LED's en de weerstandjes

ik wil graag witte led's aansluiten op een 7,2 volts voedingsbron,
welke weerstand moet ik dan plaatsen??

kan iemand mij dit (op een begrijpelijke manier) duidelijk maken, ik ben nl een beetje een electronica leek!!! :?

Ik weet dat er weerstandjes zijn met verschillende kleuren.........maar daar houdt het op!!!

Arnold

Hallo,

Een led werkt normaal gesproken goed op ongeveer 2 volt. Blauwe leds willen 4 volt, groene leds 2,5 volt, maar normale rode ongeveer 2 volt. Als je dit hebt vastgesteld kun je gaan rekenen.

Een led "trekt" ongeveer 20 milliampere. De formule is nu als volgt.

7,2v - 2 = 5.2

5.2 / 0.02 (20 milliampere) = 260 ohm weerstand. Dat is geen standaard vookomende weerstand waarde. Dus neem je de dichtsbijzijnde waarde. Dat is in dit geval 270 ohm.

Als je meerdere leds wilt gebruiken en deze in serie zet dan tel je het voltage bij elkaar op, maar de milliamperes niet. Dus twee leds achter elkaar geeft 4 volt en 20 ma.

Zet je echter leds parallel aan elkaar dan tel je de spanning niet op, maar de ma. Dus dat geeft 2 volt en 40 ma.

Ik hoop dat je er zo uit komt... anders vraag gerust...

groet,
Alex

Deze vraag is een beetje lastig te beantwoorden omdat er verschillende soorten witte LED's bestaan. De ene heeft een spanning van ongeveer 3V nodig en de andere van ongeveer 3,6V.
Ik ga even uit van de 3V versie omdat je dan minder kans op een defecte led hebt als het de andere blijkt te zijn.
Je hebt een voeding van 7,2V (6x NiCad of NiMH). Hier trek je de spanning van de LED af en hou je dus 7,2 - 3 = 4,2V over.
De meeste witte LED's geven al een behoorlijke hoeveelheid licht als er 20mA doorheen loopt. We gaan dus uit van 20mA (0,02Amp).
Om de waarde van de benodigde weerstand te berekenen moet je de spanning delen door de stroom. Je krijgt dan 4,2 / 0,02 = 210 Ohm.
210 Ohm bestaat niet, je neemt dan de dichtst bijzijnde waarde en dat is 220 Ohm (kleurkode rood, rood, bruin, goud).
Als je nu de LED met een 220 Ohm weerstand ermee in serie op de accu aansluit moet je een flinke hoeveelheid licht krijgen. Is dat niet zo dan zal de stroom door de LED niet hoog genoeg zijn omdat de spanning te laag is. Je moet dan de berekening opnieuw doen met 3,6V als spanning over de LED. Je komt dan uit op een weerstand van 180 Ohm en die bestaat ook (kleurcode bruin, grijs, bruin, goud).
Er is een betere oplossing maar dat vergt iets meer electronica en daar zal ik je maar niet mee lastig vallen.

ik heb dus een aantal witte led's die 3,6volt zijn.....moet ik dan persé de 180ohm weerstandjes erop zetten? of is 200 ook mogelijk(die heb ik hier nog liggen)

Arnold

Je kunt die 200 Ohm (kleurcode rood, zwart, zwart, zwart, bruin of rood, zwart, bruin, goud) gebruiken alleen loopt er dan iets minder stroom en zal de LED iets minder licht geven. Of je het verschil zult zien is de vraag, je kunt het dus gewoon proberen.

ik heb ook een vraag. wie kan er neer zetten welke led's hoeveel stroom nodig? hebben en de ohm's en daarbij de kleurkode bij zetten? want ik ben net zoals bombarst :oops:

Meeste leds funktioneren goed met 20mA... naargelang de spanning die je er op gaat zetten kan je de benodigde weerstand uitrekenen (staat ook in dit topic)...

Enja dan heb je een waarde en moet je naar een kleurcodering...

Ik heb op school daarvoor een ezelsbruggetje geleerd:

Zij Bracht Rozen Op Gerrits GRaf Bij Vies Grauw Weer...

Wetende wat de kleuren voor waarde hebben kan je het snel omzetten...

0 - Zwart
1 - Bruin
2 - Rood
3 - Oranje
4 - Geel
5 - Groen
6 - Blauw
7 - Violet
8 - Grijs
9 - Wit

Je hebt dan ook nog goud en zilver om aan te geven hoeveel de weestand in percentage afwijkt.

Ezels brug = zij bracht rozen op gerrits graf bij vies grijs weer

Zij zwart=0
bracht bruin=1
rozen rood = 2
op oranje=3
gerrits geel=4
graf groen=5
bij blauw=6
vies violet=7
grijs grijs= 8
weer wit =9

De eerste 2 ringen zijn het nummer

voorbeeld 180 Ohm = bruin grijs

de derde ring = aantal nullen

dus die zelfde 180 ohm = 1 (bruin) 8 (grijs) 1 nul (bruin)

De vierde ring is de tolerantie (goud = 5 %)

Dan heb je ook nog weerstande met 5 ringen dit zijn zogenamede precisie weerstanden (1 % of minder)

de eerste 3 ringen zijn het nummer

dus weer die 180 ohm

bruin grijs zwart

de vierde ring is het aantal nullen

dus bij 180 ohm is de vierde ring zwart 0 nullen

hoop dat dit helpt

gr Remco

ff nog een vraag moet je de 1weerstandje aan 1 draadje maken of 2 weerstandje aan allebei de draadjes maken en welke kan precies

1 weerstand... dus vanzelfsprekend aan 1 kant van de led.

Let er wel op dat je de + en de - goed aansluit (leds zijn polariteit gevoelig)...

Leds hebben normaal gesproken 2 pootjes waarvan er 1 iets korter is dan de andere... dat is de -.

Ook daar is een ezelsbruggetje voor K.N.A.P.:

Kathode Negatief, Anode Positief en dan staat de K ook voor KORT!

kan iemand de ohm en de code geven want ik snap niks van dat ezels bruggetje.

martijn van der hoek zei:
kan iemand de ohm en de code geven want ik snap niks van dat ezels bruggetje.

Weet je dan al wat de weerstandswaarde moet zijn? Nee, dan zal je die eerst ff moeten uitrekenen...

Het ezelsbruggetje is alleen maar om de volgorde van de kleuren makkelijker te onthouden. Hoe je de waarde van de weerstand moet berekenen heb ik al geschreven dus dat doe ik nu niet nog een keer. Er is wel iets waar je aan moet denken en dat is dat de waarde van die weerstand voor elke voedingsspanning weer anders is! Als de voedingsspanning lager is zal de weerstand ook lager moeten worden. Het omgekeerde geldt natuurlijk ook, hogere spanning heeft een hogere weerstand nodig.
Eén punt heb ik nog niet beschreven maar wel genoemd. Er bestaan alleen bepaalde waardes van weerstanden. Dat zijn reeksen en de twee meest gebruikte zijn de E12 en de E24 reeks. De E12 reeks wordt het meest gebruikt en zal je ook het meest in de winkels tegen komen. Er zitten 12 waardes in één decade. De E12 reeks gaat als volgt: 10, 12, 15, 18, 22, 27, 33, 39, 47, 56, 68 en 82. De volgende decade begind dan bij 100 waarna 120, 150, 180, 220 enz volgen. De volgende decade begint met 1000 en het vervolg is duidelijk denk ik.
Bij de E24 reeks zitten er 24 waardes in één decade. Dit zijn de volgende waardes: 10, 11, 12, 13, 15, 16, 18, 20, 22, 24, 27, 30, 33, 35, 39, 42, 47, 51, 56, 62, 68, 75, 82, 91. De volgende decades zullen duidelijk zijn hoop ik.
Als je nu de waarde van de weerstand berekend hebt moet je er één kiezen uit één van deze reeksen. Je kiest dan een waarde het dichtst bij de berekende waarde. Stel dat je 195 Ohm nodig hebt. In de E12 reeks kan je dan keizen uit 180 of 220 Ohm. In dit geval kan je beter voor de 220 Ohm kiezen. Waarom? omdat de accuspanning, hier 7,2V, de nominale waarde is. Een volledig geladen accu zal meer spanning afgeven, in dit geval zal dat 8,1V kunnen worden. Als je dan een lagere weerstand neemt kan de stroom door de LED te hoog worden en de led kapot gaan.
Je kunt ook naar de E24 reeks gaan dan kan je 190 Ohm kiezen. Het "probleem" is alleen dat weerstanden uit de E24 reeks niet altijd in voorraad zijn bij de lokale elektronica boer.

dat bedoel ik niet ik bedoel bijv
ik zeg maar iets 12o ohm en dan de code blauw rood grijs goud

Back