lassen staaldraad 3mm met elektrisch lasapparaat

• Topicstarter Topicstarter Observer
  • Startdatum Startdatum
O

Observer

Guest
Is het mogelijk om met een elektrisch lasapparaat staaldraad van 3mm te lassen? Wil in de toekomst een "buizen"chassis lassen maar MIG/MAG of TIG is voor mij te lastig en te duur. Ook wil ik staalplaatjes 2mm en moeren M3 aan de draad en plaat kunnen lassen.

Ik heb gelezen dat dan elektrodes van 2mm nodig zijn, zijn die makkelijk verkrijgbaar?

Ben ook op zoek naar een buigapparaat om de betreffende draad te buigen met een straal van ca. 10mm. Een remleidingbuigtang heeft een te grote radius voor mijn doel.

Ik zou het met autogeen doen. Met elektrode is dit idd bijna niet te doen.

Groet,
Theo
(ex-G6 lasser)

Ok, dank u.

Autogeen wordt lastig vanwege de kosten van de apparatuur en de beschikbare ruimte die ik heb.
(Is toch met zuurstof en acetyleen en een flinke toorts? Daar heb ik ooit wel eens mee gesoldeerd)

Hardsolderen kan ik goed (waterleiding en messing pijpjes) maar houdt dat ook de krachten op een snelle modelauto (ik hoop zo'n 80 km/h te gaan halen op terrein)? Ik heb zilversoldeer, S39 en "soldeerpoeder" en een gasbrandertje. Wat kan ik het best gebruiken voor staaldraad/plaat?

(hoop alleen dat ik de eerder gemaakte verbindingen dan niet meteen weer lossoldeer)

Nog tips voor een buigtooltje?

Anders even langs een las bedrijfje gaan, denk dat ze je graag even willen helpen als je uitlegt waar het voor is ;-)

Groet,
Theo

Als je 3 mm mig lasdraad neemt van een harde soort heb je genoeg om een frame te maken.
Met mig - mag kan je dat wel lassen.
Maar eerlijk gezecht kan ik niet begrijpen wat je nu echt wil.
Buig appereaat voor 3 mm ? Kan je toch met de hand doen.
Word den ik eerder dik koperdraad is net zo makkelijk.
Je kan ook kiezen om te lijmen met een soort hars of zoiets.

Als je eens in je profiel weer geeft waar je woont enz
is er mischien iemand in de buurt die je kan helpen.
Info is wel een beetje krap zo.

Buig appereaat voor 3 mm ? Kan je toch met de hand doen.Als je eens in je profiel weer geeft waar je woont enz
is er mischien iemand in de buurt die je kan helpen.
Info is wel een beetje krap zo.

Ok, als ik het met de hand kan buigen dan vrees ik dat het bij een crash direct schroot is of in ieder geval een hoop werk geeft.

Wat ook mogelijk is is dat er een bodemplaat komt van 3mm alu die de stijfheid en sterkte geeft en dat de kooi voor een belangrijk deel cosmetisch wordt. Het hoeft geen schaal project te worden zolang het maar erg lijkt.
(je mag best blijven zien dat het een modelauto is)

Woon in Tilburg, zal mijn profiel aanpassen.

Het gaat trouwens om zoiets. Op het moment het snelste off road voertuig dat er is. Als ik me niet vergis tot 135 MPH op losse ondergrond.

3mm staaldraad is te kwetsbaar. Voor dit soort toepassingen wordt meestal dunne buis gebruikt.
Voor de verbindingen is hardsolderen het meest geschikt. Je zou kunnen proberen om TIG te lassen, maar dan moeten je verbindingen heel nauwkeurig passen. wat ook zou kunnen is heel voorzichtig hechten met MIG. Elektrode lijkt me vrijwel onmogelijk.
Voor het buigen zou je een buigijzer voor remleidingen kunnen gebruiken.

Voorbeeldje van hoe het moet:

Inspiratie: Tube Chassis

Laatst bewerkt door een moderator:
kun je dan niet beter een short course truck kopen ?
iets van een traxxas slayer of zo dan ben je een stuk sneller klaar

Je kunt evt een lasser in de buurt benaderen om het TIG te lassen.
Ik ben TIG lasser(niv 4) en ik woon in Waalwijk.
Mocht je eens een keertje een proeflasje nodig hebben?
Stuur maar een PBtje mocht je interesse hebben.

Patrick

hardsolderen is beste.
met zilversoldeer.
ik heb wel boten relingen zo gesoldeerd met 2mm rvs buis en 1mm staf.
Daarna overtollige soldeer weghalen en polijsten.
gaat super.
Alleen met een kleine brander .

Het mooiste is om het frame van rvs te maken,kun je mooi TIG lassen en dan mooi laten glasparelen(parelstralen) krijg je een mooi mat grijs frame..

Patrick

S39 is GEEN vloeimiddel voor hardsoldeer !!!!

Ik denk dat hardsolderen prima zal gaan voor je frame.
gebruik 1mm zilver soldeer staafjes, Flux 6 vloeimiddel en een gas brandertje.

Ook RVS kun je prima hardsolderen met zilver.

S39 is GEEN vloeimiddel voor hardsoldeer !!!!

Ik denk dat hardsolderen prima zal gaan voor je frame.
gebruik 1mm zilver soldeer staafjes, Flux 6 vloeimiddel en een gas brandertje.

Ook RVS kun je prima hardsolderen met zilver.

Als je het netjes last en laat parelen is het mooier(vind ik..).
Maar hardsolderen is ook een optie maar als lasser(TIG)zijnde zou ik voor lassen kiezen.

Is alles wat met de vlam en zilversoldeer gedaan wordt hardsolderen? Dat kan ik zelf vrij redelijk. Ik heb een gasbrandertje, flux, soldeer waarmee ik messing pijpjes en heeeeel veel waterleiding gesoldeerd heb.

Zou ik voor staaldraad andere flux of soldeer nodig hebben?

@observer

Hardsolderen is solderen waarbij de toevoeging een koper/zilverlegering is.
Bij zachtsolderen is de toevoeging een tin of tin/loodlegering.

Bij zachtsolderen is de temperatuur rond de 250 graden, afhankelijk van de smelttemperatuur van de soldeer.

Bij hardsolderen is deze veel hoger, rond de 650 graden.
Met cadmium word de smelttemperatuur lager, kan tot 590 graden, maar cadmium is wel giftig en komt steeds minder voor.
Als vervanger word zilver gebruikt, maar meestal maar 20% om de kosten aangenaam te houden.

Bij ons op werk hebben we soldeer met zilveraandeel van 60%, maar dit is voor de hobbyist te duur en ook niet nodig.

Hardsolderen is wel veel sterker, treksterktes tot 600 N/mm zijn haalbaar, vergelijkbaar met Staal 60.

Om twee RVS stangetjes van 3mm aan elkaar te lassen is denk ik niet mooi en best wel lastig.

Een ervaren lasser kan dit, maar ik las zelf ook wel eens op werk (TIG) en zou toch wel voor hardsolderen gaan. Twee asjes haaks op elkaar hebben maar een klein contctpunt en met soldeer kan je dit mooi dichtvloeien, bij lassen zal het meer een hechtpuntje worden, want als je het helemaal aan elkaar wil vloeien smelt je complete draad door en dit is niet mooi vind ik zelf.

Groot voordeel als je de spullen al hebt, je kan het zelf en bent niet afhankelijk van een lasser die het voor je moet doen.

Hier een draadje over hardsolderen:

[16902] hardsolderen

Veel succes.

Laatst bewerkt door een moderator:
Om twee RVS stangetjes van 3mm aan elkaar te lassen is denk ik niet mooi en best wel lastig.

Een ervaren lasser kan dit, maar ik las zelf ook wel eens op werk (TIG) en zou toch wel voor hardsolderen gaan. Twee asjes haaks op elkaar hebben maar een klein contctpunt en met soldeer kan je dit mooi dichtvloeien, bij lassen zal het meer een hechtpuntje word.

Het is wel de bedoeling dat je draad rondom aflast en dat zie er wel mooi uit anders krijg je idd alleen maar een 'hechtje'

Patrick

Durafix

Hoi

Is dit niks voor je?
DURAFIX EasyWeld, Aluminium solderen

Er staan demo-filmpjes op die site waar ze indrukwekkende resultaten laten zien. Om het te proberen is betrekkelijk goedkoop 5 soldeerstaven in een startersetje kosten plm 30 euro.

"Durafix Easyweld staven kunnen worden gebruikt voor het verbinden van aluminium en reparaties. En je kunt nog een stap verder - Durafix Easyweld kan ook worden gebruikt op koper, messing, zink, gegoten aluminium en gegalvaniseerd staal. "
Alleen, niet voor RVS

Laatst bewerkt:
Back