Le Mirage - Corel

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Jef80, 28 mrt 2023.

  1. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    888
    Locatie:
    Thuis
    Hier komt idd nog een 2de laag op. Maar hoe strakker ik nu deze laag kan plaatsen, des te minder schuurwerk en des te strakker zal straks de eindlaag zijn.
    Antw: Dat klopt, maar dit is de eerste laag en die is bedoeld om enkel en alleen de romp dicht te maken. Dit kun je doen op een zo'n strak mogelijke manier en dus is schuren en plamuren minder nodig. Daarmee heb je een goede aanpak te pakken!

    Echter wil ik ook bij deze laag al proberen om op een juiste manier de beplanking toe te passen, bij wijze van oefening. Tot op het niveau dat ik nu zit wil ik gebruik maken van volle latten zonder te verjongen. Als ik kijk in modellen van Le mirage dat ik kan vinden ( zoals ook bij Sjors dat hier ook is ) zie ik dat iedereen tot ongeveer deze hoogte volle latten gebruikt. In mijn vorige model dat ik heb gemaakt ben ik van bij het dek al beginnen verjongen, want in de buik heb je natuurlijk telkens meer hout nodig dan voor en achter...
    Antw: Dat is een nobel streven, maar niet nodig en vaak lastig uit te voeren. Daarom hoef je het jezelf niet moeilijker te maken dan nodig. De tweede laag zal jouw werk van de 1e laag volledig verbloemen.

    Het punt waar ik nu zit gaan verjongen is echt al drastisch. De regel zegt immers dat je maximaal verjongt tot de helft van de latten. Dat is dus een beetje mijn dilemma.....ik kan een onderste volle lat aanbrengen om op aan te zetten naar boven toe, ik kan verder gaan naar beneden en gaan verjongen maar ik zal er nooit meer geraken zonder gebruik te maken van latten dat in een punt naar voor eindigen.
    Antw: Die vuistregel pas ik zeker vaak toe en heb ik ooit geleerd van een oude meester modelbouwer. Voor de eerste laag is dit niet belangrijk enkel en alleen voor de tweede laag. Daarnaast is dat alleen geldig voor het onderwaterschip, dus alles dat onder de berghouten valt. Met andere woorden, als je romp dicht is met de eerste laag, daarna de positie van de onderste berghouten gaan bepalen en die als eerste op je romp plaatsten. Alles daaronder verjongen, daarboven niet en zoveel als mogelijk rechte latten gebruiken voor dit model.

    Verjongen mag je nu al toepassen, maar je hebt de positie van de berghouten nog niet bepaald, daarom kom je niet goed uit. Laat het verjongen en de vuistregels even voor wat het is. Zorg ervoor dat de romp met vloeiende lijnen, mooie latten netjes dicht komt en het patroon is niet belangrijk in deze fase. Je kunt niet netjes verjongen met de vuistregels in het achterhoofd als je niet de fundamentele zaken goed hebt. Kortom, weeg er niet te zwaar aan en maak de romp gewoon netjes dicht. Kies even de makkelijke route.

    De moeilijke route, die komt hierna en dat is als je de berghouten hebt aangebracht en je de onderkant van de romp (het onderwaterschip) gaat opdelen in delen en je huidgangen netjes gaat verdelen over de spanten. Lees mijn beschrijving maar eens goed door.
    https://www.modelbouwforum.nl/attac...an-een-scheepsromp_v10_petersmits-pdf.506004/

    Vanaf pagina 26 = hoofdstuk 9 gaat jouw tips geven die je nodig hebt in deze fase. Succes Jef!

    groet,
    Peter
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2023
    P Voogt en Jef80 vinden dit leuk.
  2. Jef80

    Jef80

    Lid geworden:
    14 mrt 2023
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Lubbeek
    Super bedankt voor je duidelijke antwoord Ptèr! Hier kan ik mee verder. Dan sluit ik deze romp verder af, verwerk dan eerst het bovendek, de kanonnen en de spiegel, en daarna komt de 2de laag.
    Dat 'probleem' pakken we dan wel aan!
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  3. Jef80

    Jef80

    Lid geworden:
    14 mrt 2023
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Lubbeek
    Update...1 romp is toe. Ben nog niet zo tevreden. De andere kant ga ik anders aanpakken en deze heeft een ´put´ dat ik toch nog moet bijwerken voor de tweede beplanking . Dat zal ik met kneedbaar hout doen denk ik, tenzij er leuke suggesties komen?



    20230503_192228.jpg 20230503_192218.jpg
     
  4. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    888
    Locatie:
    Thuis
    Hoi Jef,

    Die put kun je idd het beste opvullen. Je kunt hier ook strips hout overheen plakken en het overtollige hout wegschuren. Er zijn gemixte ervaringen over kneedbaar hout of expoxy vullers. Ik zou zeggen ga het proberen en zorg dat je romp mooi egale vormen krijgt. Wellicht met een plamuur mooi fijn opschuren als finish ondergrond zodat ze gereed is voor de tweede laag huidbeplanking.
    Succes, Peter
     
    Jef80 vindt dit leuk.
  5. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Jef, zoals Peter hierboven schrijft kun je dit inderdaad goed opvullen met dunne stripjes hout, maar wat ook goed gaat is met een laminaatvuller die in diverse kleuren te verkrijgen is en kant en klaar in een tube zit, deze is heel fijn en goed te schuren.
    Ook kun je daar de kieren in de romp mee dichten en de tweede laag hecht hier goed op.
    In elk geval veel succes verder
     
    Jef80 en Ptèr vinden dit leuk.
  6. Jef80

    Jef80

    Lid geworden:
    14 mrt 2023
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Lubbeek
    Bedankt allen voor de interesse en hulpvaardigheid.

    Ik zie niet meteen grootse problemen vermits het om laag 1 gaat, maar dit zal wel de nodige aandacht vragen om het op te lossen.
    Laminaatvuller ken ik eigenlijk niet, daar ga ik naar op zoek.
    De andere kant van de romp ben ik weer aan het doen met volle lengtes zoals ik voorgaande modellen deed. Het gaat trager, vraagt droogtijden en meer snijwerk, maar het resultaat gaat wel een stuk beter zijn schat ik op dit moment in.
    Zodra de romp toe is update met foto's...

    Het was de eerste keer dat ik te werk ging met kortere stukken, een leerschool.... het mooie aan modelbouwen natuurlijk...
     
    TIMBERWOLF en Ptèr vinden dit leuk.
  7. Jef80

    Jef80

    Lid geworden:
    14 mrt 2023
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Lubbeek
    we zijn weer een stapje verder...

    Eerste laag is op de romp, en deels is de eerste schuursessie achter de rug.
    Dit dient nog verbetert te worden.
    Spiegel is wel gelijk met de romp gemaakt.

    Volgende stap: degelijk opschuren, evt opvullen waar nodig en starten met meten voor 2de laag... 20230604_200421.jpg
    20230604_200318.jpg 20230604_200325.jpg 20230604_200336.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Michiel fritz, Ptèr, Hansa en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    888
    Locatie:
    Thuis
    Kijk goed tijdens en na het schuren of er deuken of verhogingen in je romp zitten. Met plamuur kun je dit effenen. Ik voel met mijn vlakke hand en vingers waar de oneffenheden zitten. Ze nemen meer waar dan je ogen. Neem hiervoor ruim de tijd want iedere oneffenheid ga je zien ook al beplank je met een tweede laag eroverheen. Zet met een potlood cirkels waar de probleemgebieden zijn voordat je met plamuur of tweecomponenten vuller aan de slag gaat.
     
    Jef80 vindt dit leuk.
  9. Jef80

    Jef80

    Lid geworden:
    14 mrt 2023
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Lubbeek
    Het schuren begint op te brengen... het is zeker nog niet wat ik wil maar het gaat wel goedkomen verwacht ik...

    Ondertussen heb ik wel wat nagedacht over de 2de beplanking en zit ik toch met wat vragen waarop jullie mss een antwoord kunnen geven?

    Het gaat over de gele beplanking, als ik bij collega bouwers op internet kijk zie ik meestal dat deze doorgaat tot helemaal tegen de kiel zoals hieronder:

    20230614_195214.jpg

    Volgens mij klopt dat niet helemaal en moet deze gele een rij hoger starten en niet doorgaan tot de kiel...het berghout is de eerste tot de kiel...

    Zoals hieronder:

    20230614_195626.jpg
    Ik heb hem nu tot de kiel gebogen maar uiteraard af te snijden bij de ronding erboven...
    Met de 3 lagen zou dat er zo gaan zijn:

    20230614_200427.jpg

    20230614_195205.jpg

    Kan ik het duidelijk genoeg verwoorden?

    Bij collega bouwers is het meestal optie 1, maar zowel mijn plannen als 1 model dat ik vind van collage is het 2de optie...

    Kan iemand me op weg helpen, ben wat op zoek naar feedback..

    Alvast bedankt,

    Jef
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    888
    Locatie:
    Thuis
    Hoi Jef,

    Mooie vorderingen wederom. Je bent goed bezig.
    Het beste is om nu eerst de positie van alle berghouten te bepalen. Deze uitzetten met potlood in langsscheepse richting op de romp, van achtersteven naar boeg zogezegd. Op je tekening kun je zien hoe de kitmaker de lijn van de berghouten bepaald heeft. Deze kun je overnemen op je romp. Dit is een nauwkeurig werkje, dus neem je tijd hiervoor. Zorg dat de berghouten een vloeiende lijn hebben van achtersteven naar boeg zonder knikken, deuken of bobbels.

    Hieronder een voorbeeld waarbij ik eerst de positie van het bovenste berghout bepaald had en daarna de overige berghouten en de beplanking kon bepalen.

    [​IMG]


    Als je berghouten op je schip staan, dan is het daarna makkelijker om de stroking van je beplanking boven de berghouten te bepalen, in dat geval dus ook de gele planken uit jouw bouwdoos! Ik vermoed dat de kitmaker deze gele planken in de doos gestopt heeft als beplanking tussen de berghouten ter hoogte van alle geschutspoorten? Doorgaans hoeven de planken tussen en boven de berghouten niet verjongt te worden. In sommige gevallen van schepen kwam dat wel voor, maar voor jouw schip zou ik dat niet doen. In jouw voorbeeld zullen de gele planken dus altijd de lijnen volgen van de geplaatste berghouten tot bovenaan toe!

    Later is de positie van je onderste berghout ook het uitgangspunt voor de huidbeplanking van je onderwaterschip. :)

    groet,
    Peter
     
    TIMBERWOLF en Herby63 vinden dit leuk.
  11. Jef80

    Jef80

    Lid geworden:
    14 mrt 2023
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Lubbeek
    Bedankt Ptèr voor je bericht.

    Ik begrijp wat je bedoelt. De gele planken zijn idd degene dat tussen de geschutspoorten zullen komen. Het is niet zo netjes als geschilderd ( misschien doe ik dat nog ), maar geeft al goede impressie van wat het moet worden.

    Zoals ik ze nu op de foto heb heb ik die idd ook exact geplaatst zoals je aangeeft, net boven de lijn van de berghouten moet komen volgens het plan. Ik begon gewoon te twijfelen omdat ik andere verslagen zie dat een andere lijn volgen.

    Bedankt voor de feedback. Eerst toch nog even de laatste putjes eruit schuren en plamuren :)
     
  12. Jef80

    Jef80

    Lid geworden:
    14 mrt 2023
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Lubbeek
    Laatste tussenstand voor de vakantie...
    Ik weet het, het duurt even allemaal... nog nooit zoveel tijd gestoken in de bouw van de romp, maar ik vind het best een uitdaging om het strak te krijgen

    Dit is nog niet geschuurd, ik heb dus best nog ruimte om het netter te maken..

    Ook ga ik onder de berghouten de romp nog verder opvullen en uitvlakken, ik zie nu toch nog hier en daar wat verbeterwerk..

    Wat plaatjes zeggen meer...

    20230710_195331.jpg

    20230710_195337.jpg

    20230710_195326.jpg

    20230710_195315.jpg

    20230710_195310.jpg

    20230710_195301.jpg

    20230710_195443.jpg
     
  13. Jef80

    Jef80

    Lid geworden:
    14 mrt 2023
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Lubbeek
    Nog een opmerking:

    Een kronkel waar ik heel lang mee geworsteld heb. Ptèr gaf het al even aan:de gele planken horen tussen de berghouten. Echter een ´fout´ of onzekerheid of andere gedachte dat ik bij vele collega bouwers van dit model zie is dat de gele planken ook de lijn van de schutspoorten volgen....anders gezegd bevinden bij die andere bouwers enkel poorten in de gele planken.

    Daar heb ik dus wat naar gezocht omdat in de bouwtekeningen dit niet zo lijkt te zijn... Er zijn wat onduidelijkheden in mijn gevonden bronnen maar ik geloof dat mijn bouwtekeningen correct zijn, en zo heb ik het dan ook gemonteerd...

    Door de ronding van de romp naar binnen toe kan naar mijn gevoel het nooit zo zijn dat de berghouten dezelfde lijn volgen als de onderkant van de schutspoorten...
    Vandaar mijn keuze om de bouwtekeningen te respecteren en te volgen. Momenteel zit ik exact zoals de plannen....


    Voor wie me niet volgt....zie onderstaande foto van een prachtig schip. Echter zie je de laatste 2 geschutspoorten duidelijk omhoog gaan... dat kan volgens mij niet in realiteit: het dek ligt immers logischerwijze vlak, dus de poorten moeten het dek volgen...

    Screenshot_20230710_204014_Chrome.jpg



    Hierbij een foto hoe het model is, en dat ik dus gevolgd heb..

    Screenshot_20230710_205213_Chrome.jpg
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2023
    Pingu57, Ptèr en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  14. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    888
    Locatie:
    Thuis
    Jef jouw vermoeden klopt. De berghouten volgen de zeeg (langsscheepse kromming) van het schip en niet de lijn van de dekken. De geschutspoorten volgen altijd de lijn van de dekken ivm de kanons op rolpaarden.
    Hoe ouder het schip hoe krommer de zeeg. Dit had ermee te maken dat men de schepen pas later een stevigere / stijvere constructie konden geven waardoor het schip minder krom (banaan) gebouwd hoefde te worden. Je ziet bij modernere schepen dus vanaf ongeveer eind 18e eeuw begin 19 eeuw dat de zeeg veel rechter is en meer de lijn van de dekken ging volgen, maar niet volledig.
    Zelfs bij HMS Victory wat een moderner schip is, dat de geschutspoorten niet compleet tussen de berghouten vallen maar dat de berghouten op plekken deels worden doorbroken door enkele poorten.

    je hebt mooi werk geleverd dusver en dit kan niet anders dan dat dit een knap scheepje gaat worden.
     
    Jef80 vindt dit leuk.
  15. Jef80

    Jef80

    Lid geworden:
    14 mrt 2023
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Lubbeek

    Dag Ptèr,


    Bedankt voor de info! Dat is nuttige info waar ik veel van kan bijleren!
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  16. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Je zou wat tekeningen van vd Velde kunnen bekijken. Daar zijn dit soort details vaak goed op te zien.
     
    Stephan Kertész en Jef80 vinden dit leuk.
  17. Jef80

    Jef80

    Lid geworden:
    14 mrt 2023
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Lubbeek
    Hoi allemaal,

    Alweer even geleden..vakantie gehad.
    We zijn weer een klein stukje verder. Paar foto's..

    20230820_180058.jpg

    20230820_180109.jpg

    20230820_180119.jpg

    20230820_180125.jpg

    20230820_180140.jpg

    20230820_180146.jpg
     
    JanZMC, tone, Erik B en 5 anderen vinden dit leuk.
  18. Jef80

    Jef80

    Lid geworden:
    14 mrt 2023
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Lubbeek
    Zo, een update.... het planken van de romp is klaar... ik moet nog verder een beetje schuren maar hier alvast een eerste resultaat.

    Kan iemand me aangeven hoe ik de kleine kiertjes kan dichten? Ik heb al wat schuurstof bijgehouden. Het plan is om dit te mengen met houtlijm, maar kan ik dan heel eenvoudig de kiertjes daarmee vullen?( lijm+schuurstof mengen, inbrengen en schuren??)

    Later wil ik ook een zeer lichte beits op de romp zetten, om de look nog strakker te krijgen. Tips welkom...

    20230926_141629.jpg

    20230926_141652.jpg

    20230926_141704.jpg

    20230926_141713.jpg
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2023
    Pingu57, Erik B, JanZMC en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Netjes.
    Ik stop splinters van de latjes in de kiertjes met een beetje lijm. Dan schuren. Gaat prima.
     
  20. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    888
    Locatie:
    Thuis
    Schuurstof en houtlijm werkt heel goed. Maak je een eigen kneedbaar hout mee. Dunne kiertjes kun je ook vullen door eerst een beetje houtlijm in het kiertje te smeren. Daarna de romp gelijk lichtjes schuren rond die plek. Je kier met houtlijm vult zich vanzelf met zaagsel en schuurstof. Beitsen werkt prima, beetje olie is ook heel mooi!
     
    Herby63 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina