Dirk zei:
Bruno,
Wie levert deze lijnen ... (merk/type en eventueel bestelno.)... zijn deze in Nederland normaal leverbaar (wie ???)... hoe maak je van een paar meter lijn een echte lijn (de oogjes/lusjes aan beide zijde)..... wat voor snelkoppelingen kan ik het best gebruiken, of beter helemaal niet...
Ik heb nog nooit met Dyneema gewerkt, dus voor verdere info moet je toch bij Arjen zijn...
Snelkoppelingen, wij spreken meestal over connectors, halen wij uit de USA. Bij voorbeeld bij BRODAK
http://www.brodak.com/. Voor je connectors kijken bij:
http://www.brodak.com/catalog/product.cfm?myindex=3, BH-715 lijkt mij hier wel geschikt.
Dirk zei:
De Bellcrank breed of smal ..... wat is het effect .... ???
Het is het samenspel tussen handvat -afstand tussen de lijnen-, de bellcranck -idem
en de hefboom van de stuurstang naar het hoogteroer- en de horn aan het hoogteroer. Het is heel persoonlijk, zo is bijvoorbeeld mijn trim voor Henk niet smooth genoeg = hobbels en rafels-en kom ik met de zijne wat 'turning power' tekort = ik schrik me iedere keer een ongeluk als zijn kist voor mijn gevoel te traag reageert... :twisted:
Voor een trainer ga ik meestal uit van het zwaartepunt op of voor de voorste stuurlijn -bij de bellcranck- en dan een uitslag op het hoogteroer van +- 40graden. Daarbij hoort dan de maximale uitslag aan het handvat die je met je hand kunt maken (voor- en achterover).
Om dit vast te stellen, leg je je arm plat op tafel, met de handpalm naar beneden, de vingers gestrekt en tegen elkaar. Stel nu vast, hoever je je pols kunt verdraaien. Draai je hand zowel naar pink- als duimzijde toe.
Neem de lijn van de gestrekte middelvinger als aanwijzer. Als je je hand meteen op een A4-tje legt kun je met een pen de uiterste posities van het topje van je middelvinger aftekenen. Als je nu ook even onder je pols het draaipunt van deze beweging op papier zet, heb je de maximale bewegingshoek. Als je deze middendoor deelt, weet je in welke stand je hand neutraal staat. Als dat niet is met je middelvinger in het verlengde van je onderarm, dan weet je dat je een handvat moet maken, waarin de greep bijvoorbeeld vooroverstaat, terwijl de bevestingingspunten voor de lijnen zich
wel verticaal bovenelkaar bevinden.
Kijk naar mijn Avatar en je snapt wat ik bedoel (of niet 8O ). Bovenzijde handvat (waar de up-lijn aan vast zit) = rechts op de foto. Je kijkt hier tegen de rechterzijde van het handvat aan.
Dirk zei:
Het is voor mij meer dan 30 jaar gelden dat ik voor het laatst lijn-gevlogen heb .... en alles zelf (verkeerd ???) aangeleerd.....
In ieder geval het handvat verticaal in de hand houden, voorover = hoogteroer down en vice versa. Voor de eerste vluchten de arm gestrekt houden met het handvat zo, dat het hoogteroer neutraal staat. Dan sturen vanuit de schouder -hand omhoog, hand omlaag- omdat je zo mogelijk oversturen voorkomt. In principe gaat de kist met je hand mee, gewoon de hoogte aanwijzen, waarop je wilt vliegen (In principe :twisted: )
Dirk zei:
Kistje weegt nu ca. 150 gram (4dm² = 37,5gram/dm²) opnieuw bouwen met geselecteerd materiaal (4 uurtjes bouwen) kan zomaar in 100 gram resulteren, heeft dit zin ????
Klinkt heel bruikbaar, belangrijk is enige stuiterbestendigheid. Plakken is leuk, maar er zijn grenzen.... :wink:
Dirk zei:
Zwaartepunt ligt nu op 25% van de koorde uit de voorlijst (= bouwadvies) ...goed of verder naar voren beter ....
Zie eerdere opmerking. Zorg dat de lijnen vanaf de bellcrank iets naar achteren lopen, zo compenseer je voor het waslijn-effect (doorhangen vanwege de luchtweerstand) en blijft je kistje met de romp mooi op de raaklijn van je cirkel vliegen. Voor het model wat je hier schetst in/op/aan de buitenvleugeltip een beetje gewicht (<10 gram)aanbrengen.
Dit zorgt voor het beetje lijntrek wat je nodig hebt om te kunnen sturen....