LED voeding geschikt voor lipo laders?

Na enige tijd op zoek te zijn geweest naar een leuke voeding, nadat mijn servervoeding helaas de geest heeft gegeven, kwam ik nogal wat LED-voedingen tegen. Waarom LEDs precies een speciale voeding nodig hebben weet ik niet, maar het lijkt mij dat enkel de uitgaande spanning zeer stabiel moet zijn bij LEDs. Iets wat voor ons type laders juist ook goed is, lijkt mij.

Nu ben ik in een soort van discussie beland, waarbij ik het idee heb dat de verkoper denkt dat zijn voeding niet geschikt is voor een lipo lader. En ik wil niet eigenwijs zijn, maar ik denk dat er sprake is van een miscommunicatie. Hij hamert erop dat de spanning constant is (wat dus juist goed is) en de stroom is niet constant (maar dat hoeft ook niet, want ik wil enkel dat hij de hoeveelheid stroom geeft die ik via de lader vraag). Ik heb het idee dat de verkoper verwacht dat ik een stroom van 50 Ampere continu nodig heb (de voeding is namelijk een 12V, 50A, 600W exemplaar), maar dat is natuurlijk onzin.
OF zou de verkoper bedoelen dat deze LED-voedingen een continu fluctuerende stroom levert? Dat lijkt mij namelijk niet.

Voor de duidelijkheid, ik zal ongeveer 300W gebruiken van de voeding, maar ik neem altijd een voeding die meer dan genoeg over heeft (voor de toekomst).

Wie heeft er ervaring met LED-voedingen en wie weet wat de eventuele valkuilen zijn? Of zou dit gewoon goed moeten gaan?

12 v 50a ac-dc 220 v switching transformator led driver

Uitvoertype:
Single
Uitvoervermogen:
<500W
is_aangepast:
Ja
Invoervoltage:
220v
Uitvoerspanning:
0~50A
Uitvoervoltage:
12V
Uitvoerfrequentie:
47Hz~63Hz
Type:
Constant voltage AC to DC Transformer
Intend for:
LED light strip, LED module, LED display, LED down light, etc.
Housing material:
Metal
Fan:
Yes
Certification:
CE, RoHS
Protection grade:
IP 20
Waterproof:
No
Warranty:
2 years
Package Content:
1 piece of power supply only
Variabl resistor:
Yes

Ik heb geen ervaring met dit type voedingen, en weet niet wat het verschil is met andere 12 volt voedingen.
In principe moet de LED zelf met een stroombron gevoed worden, maar die voeding die je beschrijft is een 12 Volt spanningsbron waarachter de eigenlijke LED driver zal worden geschakeld.

Wat ik niet weet is of voor die LED drivers een hogere voedingsrimpel toegestaan is dan voor een lader. Of het gaat werken kan ik niet zeggen, maar als de verkoper geen ervaring heeft met deze voedingen aan een lader zal hij het naar mijn indruk ook niet echt weten.

Misschien gewoon proberen, eventueel met een flinke kwaliteits elco op de uitgang. B.v. Rubicon ZLH minimaal 16 Volt 4700uF, liever nog 2 stuks 25 Volt 3300 uF.

Rick

Het is meer dat de verkoper waarschijnlijk niet echt weet wat ik bedoel en hij weet volgens mij niet helemaal wat een lipo lader is. Dat idee heb ik een beetje. Maar uitgaande van de specificaties ziet alles er op zich gewoon normaal uit, is mijn eerste gedachte.

Elco's heb ik liggen, maar is dat om eventuele spanningspieken af te vlakken?

Het zijn gewoon DC voedingen, mogelijk met iets meer rimpel maar je lader zal wel miepen als die de spanning niet prettig vindt, ik verwacht het niet.

Aha, dank Roelof. Met rimpel bedoel je volgens mij de spanningsschommelingen?

Dan heb ik het idee dat deze voedingen vooral het woord LED in de titel hebben, omdat dit kennelijk een grote doelgroep dient (LED-hobbyisten). Dus het zal dan wel commercieel handig zijn om ze te verkopen als LED-voeding waarschijnlijk.

Ik heb in een startlicht een 2A LED voeding gebruikt en werkt prima

bb10.jpg

http://www.modelbouwforum.nl/threads/f1-startlicht.195460/page-3

Led's hebben juist niet zo'n heel erg stabiele en nette voeding nodig. Als er een rimpeltje van 0,2V op de uitgangsspanning staat zal een led daar niets van merken. Voor een lader zou het te veel kunnen zijn vooral als je veel stroom gaat trekken want dan wordt die rimpel groter.
Die verkoper kan dus gelijk hebben maar voor het zelfde geld werkt het prima. De enige manier om daar achter te komen is het proberen.

Wederom dank voor de goede uitleg Ernst. Als ik me goed herinner, vond ik mijn Dell servervoeding ook niet zo heel stabiel. Wellicht was dat ouderdom en al een teken dat hij de geest zou gaan geven. Geen idee. Mijn Hyperion deed het er in ieder geval prima op.

De voeding was tijdje geleden al besteld, maar laat nog op zich wachten. Ik zal het in de praktijk testen en laat weten wat het resultaat is.

Back