Leds help

Ik heb leds gekocht van hobbyking in het blauw en in het rood:
HobbyKing R/C Hobby Store : 6 LED Strip Blue

Nu heb ik 2 problemen.

1. Als ik deze aansluit op de 12v lipo branden ze net te licht. Ze worden dan warm en ik ben bang dat ze niet lang zullen leven. Als ik ze aansluit op de 5v branden ze nauwelijks. Dus eigenlijk wil ik de 12v verlagen naar 8 ofzo. Nu dacht ik aan een weerstand ervoor, maar zou niet weten wat voor soort ik er tussen moet zetten.

2. Eerst wou ik dit via de relay doen, echter die lijkt stuk te zijn. Is er nog een andere mogelijkheid om leds aan te laten gaan wanneer de motor armed zijn. En wanneer de batterijen leeg zijn?

Alvast bedankt,

Martin
(Noob @ electronics)

Op 5 volt zijn ze erg dof, ik zal dat waarschijnlijk vanavond nog eens bekijken met een andere strip. Ik wil ze waarschijnlijk iets feller hebben. Vandaar dat ik tussen 5v en 12v in wou gaan zitten.

Hallo,

Hierbij de vraag of er voor de leds ook een weerstand zit.

Want het is normaal niet verstandig om een led rechtstreeks op de spanning aan te sluiten, maar de leds worden altijd via een stroom aangestuurd.....
De levenduur van de leds worden snel tot nul gereduceert als je een normale led aansluit op een spanning.

Ik kan geen verdere info vinden bij hobbyking misschien jullie zodat er een oplossing komt voor de topic starter.

Hallo,

Staan op deze weerstandjes cijfertje (SMD) of zijn het nog zeg maar de tonnetjes met kleurtjes er op.

Graag hoor ik even van u.

Hallo,

161 is een waarde wat op smd weerstanden wordt gezet en dit is dus een weerstandje van 160ohm.

Dan nu de volgende vraag zit er maar 1 weerstandje op of zitten der 2 weerstandjes op.

Zodat je zeg maar 3 led's plus 1 weerstand hebt en de volgende 3 led's plus 1 weerstand.

----led----led----led----weerstand-----
----led----led----led----weerstand-----

Hierboven zo gezet zit het zo of is het 6 led's en dan 1 weerstand wat me onwaarschijnlijk lijkt.

graag hoor ik van U

Als ze nu op 5V erg dof branden kan je ze weggooien denk ik, dan zijn ze verbrand. Op 12v is de stroom zo hoog geweest dat ze flink beschadigd zijn. Dat ze warm geworden zijn geeft dit ook aan.

Helaas, weggooien en nieuwe kopen. Je kan beter die ledstrips nemen die zelf kleven. Kan je op maat knippen per 3 led's en die werken wel op 12V.

klopt, ik heb 3 setjes van elk en maar 1 heeft op 12v gedraaid. Er is er 1 stuk helaas en de andere geeft op 5 volt net zo veel licht. Ik heb ze ook maar even op 12v gehad. De roden branden wel redelijk goed op 5 volt, dus die sluit ik gewoon op 5 volt aan. Echter de blauwe wou ik meer op 7 hebben.

Je moet dan ledjes met meer lichtsterkte kopen .

Het verhogen van de volt,s zorgt er alleen maar voor dat ze sneller kapot zijn. :D

Mvg Johan

en als je ze nou eens op een 9V batterij aansluit? Zit je waarschijnlijk precies goed. Een oplaadbare 9V Nimh is ook niet zo zwaar trouwens (lichter dan een Duracell Alkaline iig) Is ook trouwens maar 8,4V dan.

Als je ze toch op 5 volt moet draaien kan je nog proberen om 1 of meerdere LEDs te verwijderen. Waarschijnlijk branden de overgebleven LEDs dan feller.

Hallo allemaal,

Zo als ik dus nu begrijp uit het verhaal zitten er 3 leds achter een weerstandje van 160ohm.

Als ik het een beetje goed inschat heeft deze led ene spanningval van 1,5 a 1,6volt DC

Nu gaan we dus effe rekenen zeg dat deze led wat ik denk maximaal 20mA mag hebben.
Dan hebben we dus een accu van 12volt en 3 leds in serie.
dan kom ik dus aan het volgende.
12volt accu
spanningval led 1,6volt
20mA qua stroom voor de leds.
3 leds per streng.
Dan heb je dus een weerstandje nodig van 360hm om een stroompje van 20mA te krijgen.

Nu is het dus anders in de orginele situatie.

We hebben 12 volt DC accu 3 leds elk 1,6 volt spanning val per led en 1 weerstandjes van 160ohm dan hebben we dus een stroom die door de leds gaat van
48mA en dat gaan deze leds op deze accu spaning niet leuk vinden.

nu kijken naar een oplossing.

Als je dus het printje hebt dan hebben we een accu spanning van 8 volt dc nodig dit geeft dus bij 3 leds een ohmse weerstand van 160 Ohm.

Uitwerking of conclusie de led strip is niet geschikt voor 12Volt dc maar voor 8 Volt DC max.

1) Deze leds wil je eigenlijk hebben : HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy High Density R/C LED Flexible Strip-Blue (1mtr) Geven best veel licht en werken prima op 12V (3s lipo). Je kan ze in stripjes van veelvouden van 3 knippen en er draadjes aan solderen.

2) Ja, je kan ook leds aansturen via de poorten AN8-AN15 op je imu. Je kan 1 led (van 5v) per poort rechtstreeks erop hangen, of je kan via een ULN2803 chip 8 ledstrips van 12V aansturen.
Hiervoor heb je een stukje custom code nodig, goeie soldeerskills en wat geduld en moeite. De code kan ik je bezorgen, de rest niet :-)

Laatst bewerkt:
Okay, ik ben zelf ook een beetje aan het vogelen geweest. Beetje experimenteren met de AN8, AN10, AN12, AN14. Ik heb nu de rode led strips en de blauwe led strips aangesloten. De rode strip branden super goed. De blauwe zie je haast niet.

Dus ik heb bij de blauwe strip over 1 led de 2 soldeer punten kortgesloten. Hierdoor gaat er 1 een keer zo fel branden. Deze is dan ongeveer net zo fel als de rode ledjes. Dus ik denk dat ik daar maar mee moet leven. Ik heb eerst 1 ledstrip gedaan. Dan kan ik even kijken of die kapot gaat.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

how maar even, je soldeert dus een ledSTRIP rechtstreeks op de AN poorten ? Weet dat deze poorten maar voorzien zijn om 40mA te leveren he, dus max 1 of 2 leds. Oppassen dat je de poorten op uw imu niet uitbrand he.
Hebde de poorten als uitgang geconfigureerd ?

Back