Latex...?

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Erik Janssen, 31 aug 2022.

  1. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Hoorn
  2. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    REO
    Lijkt mij gauw te 'zwaar'. Kijk eens bij onze vrienden van HK. Daar van heb ik een rode en blauwe versie slang. De laatste tijd schijnt de kwaliteit wel te wisselen (minder te zijn).
    De haak iets voor het CG (10 graden wordt genoemd). De koolstofromp dan wel van binnen wat verstevigen.

    Erik
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  3. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Hoorn
  4. Bever

    Bever

    Lid geworden:
    7 mei 2013
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Brabant
    Beste Erik.

    Je kunt volgens mij ook kijken naar start instalatie welke gebruikt word bij F3RES.
    Weet zo niet de maten yit mijjn hoofd maar deze elastiek en lijncombinatie maakt starthoogte van 80 m mogelijk. Tevens komt het gewicht van F3RES zwevers overeen met DLG zwevers.

    Groet Andre
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  5. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    REO
    Van het HK setje de draad vervangen door de gewenste lengt maar dan van dyneema visdraad. Is er in verschillende sterktes/diktes. Allemaal voor ons geschikt tot tig meter zwevers, weegt niks en zo ongeveer nul luchtweerstand.

    Gisteren een verse RES zwever flink aan de lijn gehad. Leuk weer van alles uitproberen en tunen.

    Is jouw DLG al aan de lijn geweest? Ben benieuwd naar je ervaring.
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2022
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  6. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    Hallo Erik,

    Ik gebruik al jaren een stuk rubber die bij wakefield gebruikt wordt met daaraan een stuk vislijn.
    Werkt super. (Misschien hebben ze hier op het forum eenstukje over voor je).
    Voordeel van dit rubber is dat het rustig weer naar zijn oorspronkelijke lengte gaat, na uitrekking.

    Gtn
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  7. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Hoorn
    Misschien moet ik me wel helemaal wat meer in F3RES verdiepen, had ik nog niet gedaan, maar is een stuk aangenamer voor een wat ouder lichaam. Dank je @Bever
     
  8. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Hoorn
    image0.jpeg Ik ga het eens proberen met elastiek , de verstelbare haak is gemaakt en ik start eens rond de 10 graden.
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2022
  9. Bever

    Bever

    Lid geworden:
    7 mei 2013
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Brabant
  10. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Hoorn
    De eerste vluchten gedaan met de CX5 en de onder gebouwde verstelbare haak. Stabiel weer en een windkracht van 3 Bf.

    Ons veld is niet zo groot en gelukkig was ik vandaag alleen, want met zo'n draad dwars over het veld loop je snel in de weg. Ik gebruikte 10 meter vol latex van 2.5 mm en dat aangevuld met 50 meter vislijn. Dit was uit te rekken tot totaal 90 meter.

    Als ik mijn DLG los laat met uitrekken tot 90 meter start hij als een duivel maar breekt uit op een meter of 20 hij vliegt dan achterover . Als ik de lijn uitrek tot een 80 meter start hij veel soepeler en blijft hij aan de lijn, .... door te "vliegeren" kreeg ik hem tot een hoogte van 60 meter op zich niet gek, maar dat kwam ook door het "vliegeren"

    Ik had de starthaak staan op ongeveer 10 graden en heb hem meer naar voren verschoven zodat hij ongeveer op 20 graden uitkwam. Ik had verwacht dat het uitbreken dan over zou zijn, maar bij uitrekken tot 90 meter is er weer uitbreken, ik kan dat een beetje tegengaan door down te geven tijdens de eerste start seconden maar dan kom ik niet zo hoog.

    Wat kan ik nu veranderen zodat ik wat stabieler en gelijkmatiger kan starten..????? Wil je meer weten ... vraag maar
     
  11. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Er zijn een paar mogelijkheden - even aftasten wat werkt.

    - haak verder naar voren, heb je al geprobeerd en zou eigenlijk goed moeten zijn zo.
    - iets minder up geven tijdens de start. Netto kun je dat aan het eind wel weer bijwinnen.
    - haak een fractie verder dicht buigen, maar pas op niet overdrijven

    Mijn x-dream deed dit ook in het begin, daar was het opgelost door de haak 2 mm verder
    naar voren te schuiven. Als de haak goed zit gaat hij vanzelf steil omhoog. Teken van teveel
    up geven (vooral bovenin) is dat hij gaat dansen, hobbelen en uitbreken.

    Ik heb nog nooit een lijnstart gedaan met een DLG, dus het kan goed zijn dat het zich wat anders
    gedraagt.
     
  12. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Hoorn
    @Hein.z dank voor de antwoorden.

    Haak ga ik weer terug zetten naat de eerder genoemde 10 graden, dat startte toch beter.
    Denk inderdaad dat ik met wat minder up moet starten en hem later wel weer wat up bij geef, ik sart met de ailerons in de neutrale positie, zou dit wel juist zijn.
    Haak dicht knijpen zou heel goed kunnen, hij staat nu zelfs wat open want ik wilde er zeker van zijn dat hij afglijd.

    Dat wat jij met de x-dream beschrijft doet mijn CX5 ook denk dat het gedrag niet veel uitmaakt.

    Wachten op mooi weer dan ga ik het weer proberen.
     
  13. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Succes. Ailerons neutraal is prima voor het begin, maar als je hem eenmaal onder controle hebt aan de lijn kun je rustig thermiekstand proberen of zelfs nog iets meer.
     

Deel Deze Pagina