League of Silent Flight - op z'n Nederlands

Via de post van Ariel in het Cirrus draadje kwam ik op de site van LSF

Wat mij vooral interesseerde waren de eisen om toe te kunnen treden tot het selecte gezelschap van zweefpiloten met een nivo 5. Onvertaald zijn dit de eisen die op de site worden genoteerd:

Level V requires completion of the following tasks.
- One Thermal Duration flight of at least two hours.
- A slope flight of at least eight hours.
- A goal and return flight of at least ten kilometers.
- Three WINS and 12,000 points in at least six contests with twenty or more entries.

Vooral de derde is in ons kikkerlandje een lastige denk ik . .

Het bracht me wel op de gedachte wat de eisen zouden zijn in Nederlandse omstandigheden. En dan ook nog zo dat je niet tig euro's hoeft te investeren om met full-carbon kisten dit te kunnen halen .

De eerste eis is dan 1:1 over te nemen:
- 1 thermiekvlucht van minimaal 2 uur vanaf een startlijn met lengte XX

Maar dan, wat zouden nog meer eisen kunnen zijn. Ze moeten uiteindelijk haalbaar zijn, maar het mag een paar jaar duren . . Gezelschap van nivo 5 moet natuurlijk wel select blijven.

Wie heeft er ideëen?

Jacob Bos

Jacob,
In het verre verleden, toen ik nog in het alpenland woonde was ik lid van de LSF.
Samen met een aantal vrienden zijn we de uitdaging aangegaan om niveau 5 te halen. Uiteindelijk hebben alleen mijn beste vriend Peter en ik niveau 5 gehaald.
Het moeilikste vond ik de duurvlucht van acht uur. Enthousiast was ik aan begonnen,
maar al na vier uur had ik al iets van, er zijn toch nog meer dingen in het leven als stom naar een vliegtuigje te kijken.
De afstand vlucht was uitermate spannend. Deze vlucht hebben wij in de bergen gemaakt. Achteraf
besef ik hoe levensgevaarlijk wij bezig waren. Klauderend langs steile afgronden hebben wij
uiteindelijk ons doel bereikt. Als je wel eens afvraagt wanneer je in het voordeel bent als je
Mode 2 vliegt, kan ik alleen zeggen maak maar een afstandvlucht van 10 km.

Een afstandvlucht in Nederland lijkt mij een eenvoudige opgave.
Wat je nodig hebt is een stevige wind, west noordwest.
Wandelend langs het strand met het hele gezin, en voor je het weet ben je klaar.

Ariel,

Leuk om te lezen! En klasse dat je level 5 vlieger bent.

Ik zie je op de deelnemerlijst van zondag a.s. staan, wil de verhalen wel eens horen over de LSF!

Tot zondag!

Jacob

Dag Jacob,

Op de vleugels van de Cirrus die ik aan het restaureren ben zitten stickers van LSF. Ik was er dus ook door geprikkeld en heb op de site van LSF zitten grasduinen. Ik zie het wel als een uitdaging.

De heen -, en weervlucht van 10 kilometer is zeker haalbaar en zie als het minste knelpunt.
Op Langevelderslag van het duin gooien, over het strand naar het noorden lopen en weer terug. Het mooiste zou zijn om in de bak van een pickup (is de reddingsbrigade daarvoor te prikkelen? ) te zitten en die op je vliegsnelheid mee te laten rijden over het strand!!!!!!!
Dan ben je zo klaar!

Een hellingvlucht van 8 uur is zeker ook mogelijk. Ik heb op de Slufter al eens moeiteloos 4 uur aaneengesloten gevlogen. Op de Slufter kan je bij alle windrichtingen tussen ZO en NW vliegen dus bij draaiende wind kan je je standplaats wisselen. Capaciteit van zender -, en ontvangeraccu is dan wel een aandachtspunt.

Een "thermal duration" van 2 uur lijkt mij nog niet zo eenvoudig, althans ik heb dat nog niet geprobeerd. Op een warme zomerdag boven een omgeploegde akker of boven een parkeerplaats wel te doen.

Groeten, Maarten

Laatst bewerkt:
Maarten,

Nu ik dit allemaal zo lees van jou en de vorige posts is het inderdaad niet onmogelijk. Geeft stof tot nadenken. Begint het meteen te kriebelen, want hoe organiseer je dit zodat het erkend word, etc. Stof tot nadenken... Lijkt me een prachtige uitdaging. Je kunt je hobby dan richten op het behalen van een doel, een kist zoeken die het beste past bij een opdracht, etc. Locaties, omstandigheden, prachtig!

Ga er in rustige tijden eens induiken!

Wie heeft er nog meer belangstelling?

Jacob

Dag Jacob,
Een hellingvlucht van 8 uur is zeker ook mogelijk. Ik heb op de Slufter al eens moeiteloos 4 uur aaneengesloten gevlogen. Op de Slufter kan je bij alle windrichtingen tussen ZO en NW vliegen dus bij draaiende wind kan je je standplaats wisselen. Capaciteit van zender -, en ontvangeraccu is dan wel een aandachtspunt.

Een "thermal duration" van 2 uur lijkt mij nog niet zo eenvoudig, althans ik heb dat nog niet geprobeerd. Op een warme zomerdag boven een omgeploegde akker of boven een parkeerplaats wel te doen.

een vlucht van 8 uur, dat is wat zeg, luier aan en gaan :-D Respect als je het redt.

2 uur termieken is goed mogelijk

2 uur thermiek...
Electro is natuurlijk uitgesloten!! maar mag je de zwever naar 500 meter laten slepen zodat je een goede uitgangspositie hebt?
Mag je de onderdelen met verschillende zwevers afleggen of MOET het met de zelfde zwever?
Wie is bevoegd om een meting te controleren en te bevestigen?

2 uur Thermiek is niet zo erg moeilijk . . heb vorig jaar een superdag gehad waarbij ik na 1,25 uur er wel genoeg van had.

Die 10 km is ook niet zo'n probleem lees ik uit de reacties, zelf 10 km op het strand afleggen is dan nog het lastigste

8 uur aan de helling is onder de juiste omstandigheden ook te doen, en de opmerking van Sven is dan ook volledig terecht

Resume: de enige beperkende factor is de piloot. Omstandigheden en kisten kun je opzoeken en afwachten.

Het enige wat dan nog lastig kan zijn is het halen van punten en winnen van wedstrijden. Ben zelf niet zo'n wedstrijdman....

En ja, Willem heeft ook een punt, wie controleert dat allemaal. Als ik wil kan over 3 maanden roepen dat het gelukt is, maar is dat ook waar?

Anderzijds: getuigen zijn er snel te vinden. Voldoende liefhebbers die denk ik ook wel een prestatie willen neerzetten en de prestatie van een ander dan (kunnen) erkennen. Blijft me wel bezighouden, moeten we het op het volgende VGG treffen maar eens over hebben! Wie weet is er meer belangstelling en is er iets op te zetten?

Jacob

Wordt ik voor de controle per uur uitbetaald?:D:D:D
8 uur helling, 2 uur thermiek , 4 uur 10 km op en neer, reis en verblijfkosten, representatiekosten, lidmaatschap KNVvL, dat gaat aardig in de papieren lopen:D:D:D

Maarja een hobby mag wat kosten

DIT HEET DIP-EN ..... DENKEN IN PROBLEMEN WE KUNNEN BETER GAAN DIM-EN

Laatst bewerkt:
Dan moeten we maar een eigen afdeling oprichten. Kunnen we Willem mooi charteren voor het bijhouden van de uren, heeft 'ie wat te doen:):)
Ben eens even aan het denken gegaan. Die twee uur thermiek moet op de juiste lokatie en dag lukken, de afstandvlucht is ook geen probleem. Bij de helling duurvlucht van 8 uur zal je zender het met de juiste accu wel uithouden. Je kan eventueel twee accu's parallel schakelen. Als je een kist met 6 servo's vliegt gaat je ontvanger accu de 8 uur niet halen, tenzij je met een sub c ontvanger accu werkt. Ideaal is dus een tweeasser met standaard servo's (die verbruiken minder stroom dan kleinere servo's). Mijn Dandy die ook goed op de helling vliegt houdt het met een 2000 milliamp ontvanger accu makkelijk 10 uur vol. Daarbij vliegt dat zeer ontspannen wat voor een duurtest van belang is. Een kist die niet autostabiel is zal veel vergen van je vermogen om de aandacht te verdelen en te concentreren over 8 uur. Voor die afstand test lijkt het mij wel mooi om te kijken of er in de bak van een pickup over het strand kan worden gereden zoals ik eerder aangaf. Zal eens kijken of dat op Langevelderslag mogelijk is.

Maarten,

Goede samenvatting, zou ook mooi zijn om nog wat meer potentiële LSF'ers te vinden. Zal eens een post doen in de VGG draadjes! Mij lijkt het erg gaaf om 'doelgericht' met dé hobby bezig te zijn.

Jacob

Er is dus een Nederlandse Afdeling:

NetherlandsHenk Bonestroo, LSF 1224 , Level 4henk.bonestroo$pi.net

(Het E-mail is aangepast om spam te voorkomen). Ben benieuwd hoe het precies zit met de toekenning van wedstrijdpunten.

Groeten, Maarten

Helaas, mailadres bestaat niet meer, was er al bang voor: pi.net is volgens mij een extensie voor Planet Internet en die is ter ziele volgens mij . .

Zal een mail sturen naar de LSF zelf.

Jacob

Henk Bonestroo is nog steeds actief modelvlieger, hij doet regelmatig mee met F3K wedstrijden. Misschien is via de F3K site (Theo Schoorl) zijn email adres te achterhalen.

in het zweven ben ik een beginner, maar ik bedacht me: kun je de 8 uur aan de helling niet combineren met de 10km overlandse vlucht? Of moeten het verschillende vluchten zijn?

Als er een Nederlandse tak is met Nederlandse regels moeten we ons daaraan houden?
In principe wel denk ik , anders is het einde zoek.
Indien de bestaande regels niet overeenkomen met onze (gevoelsmatige) doelstellingen (inschrijfgeld, ballotage, KNVvL-lidmaatschap, type zwever, enz) is te overwegen om iets zelf te regelen.
Eerst maar eens afwachten wat er al bestaat!

Back