Ik heb onlangs een 1/5de body ge-airbrushed. Alles ging zonder problemen behalve lelijke "overspray" op het dak.
Ik heb dezelfde procedure gevolg als altijd (en eigenlijk de vrij normale procedure):
- binnenkant van de body "ontvetten" of schoonmaken en goed laten drogen
- alles afplakken met een combinatie van vinyl (logo's, tekst, symboelen), tape of fasmask --> alles zelfde merk als anders
- spuiten van donker naar licht met faskolor. Tussen de kleuren goed drogen met een haardroger.
Voor het dak heb ik eerst het BMW logo gespoten (zwart,zilver, blauw).
Na het verwijderen van de masking heb ik de zwarte schaduwrand gespoten en dan het witte dak.
Maar deze keer had ik vrij veel last van "overspray": Zwarte nevel en grijze vlekken op het dak. Dit kan altijd een klein beetje gebeuren maar dan is het bijna niet zichtbaar. Deze keer wat het wel duidelijk.
Als laatste laag vroeg de eigenaar om er nog een Motip witte lak achter te spuiten. Dit lijkt het grijze nevel en vlekken effect nog iets versterkt te hebben met uitdrogen.
Wat kan de oorzaak hiervan deze keer zijn?
De verf warm ik eerst wat op in warm water. Misschien deze keer wat meer of minder verdund dan anders? Ik let er altijd op dat ik voor dergelijke scharduwranden altijd in de juiste richting spuit. De temperatuur tijdens het werken was +-14 of 15 gr C maar het is denk ik niet de eerste keer dat ik bij deze temps werk. Het was nog maar de tweede keer dat ik een 1/5de body airbrushte. Misschien dat er meer verfneerslag is hierop door het grotere oppervlakte of bij deze temperaturen. Ik veronderstel dat de lexan hetzelfde is als bij een 1/10de body, enkel maar dikker. Kan de tape/vinyl/fasmask meer lijmresten achterlaten bij iets koudere temperaturen zodat er meer verf wordt aangetrokken?
De verf was faskolor zoals anders. Enkel het zwart was een nieuw potje faskolor zwart. Kan dit er iets mee te maken hebben (slechte verf)?
Kan de witte Motip lak dit nog versterkt hebben?
Combinatie van verschillende factoren?
Nog een foto:
(ik weet niet of het duidelijk te zien is)

Ik heb dezelfde procedure gevolg als altijd (en eigenlijk de vrij normale procedure):
- binnenkant van de body "ontvetten" of schoonmaken en goed laten drogen
- alles afplakken met een combinatie van vinyl (logo's, tekst, symboelen), tape of fasmask --> alles zelfde merk als anders
- spuiten van donker naar licht met faskolor. Tussen de kleuren goed drogen met een haardroger.
Voor het dak heb ik eerst het BMW logo gespoten (zwart,zilver, blauw).
Na het verwijderen van de masking heb ik de zwarte schaduwrand gespoten en dan het witte dak.
Maar deze keer had ik vrij veel last van "overspray": Zwarte nevel en grijze vlekken op het dak. Dit kan altijd een klein beetje gebeuren maar dan is het bijna niet zichtbaar. Deze keer wat het wel duidelijk.
Als laatste laag vroeg de eigenaar om er nog een Motip witte lak achter te spuiten. Dit lijkt het grijze nevel en vlekken effect nog iets versterkt te hebben met uitdrogen.
Wat kan de oorzaak hiervan deze keer zijn?
De verf warm ik eerst wat op in warm water. Misschien deze keer wat meer of minder verdund dan anders? Ik let er altijd op dat ik voor dergelijke scharduwranden altijd in de juiste richting spuit. De temperatuur tijdens het werken was +-14 of 15 gr C maar het is denk ik niet de eerste keer dat ik bij deze temps werk. Het was nog maar de tweede keer dat ik een 1/5de body airbrushte. Misschien dat er meer verfneerslag is hierop door het grotere oppervlakte of bij deze temperaturen. Ik veronderstel dat de lexan hetzelfde is als bij een 1/10de body, enkel maar dikker. Kan de tape/vinyl/fasmask meer lijmresten achterlaten bij iets koudere temperaturen zodat er meer verf wordt aangetrokken?
De verf was faskolor zoals anders. Enkel het zwart was een nieuw potje faskolor zwart. Kan dit er iets mee te maken hebben (slechte verf)?
Kan de witte Motip lak dit nog versterkt hebben?
Combinatie van verschillende factoren?
Nog een foto:
(ik weet niet of het duidelijk te zien is)
