Hoi,
Nadat ik met de zwever van m'n clubmaatje een keer best hard was binnengekomen, werd het me duidelijk dat remkleppen wenselijk zijn op een zwever
Ik wil echter niets verbouwen aan m'n nieuwe zwever, dus ik heb een en ander gelezen over het gebruik van de ailerons als remkleppen.
Je leest ook wel dat men ze naar beneden laat uitslaan als soort flaps, maar dat schijnt minder effectief te zijn.
Ailerons als remkleppen met de uitslag naar boven dus ...
Maar ... ik zit toch nog met een aantal vragen ???
(heet dat spoileron ?)
- hoe groot mag de uitslag (naar boven) zijn ?
- altijd hoogteroer (down) meemixen (en zoja, hoeveel uitslag) ?
- is dat de functie "bremse / HR" zoals een van de mixers in de MX-16 heet ?
- kan je dat gewoon op een schakelaar programmeren ?
Graag jullie mening / opmerkingen en liefst wat antwoorden
Verder heb ik nog een vraagje omtrent het inbouwen van de ontvanger. Je leest wel dat een ontvangerantenne last heeft van koolstof.
Nou heeft mijn zwever een 10 mm massieve koolstof staaf als vleugelverbinder.
Die zal toch geen storing geven op mijn Graupner SMC-14 (S)PCM ontvanger ?
Ik wil de ontvanger antenne in een (kunststof) buisje naar achter in de romp laten lopen. Dat kan toch geen kwaad ?
Je ziet het, een hele stapel vragen.
Nadat ik van velen de reactie kreeg dat het met dat dubbelzijdig tape goed zou gaan, heb ik besloten dat toe te passen. Ik sluit de servo's echter wel op tussen blokjes, zodat een en ander spelingsvrij zal fungeren.
De blokjes zijn een laminaat van 4 lagen 3 mm dik hard-balsa, lijkt me wel stevig genoeg
De draden van de Outrunner lopen best dicht langs de bel van de motor, ik had bij Hennie's zwever gezien dat daar de draden ook al eens in aanraking waren geweest met de draaiende bel, gevolg: doorslijtende isolatie :shock:
Hennie, ik zal voor jou ook even kijken voor een oplossing !
Ik heb de draden in een krimpkous gezet en daarna heb ik er een stukje glasvezel overheen gezet om ze te fixeren. De blokjes dienen enkel om de draden op z'n plaats te drukken.
Na veel prutsen is het eindelijk gelukt de hoogteroer servo op z'n plaats te krijgen :? Tjonge, daar heb je wel heel kleine vingertjes voor nodig ... de fixeer blokjes zijn er in gelijmd met 30 min epoxy.
Voordat ik de dubbelzijdige tape aanbracht heb ik een heel dun laagje UHU POR op het glasvezel gesmeerd. Na drogen heb ik het tape met de servo geplaats. Muurvast
Nou de servo voor het hoogteroer op z'n plaats zit kan ik de definitieve bevestiging van het stabilo in orde maken.
Het stabilo wordt met twee breekboutjes vastgezet. Voor dat het zover is, moet er eerst een plaatje 3 mm ply worden verlijmd. Ook hiervoor is 30 min epoxy gebruikt.
Heel voorzichtig heb ik de onderliggende folie verwijderd.
Daarna heb ik gelijk een nieuw modelgeheugen voor de Last Down geprogrammeerd. Hier ben ik bezig de geadviseerde uitlsagen te programmeren.
Tot zover de vorderingen.
Grtz,
Menno