LB autogyro

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door hjvanommeren, 28 dec 2017.

  1. hjvanommeren

    hjvanommeren

    Lid geworden:
    27 feb 2014
    Berichten:
    6
    li voor.jpg li sch.jpg links.jpg re sch.jpg rechts.jpg
    Hallo lijnbestuurders, na lange tijd 'n nieuw ontwerp gemaakt en gaan bouwen. Het is een lijnbestuurde autogyro met een elektromotor als aandrijving. De motor wordt gestuurd d.m.v. een pistoolzender. De bedoeling is om ook een servo gestuurde ontkoppelingshaak te maken om zonder hulp te kunnen vliegen.
    Het project is nog niet gereed maar al aardig te zien.[​IMG]
    Spanwijdte 100 cm, lengte 90 cm, hoogte 35 cm, rotor diameter 50 cm, hoofdwielen 10 cm, staartwiel 8 cm.

    Ik wilde er een paar foto's bij plaatsen maar die techniek beheers ik niet.

    Bedankt voor de tip; de oude versie van de website was voor mij handiger, maar nu even wennen.

    Vroeger, zo'n 55 á 60 jaar geleden, had ik nogal succes met 'n autogyro-tje genaamd OTTO.
    Dat was in de "SUL" tijd, ik was één van de vier oprichters van de Stichting Utrechtse Lijnbesturingsbanen. Sindsdien is de interesse voor de draaivleugel gebleven.

    Dan nu 'n paar plaatjes; de twee rotoren worden ondersteund door een soort vleugel.
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2017
    eric_laermans vindt dit leuk.
  2. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    599
    Onder het blokje waar je je bericht in schrijft zitten drie knoppen, Plaats Reactie, Upload Bestand en Meer Opties.

    Als je Upload Bestand gebrukt kom je in explorer, daar kies je de map en de foto die je wilt uploaden en drukt op Open. Dan verschijnt de afbeelding onder dit blokje en kun je kiezen voor Miniatuur OldSkool en Jansenko CadCam.jpg of Volledige Afbeelding. Daarna sluit je af met Plaats reactie.

    Ik ben erg benieuwd naar wat je in elkaar gezet hebt.
     
  3. CL carrier

    CL carrier

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    222
    Ik ook!
    Alberto Parra heeft er ook een.
     
  4. Marc van der Zande

    Marc van der Zande

    Lid geworden:
    28 sep 2006
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Almere, MVA
    Wat leuk. Natuurlijk willen we wel op de eerstkomende LB-dag in Almere jouw resultaat bewonderen. Succes en veel plezier met het bouwen en de eerste oefenvluchten.
     
  5. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    468
    Een autogyro werkt prima , ik heb zelf een paar rc modellen gemaakt. Maar het rotorprofiel moet juist zijn evenals de invalshoek.
    Voor zover ik op de foto's kan zien gebruik je een fameuze hoek en ( zo lijkt het toch ) staat het profiel met de vluchtboord naar de draairichting.
    Het niet zo dat je simpelweg een molentje aan het draaien moet krijgen , je moet er ook nog lift uit krijgen.!!
    Dirk
     
  6. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    847
    Locatie:
    Amersfoort
    Misschien is een kleine vertaling van Vlaams naar Nederlands handig: vluchtboord komt van het Frans bord de fuite en betekent achterlijst. Evenzo is een aanvalsboord een overzetting van het Franse bord d'attaque, en betekent voorlijst.
     
    jef vindt dit leuk.
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.367
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Krijg toch ineens een idee...:rolleyes:
    De rotor krijgt zijn energie doordat deze (iets) van onder wordt aangestroomd.
    Als je nu in staat zou zijn om deze hoek om te keren, evenals de blad invalshoek ( vgl. een collective pitch heli) dan zou kunstvlucht mogelijk moeten zijn.
    En nee, ik ga het niet proberen. Ik heb al veel te veel achterstallige projecten......:D
     
  8. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    773
    Locatie:
    Castricum
    Super gaaf. Ik heb er ooit een gebouwd. De Gyration uit de Aero Modeller. Ik heb er niet veel ervaring mee. De eerste vlucht ging hij de grond in. Hij staat nog steeds te wachten op een elektro motor. Ik heb inmiddels een hele stapel tekenigen verzameld.

    @Gea
    Kan je wat meer vertellen over de hoek en profiel. Sommige rotors op de tekeningen hebben een symmetrisch rofiel. Dat wil zeggen de voor en achterlijst zijn het zelfde. En onder vlak.
     
  9. hjvanommeren

    hjvanommeren

    Lid geworden:
    27 feb 2014
    Berichten:
    6
    Het autogyro project is begonnen nadat ik 'n EPO schuim (om dit materiaal ook eens te proberen) TWIRL heb gevonden op het internet. De Twirl had gewoon een paar strippen zonder profiel en dat werkte goed. Mijn SWIRL heeft twee contra roterende rotors. De instelhoek van de rotors is 10 graden t.o.z. van de vliegrichting. Met deze aanname ga ik het proberen tenminste als ik de elektrische installatie (voor mij nieuw) aan de praat krijg. maar het is nog lang geen zomer. Groeten Henny J. van Ommeren.
     
  10. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    468
    @Gea
    Kan je wat meer vertellen over de hoek en profiel. Sommige rotors op de tekeningen hebben een symmetrisch rofiel. Dat wil zeggen de voor en achterlijst zijn het zelfde. En onder vlak.[/QUOTE]
    Daar is al veel over geschreven!
    In het kort komt het er op neer dat de rotor begint te draaien doordat de vlakke onderzijde een paar graden negatief staat.
    Ondanks die negatieve hoek levert hij toch lift omdat het een vleugelprofiel heeft. De bladen moeten dus onderaan vlak zijn en de aanvalsboord ( bedankt Henk voor vertaling) moet ook onderaan scherp zijn. Dus liever geen bladen van een helikopter.
    Hier kan je heel wat info vinden:
    https://jeancousin4923.wordpress.com/page/14/
    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1953476-Whippit-the-fun-fighting-autogyros!
    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?614030-Gyrocopter-Aerodynamics
    Hoe dat nu zit met een vlakprofiel aan boven en onderkant , geen idee. Uiteraard beginnen de rotor(s) te draaien en komt het er op neer dat je een schijf krijgt.
    Ik bedoel daarmee , stel dat je de rotor(s) zou vervangen door ronde schijven het model ook wel in de lucht zal blijven als de invalshoek maar groot genoeg is.
    Maar met een gyro heeft dat dan niet veel meer te maken.
    Verbeter me als ik verkeerd ben !!!:(
    Dirk
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2017

Deel Deze Pagina