Leds als verlichting.
Om de navigatieverlichting te maken gebruik ik geen lampjes meer met een gloeidraadje.
Deze gebruikten te veel stroom om op een aparte batterij te worden aangesloten.
Nu gebruik ik leds welke in de kleuren rood, groen en wit te verkrijgen zijn.
Het is even een gepriegel om de draadjes aan de leds te solderen.
Ik gebruik zogenaamd POSYN-DRAAD van 0.1 mm .
Te koop in elektronicawinkels.
Met een heel dunne punt aan de soldeerbout is dit goed te solderen aan de led.
Plak de led eerst even vast op dubbelzijdig tape.
Dit alleen maar om te voorkomen dat de led beweegt tijdens het solderen.
Het Posyn-draad eerst even over een klein stukje ontdoen van de isolatie met wat soldeer op je soldeerbout .
Wanneer de draadjes eraan zitten vul je het omhulsel van de navigatielamp met pattex 100 % en duw het ledje erin.
Een voordeel van deze lijm is , dat die na opdrogen ook nog eens het licht wat beter verspreidt.
Positioneer het lampje en laat de lijm drogen.
Ook tijdens het drogen kan je er gewoon spanning op zetten om de led te positioneren , dan fixeer de heleboel en wachten tot de lijm uitgehard is. Dit kan enkele uren duren afhankelijk van de omgevings-temperatuur.
Op deze manier heb ik al tal van lampjes gemaakt zonder problemen.
Op de foto , 2 verschillende soorten ledjes.
De bovenste zijn 1,5mm x 1 mm(A en B)
De onderste 3x3 mm.(C en D)
De 2 rechter leds (B en C)zie je de aansluitingen waaraan de draad moet komen.
De linker 2 leds(A en D) geven een aanzicht van het lichtgevende gedeelte.
De 2e foto geeft weer hoe het eruit ziet als de led in de behuizing zit, alleen 2 draadje van 0,1 mm steken eruit.
Vergeet vooral de weerstand niet in de plus. Kan ook in de min maar ik hou dit zo want dan heb je bij controle altijd de + en de - te pakken bij meting.
Doordat de draadjes zo dun zijn kan je een heel klein gaatje boren en je ziet er bijna niets van.
Gr
Rins
Om de navigatieverlichting te maken gebruik ik geen lampjes meer met een gloeidraadje.
Deze gebruikten te veel stroom om op een aparte batterij te worden aangesloten.
Nu gebruik ik leds welke in de kleuren rood, groen en wit te verkrijgen zijn.
Het is even een gepriegel om de draadjes aan de leds te solderen.
Ik gebruik zogenaamd POSYN-DRAAD van 0.1 mm .
Te koop in elektronicawinkels.
Met een heel dunne punt aan de soldeerbout is dit goed te solderen aan de led.
Plak de led eerst even vast op dubbelzijdig tape.
Dit alleen maar om te voorkomen dat de led beweegt tijdens het solderen.
Het Posyn-draad eerst even over een klein stukje ontdoen van de isolatie met wat soldeer op je soldeerbout .
Wanneer de draadjes eraan zitten vul je het omhulsel van de navigatielamp met pattex 100 % en duw het ledje erin.
Een voordeel van deze lijm is , dat die na opdrogen ook nog eens het licht wat beter verspreidt.
Positioneer het lampje en laat de lijm drogen.
Ook tijdens het drogen kan je er gewoon spanning op zetten om de led te positioneren , dan fixeer de heleboel en wachten tot de lijm uitgehard is. Dit kan enkele uren duren afhankelijk van de omgevings-temperatuur.
Op deze manier heb ik al tal van lampjes gemaakt zonder problemen.
Op de foto , 2 verschillende soorten ledjes.
De bovenste zijn 1,5mm x 1 mm(A en B)
De onderste 3x3 mm.(C en D)
De 2 rechter leds (B en C)zie je de aansluitingen waaraan de draad moet komen.
De linker 2 leds(A en D) geven een aanzicht van het lichtgevende gedeelte.
De 2e foto geeft weer hoe het eruit ziet als de led in de behuizing zit, alleen 2 draadje van 0,1 mm steken eruit.
Vergeet vooral de weerstand niet in de plus. Kan ook in de min maar ik hou dit zo want dan heb je bij controle altijd de + en de - te pakken bij meting.
Doordat de draadjes zo dun zijn kan je een heel klein gaatje boren en je ziet er bijna niets van.
Gr
Rins
Laatst bewerkt door een moderator: