Led verlichting voor zicht

Hoi,

Ik vlieg nu ongeveer 4 weken met m'n trex 450 en begin steeds verder van me af te vliegen op een groot weiland.
Af en toe zit ik aardig hoog en dus ook aardig van me af en dan kan ik soms niet meer zien hoe de heli staat. Ik zie dan alleen een zwart plekje in de lucht.

Zelf raak ik dan in lichte paniek omdat ik niet kan zien wat die gaat doen.

Nu kwam ik op het idee om er een paar felle ledjes op te monteren zodat ik kan zien in welke positie die staat.
Nu heb ik hierover een paar vragen:

-Welke led lampjes raden jullie aan? Het moeten wel zeer felle zijn want overdag moet je het ook kunnen zien.

-Waar haal ik de stroom vandaan? Ik heb liever niet dat er nog een accu of iets op komt want hij is nu al aardig zwaar dmv de camera die ik erop heb gezet.
Op de ontvanger (Spektrum) is nog wel een connector vrij. Hier staat bij: bat.

Staat dit dan voor batterij? Zou ik hier dan de ledjes op kunnen aansluiten?

Groet,
Jeroen

Op de bat uitgang komt dezelfde spanning als dat je servo's krijgen. In jouw geval gok ik tussen de 5 en 6v. Hiermee kan je wel led's aansturen, maar dat word niet superhelder.

Voor goede nachtverlichting kan je beter naar 11.1 volt gaan, op ledstrips. Als je eenzelfde connector als je lipo balancer kan vinden, kan je hier makkelijk de spanning van aftappen. De juiste ledstrips kan je makkelijk bij hobbycity halen.

oke dus je bedoelt dat als ik een tegenovergestelde connector op de balancer doe, dan komt daar een + en een - uit met de spanning van het batterij?

Anders kan ik inderdaad de staart voorzien van een strip en dan 1 vel lampje recht vooruit op de kop van de staart.

Alleen van die connector moet ik dan nog even regelen

Ja, wel meten welke uitgangen je neemt. Waarschijnlijk de rode draad en de zwarte die het verst ervan af zit.

Is het niet handiger om de heli (onderdelen) een felle kleur te geven ?
heb het idee dat leds snel vervagen in dag licht ?!

mijn 2 euro centjes niets meer of minder :)
weet precies wat je bedoeld, met de heli die een klein stipje wordt....

ja hier heb ik ook al aan gedacht maar als je recht van de achterkant kijkt, zie je alleen de staart snap je....
De kap is ook al aardig kleurrijk dus dit helpt niet echt...

Ik denk dat ik de gehele onderkant beplak met die strip zodat als die aardig hoog is, je goed de onderkant kunt zien en aan het einde van de staart een blauw knipperend lampje doe.
Dit zal dan wel aardig moeten gaan opvallen...

Gaat je batterij hier drastisch sneller van leeg?

Ik snap je maat , ik zit in princiepen met hetzelfde probleem.

leds van een goeden kwaliteit (dat zijn ze meestal) die trekken niet veel stroom !

Dat was (is) ook de voornaamste reden van led verlichting + natuurlijk brand uren....
hoeveel precies weet ik niet maar een "drastisch" effect zal het niet hebben...

Verlichting gaat niet helpen, LEDs te zwak, en ze kunnen niet ver genoeg van elkaar geplaatst worden. Routine werkt wel, kleinere stappen maken.

Mocht je toch verlichting aan willen brengen, niet doen op dezelfde spanning als servo's en ontvanger. Als er iets mis gaat met het verlichtingscircuit, loop je kans dat je besturing geen stroom meer krijgt 8-O

Veel informatie over LEDs, met calculators:
led-calculator-en-veel-led-info

Laatst bewerkt door een moderator:
Is het niet goedkoper een speelgoed heli te kopen en hier de led verlichting van te strippen. zit 30cm led strip onder tailboom en aan beide zijden 4 tubes met leds.

Is maar een idee. Heb nl. een 450size coaxiaal waar in principe alles op moet zitten (leds, light tubes en de benodigde stekkers en electro om het weer aan te sluiten.) zit op een veel lichtere lipo maar doet het wel

gr,
Dave

evt. op een 8kanaals kan je hem dan nog schakelen wanneer nodig.

oke, bedankt dan weet ik dat ook weer.

Ik ga denk ik wel led op de heli aanbrengen zodat ik er ook 's avonds mee kan vliegen.
Dit lijkt mij ook wel gaaf.

je vliegt je heli met 3S accu's neem ik aan?

Als je led strips wil gebruiken (die groene zie je overdag ook nog wel), kan je die accu eventueel gebruiken om de ledjes aan te sturen, gewoon 6 a 10 ledjes aan elke kant van je kap plakken zou evt kunnen..

Al zou ik voor overdag felle kleuren gebruiken (geel en oranje zijn goed) en wat dichterbij blijven vliegen, een 450 heli blijft gewoon klein :mrgreen:

Al zou ik voor overdag felle kleuren gebruiken (geel en oranje zijn goed) en wat dichterbij blijven vliegen, een 450 heli blijft gewoon klein :mrgreen:
Ik wou het nog in mijn anderen post editten maar ik denk dat deze qoute beter over komt ,
de 450 is inderdaad gewoon weg erg klein om de heli te ver van je af te laten gaan,

dan komt gevoel op de eerste plaats.. en om eerlijk te zijn durf ik daar zelf nog niet op te bouwen :oops:
aan de anderen kant ben ik het nu relaxed aan het leren op mijn mCPX ie :D

Back