucht was niet succesvol..Het model is tijdens de start gekanteld en zeer zwaar gecrashed. Vervolgens is een 2e Amigo met de zelfde afmeting gebouwd. Nu ging het wel goed!
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=QMVoI10pU60

Laatst bewerkt door een moderator:
Nu ging het wel goed!

Als hij het richtingroer de volgende keren heel houd.
Blijkbaar is het alleen opschalen niet voldoende voor de stevigheid.
Zal me benieuwen wat er nog meer problemen komen met de vergrote constructie.
Wel een geweldig project overigens wat wel navolging verdiend.
Grt
Hans

Ik krijg niet helder wat nou precies de zweefprestaties van het ding zijn. :nooo:

Vliegt 'ie de hele tijd met zeg maar 'n soort van sleepgas? :confused:

Blijft wel errug lang hangen . . . :?

jan.

Back