Le Mirage - Corel

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Jef80, 28 mrt 2023.

1. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Mooi resultaat hoor!

2. Jef80

Jef80

Lid geworden:
    14 mrt 2023
    Hallo,

Het is weer even geleden. Ondertussen heb ik de beplanking afgewerkt, de geschutspoorten op maat gebracht om verder te bekleden, de dekken heb ik van vloer voorzien en wat leuningen aangebracht. Ik probeer aan zoveel mogelijk te denken, waardoor ik soms wat vast loop. Ik kan nu eenmaal niet alles voorzien en moet dus keuzes maken. Ik geef even aan waar ik tegenaan loop:
    * Eigenlijk zou ik graag eerst de berghouten eerst helemaal afwerken (momenteel heb ik er 1 aangebracht op elke kant), maar dan kom ik in de problemen met de spiegel. De berghouten moeten namelijk op maat van de spiegel gezaagd worden...
    * Dan zou ik misschien eerst aan de spiegel willen beginnen maar dan kom ik uit op problemen met het roer, waar ik niet goed van weet hoe dat uitkomt..

Hieronder wat beelden van de situatie vandaag. Hulp en tips zijn zeker welkom want zoals je mss wel kan aanvoelen kom ik wat vast te zitten. Iemand dat me weer op gang wil trekken en gidst is meer dan welkom :)

Knipsel1.JPG

20231114_122810.jpg

Knipsel2.JPG

Knipsel3.JPG

Hartelijk dank voor tips & trics.

Gr,

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 14 nov 2023
    P Voogt, Baker, Mees Ippel en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    ...

Laatst bewerkt: 14 nov 2023
  4. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Jef80 vindt dit leuk.
  5. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Hoi Jef,

je werk ziet er goed uit. Volgens de bouwtekeningen van Corel dien je eerst de beplanking op de spiegel te maken. Figuur 9 nr. 28 op de bouwtekening TAV 4. Bij Figuur 11, nummer 35 breng je de berghouten aan. Dit is ook logisch inzake de beplanking opende spiegel eerst te doen.
    Inzake het roer wordt getoond op TAV 2, nummer 83. Dat is aan de linkerkant op het midden van het blad.

groet,
    Peter

6. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Mooi werk Jef! ziet er allemaal keurig uit

Jef80 vindt dit leuk.
  7. Jef80

Jef80

Lid geworden:
    14 mrt 2023

Deze man had ik idd ook al gevonden voor ik aan het schip begon.. Het is door hem dat ik wat in verwarring ben, hij doet het namelijk anders dan Pietsan en de manual aangeven. Maar het ziet er zeker niet verkeerd uit...

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  8. Jef80

Jef80

Lid geworden:
    14 mrt 2023

Ja klopt, ik ben het eens met je hoor. Ik moet het nog eens laten bezinken.
    Best moeilijk vind ik het... lol

Ptèr vindt dit leuk.
  9. Jef80

Jef80

Lid geworden:
    14 mrt 2023

Ik bekijk het deze week nog eens rustig.

Thanks allen voor de feedback. Het geeft moed

Ptèr vindt dit leuk.
  10. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Je bent goed bezig en het ziet er erg mooi uit. Laat het even bezinken. Soms met wat tijd wordt het ineens duidelijk.
    De bouwtekeningen van Corel zijn niet altijd even duidelijk en daar loop je nu tegenaan.

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  11. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Als ik zo naar jouw schip kijk en het reeds gedane werk mag je best trots zijn. Erg mooi gedaan. En ik sluit me aan bij Peter, bekijk het even van een afstand en laat het een nachtje bezinken. Meestal komt de oplossing zo aanwaaien.

12. Pieter Sozef

Pieter Sozef

Lid geworden:
    26 aug 2021
    Hoi Jef80, Misschien een beetje laat maar ik zag dat je de Mirage aan het bouwen bent van Corel. Zelf al eens naar gekeken als een volgend project. Ben nu geheel iets anders aan het bouwen, de Zwarte Zee 3 uit 1933, scratch. Heb al wat ervaring met Corel, de "Prins Willem". Is een mooie kit maar inderdaad de tekeningen zijn niet altijd correct. Ga je zeker vanaf nu volgen. Ziet er al erg mooi uit. Succes. Pieter

13. Tio

Tio

Lid geworden:
    9 apr 2022
    Jef80 vindt dit leuk.
  14. Jef80

Jef80

Lid geworden:
    14 mrt 2023
    Hallo allemaal,

Even weg geweest door omstandigheden.... ziek geweest en ook de zomerperiode vooral genoten van de buitenlucht..

Maar ik ben stilaan weer op gang gekomen met het bouwen van "le mirage".
    Laatste keer had ik zorgen over de berghouten in combinatie met de spiegel, en dat is nog steeds wel een beetje zo. Om toch weer aan de slag te gaan en om toch ook de juiste motivatie te vinden heb ik besloten om eerst het dek verder af te werken voorlopig. De handleiding geeft het ook zo aan trouwens, dus ik probeer ze voor 1 keertje te volgen :) Als ik het concept van de romp icm de spiegel wat beter begrijp ga ik daar weer mee aan de slag.

De berghouten waterlijn heb ik wel geplaatst, maar daarna ben ik doorgegaan met de dekblekeding zoals hieronder wat te zien is. Er is nog niets vastgezet, ik wacht altijd extreem lang met lijmen. Iets in mij zegt dat dat geen kwaad kan, tot er soms ook iets verdwijnt in de romp... dan zal ik wel beginnen vastzetten ;-)

Ik heb ook een nieuw speeltje gekocht: een statief van Dremel, ik kan wel wat meer houvast gebruiken...

IMG20241001145034.jpg

Verder een stand van zaken.. volgende opdrachten zijn de roosters, trappen, kanonnen,...enz.... Ik ga ook alle dekmateriaal beitsen met een lichte eikbeits...

IMG20241001145041.jpg

IMG20241001145045.jpg

IMG20241001145055.jpg

IMG20241001145051.jpg

Scheepse Groeten,

Baker, Stephan Kertész, Jaques en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Welkom terug Jef, en veel plezier met de Mirage

Jaques vindt dit leuk.
  16. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Mooie Dremel boorkolom heb je daar.
    kruistafeltje van Proxxon er op en je weet niet hoe je ooit zonder kon. :)
    En je kan hem nog steeds als houder gebruiken. Hoe ik daar nooit zelf op gekomen ben voor als ik de flexibele as gebruik ( ik heb een iets ouder model voor een vorige versie).

Jef80, Pingu57 en Jaques vinden dit leuk.
  17. Jeroen de Lange

Jeroen de Lange

Lid geworden:
    19 jan 2021
    Mooi schip zo al hoor, die draaiende trappen zijn mooi!

18. Pieter Sozef

Pieter Sozef

Lid geworden:
    26 aug 2021
    Leuk dat je weer terg bent op het forum, Jef. Goed gereedschap is onmisbaar. De Mirage ziet er mooi uit.

19. Sjors Blomberg

Sjors Blomberg

Lid geworden:
    15 feb 2019
    Netjes aan het werk Jef.
    Ziet er goed uit.

Deel Deze Pagina