LB dagen Almere 2008

Bruno van Hoek

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
Ben net weer terug van de vliegersvergadering 2007, een van de agendapunten:
De eerste aankondiging (we komen bij het begin van seizoen 2008 met de details) : za 24 mei en za 13 september 2008.

Kijk al vast hier voor hoe het was en hopelijk weer zal zijn: lb-dagen-2007-a

Bruno
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vliegdagen Almere

Dank Bruno, ze staan gepland. Mag ik meteen van de gelegenheid gebruik maken om een programmavoorstel te doen:
- Kunstvluchtclinic door jouw en Henk. Hierin zaken als trimmen kist en het vliegen van de (F2B-) figuren. Als het weer slecht is techniek bouwen en interessante constructies.
- Vintage combat 2,5. Beginnen en proberen, simpel GB vintage .15 reglement, voorlopig ruim opgevat maar niet met extremen. Competitie starten met de dagen (Winterswijk?), Almere, Stadskanaal.
Frits.
 
Staat iedereen in de startblokken?
Afgelopen week wat ongezond geweest met iets vaag griepachtigs en het is nog steeds niet echt weg. Maar zaterdag zou haalbaar moeten wezen...

Ik heb op diverse plekken een aanvangstijd van 10.00 uur gelezen.
Dat moet dus 11.00 uur zijn net als altijd. Ik wil wel even op gang kunnen komen.....
Als we om half elf verzamelen met een flinke ploeg om even de 4 cirkels op het grote veld uit te meten, dan kunnen we om klokslag 11 van start.
Ik heb haast geen witte spuitbusverf meer, dus wie nog wat heeft: graag meebrengen.

De windforecast belooft 6 - 7 1/2 msec, dus het wordt weer zo'n dag voor de kleinere modellen en vliegers, maar verrassingen zijn niet uit te sluiten.

Tot zaterdag,

Bruno
 
Hi,

Morgen zou ik graag mijn 1,5 cc combat modellen proberen. Maar voor de brandstof mis ik nog Ignition Improver.

Kan iemand, die morgen naar Almere komt, mij helpen aan minimaal 15cc en maximaal 250 cc.

Zo ja, welk type IP en wat kost het?


Fred
 
IP, DII, IPN etc etc

Hi,

Morgen zou ik graag mijn 1,5 cc combat modellen proberen. Maar voor de brandstof mis ik nog Ignition Improver.

Kan iemand, die morgen naar Almere komt, mij helpen aan minimaal 15cc en maximaal 250 cc.

Zo ja, welk type IP en wat kost het?


Fred

Ik heb nog wat Deens Loetspul en ik heb Wynn's Diesel Ignition Improver.
Ik voel er veel voor, jou eens te laten spelen met het Wynn's spul. Ik zal wat meenemen, maak je niet ongerust.
 
Vandaag even op de fiets naar de stad heen en terug had meer het karakter van een meerdaagse expeditie.
Ik ben duidelijk nog niet waar ik wezen wil.

Ik kom gewoon morgen, maar fysiek zal ik me zoveel als nodig afzijdig houden.

Bruno
 
13 September zal, als het weer meewerkt, in het teken staan van kunstvlucht.

Breng alle kunstvlucht modellen mee die (nog steeds) niet doen wat de bedoeling is.

We gaan eerst in op het trimmen en daarna op het sturen van de figuren.
2717080115_1fe0b80e53.jpg

Groeten van Henk............................................................................
2718821199_3037a14709.jpg

....& Bruno
 
Laatst bewerkt:
Zelfde tijdschema als hier boven staat van de LB dag in mei?
 
We beginnen om 11.00 LT, wie eerder komt kan meehelpen het terrein in orde te maken.
Ik heb het wel eens meegemaakt dat ik even over 10.00 LT arriveerde en er al lieden stonden te vliegen, dat is dus niet de bedoeling!
 
Ik heb me zaterdag prima vermaakt. Mensen ontmoet die ik alleen van het forum of uit geschiedenisboekjes kende en leuk motortjes gestart. De TYR van Fred heeft indruk op me gemaakt, ik had nog nooit een 1,5 dieseltje gezien dat zo gilde. Het leek wel een F2C motor. Op een gegeven moment zat ik in de brandstofslang te knijpen alsof het een combatglow was om hem op toeren te krijgen. :-)
 
Je was het starten nog niet verleerd.
En Fred heeft goed zijn best gedaan om jou zo veel mogelijk te laten starten. Ik heb op het einde nog met de JAK gevlogen dat is ook zo'n race beest.

Ik was wel een beetje geschrokken van de inhoud van de combat tankjes. Wat een bende.

met de JAK heb ik ook op een combat gevlogen. Niet een te grote prop en flink compressie dan blijft hij in de figuren goed doorlopen. Als je een looping achterover draait heeft hij er meer last van dan voorover. Dit geld ook voor de Webra's. Misschien komt het door dat de brandstof slang aan een kant loopt en de plotselinge versnelling de brandstof even stopt.

groet Robert-Jan
 
Hebben jullie wel eens gedacht aan het precessie-effect? De draaiende prop wekt een kracht op, 90 graden op het vlak van de verdraaiing.

Als je up geeft draait een kist naar buiten en als je down geeft, naar binnen.
Dat is de reden dat je op sommige stunters zo'n aan het hoogteroer gekoppeld 'Rabe-rudder' ziet, daarmee blijft (indien goed afgesteld) de kist recht aan de lijnen hangen, no matter what.

Als je combatter gaat schommelen, dan verandert de stand van de tank t.ov. de motor.

Is maar een idee......:rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Ik had het richtingsroer van Al Rabe wel eens gezien maar wist niets van de theorie er achter. In ACLN nieuwsbrief nr. 108 staat een artikeltje over precessie en gyroscopisch moment, nu begin ik iets van de achtergrond te snappen. Wie het artikel wil lezen kan de nieuwsbrief hier downloaden. Er staat in dat nummer trouwens ook een test van de JAK diesel.
Volgens dat artikel is er ook een kracht die tegengesteld werkt aan de precessie en die ook groter kan zijn. Dat zou verklaren waarom ik naar mijn idee in downloopings juist meer lijntrek heb. Met combatters dan, ik heb nooit met iets anders gevlogen.
i_see.gif
 
Back
Top