Ledjes in vleugel en romp

• Topicstarter Topicstarter deeq
  • Startdatum Startdatum
D

deeq

Guest
Hallo,
Ik ben redelijk nieuw hier vandaar deze n00b vraag:
Wat zou een leuke kleur ledje zijn die ik in de vleugel van mijn nieuw te bouwen charter moet plaatsen?
ik was van plan er drie te plaatsen - 2 in de vleugel en 1 in de romp.
Hoe moeten ze knipperen (frequentie)
weet iemand een leuk knipper-schakelingetje?
Wat zou een goede plek zijn?(op het vliegtuig)
Welke ledjes precies en waar te bestellen?(Conrad?)
Alvast bedankt

Misschien moet je zo'n fietslampje met ledjes slopen.
Printplaatje eruit ledjes met een draadje naar de print. Lekker goedkoop en je kunt vaak met een druk op de knop een ander knipper schema selecteren.
Voordeel:
Lekkere felle LEDs
Je hoeft niet zelf een schema te solderen (wat waarschijnlijk nog duurder is ook)
Niet zo zwaar (als je al dat plastic wegmietert)
Andere knipperschemas te selecteren

Suc6 michel.

edit-typo

kijk eens waar de echte ze hebben, tippen en op het kielvlak, onder de romp. volgens mij knipperen ze twee keer kort achter elkaar en dan weer even langer uit.
ik weet het niet precies ben maar een zwever...
ik zal zaterdag eens op teuge kijken als het weer zo goet is dat er gevlogen word.

Groeten Halmar

ik heb van die high intensity leds, mag nie niet inkijken, maar zijn heerlijk fel, max 300 ma! is niet nix, maar 3 van die leds op je staart en je vleugels, en je kunt je vliegtuig niet missen, informeer eens bij phillips, of je ze daar via via kunt krijgen, zo kom ik er ook aan "ik mag ze niet geven, hier heb je er een paar...." verder de gewone leds haal je uit oa..... oude (inbel)modums, tv standby lampje, IDD fietsknipperlamp.... en nog veel meer..... wat je ook kunt proberen zijn kerstboomverlichtinglampjes, vaak +- 3 volt, deze zijn nl in serie geschakeld, 3 v + 3v +3 v + 3v +3 v + 3v +3 v + 3v +3 v + 3v +3 v + 3v + ......... maakt uiteindelijk 220--> stekker, deze 3 volt lampjes kun je per 2 in serie schakelen en dat weer parallel op je voedingsaccu van je vliegtuig, of je ontvangaccu...... succes!

bij echte vliegtuigen is het zo;
-links op de tip van de vleugel rood lamp (schijnt 120 graden als ik me goed herinnerd en brand constant)
-rechts op de vleugeltip groen licht (ook 120 graden en brand ook constant)
-achter het vliegtuig een wit licht. (brand continu)
-dan hebben we nog; rode beacon light, die aan en uit gaat (of ronddraait), deze moet van alle kanten gezien kunnen worden, meestal vind je die ergens op de staart en onder het vliegtuig, of bij de grote bakken op de romp.
-en de "strobes" meestal op de wingtips, (witte lichten, die onregelmatig flikkeren, het schijnt dat sommige maatschappijen een bepaalde sequentie hebben zodat je in het donker tijdens de vlucht een toestel kan herkennen, maar dit heb ik alleen maar van horen zeggen)
-taxi light, meestal op de neuspoot zodat je kan zien waar je rij (wit licht)
-landingslicht; vaak op de neuspoot of aan de vleugels (zeer fel wit licht)
-logo light: zijn gericht op de staart om een evntueel logo te kunnen zien bij donker (wit).

Ik denk dat dit ze zo'n beetje allemaal zijn.

Cor

met alle respect, als je nog vliegen moet leren zou ik helemaal niet aan deze dingen denken.
Het lijkt mij nogal storings gevoelig voor een beginner.

:offtopic: Bertus???
Vreemde naam toch een bekende Avator.........
Verwarrend als iemand na 300 posts zijn naam ineens verandert.
:ontopic:

beste willem,

de door jou gewenste verlichting zal uberhaupt overdag zeer slecht te ziien zijn, de high intensity leds zie je dan alleen als je toevallig recht in de bundel kijkt.
denk dat het alleen lukt met felle halogeenlampjes overdag met de nodige hoge stroomopname die daarbij hoort.

grt

gerard

@Deeq: Ik heb in mijn sleper "PARAT" een paar zoekschijnwerpers gemonteerd. Hierin zitten felle LED's, aangestuurd door een printje van VELLEMAN. Dit printje is te koop onder de naam "Dual Stroboscope Kit".
(MK147) Bevat twee LEDjes, een printje met wat electronica, wordt gevoed door een 9V blokbatterij. Knipperfrequentie is traploos instelbaar van 1 Hz tot continue. Printje moet je even zelf solderen, wat absoluut niet moeilijk is. (zelfs ik kon het :lol: ) Lichtopbrengst van de LED's is heel hoog. De LED's kan je via draadjes makkelijk in je vleugels onderbrengen.
Het prijskaartje van de complete kit is lager dat van de LED's afzonderlijk.
Hier een plaatje van het printje.
afb408.jpg

Groet,
Roel

Back