leds

• Topicstarter Topicstarter crosser
  • Startdatum Startdatum
linken naar conrad werkt niet ;)

Wat wil je precies bereiken? Wil je de lel's simpelweg ergens anders dan het printje plaatsen of wil je meerdere led's op 1 uitgang?

sorry dat het niet duidelijk was ik ben ook pas nieuw hier
ik zal even over nieuw beginnen
ik wil een paar ledjes in mijn kap maken.
ik wil een looplicht effect geven dus dacht ik
als ik nouw de velleman kit neem ( http://www.velleman.be/ daar even in de zoekmachiene mk107 intypen).
dat kan ik op ieder kanaal een paar LOW-CURRENT (verdere info UF = 1,6 - 2 V • IF = 2 mA) van conrad daarvoor in de plaats zeten dus als het kan bv 10 low current ledjes op een kanaal en dat op alle acht. gaat dit met deze ledjes en hoeveel moet ik er dan op een kanaal zetten. in sirie of paralel.
heb ik het zo better uitgelecht of niet?

Je kan deze schakeling goed gebruiken maar dan moet je er wel iets aan veranderen. Je moet de LED's in serie zetten, parallel werkt niet goed. Wanneer je twee LED's in serie op elke uitgang zet moet je ook de weerstanden R1 t/m R8 veranderen. Deze zijn 3k3 en moeten veranderd worden in 2k2. Dit zal verder geen verandering hebben in de werking van het apparaat het zorgt er alleen voor dat er ook bij twee LED's in serie nog voldoende stroom door de LEDs blijft lopen. Pas wel op, als je later weer met één LED gaat werken moeten de weerstanden weer terug naar de 3k3 veranderd worden!

Inderdaad. Led's parralel zetten wil vaak niet goed. Maar je wilt dus low current led's gebruiken. Dat word even rekeken maar kan wel ;)

omdat led's altijd iets verschillen. Een led begrenst de spanning over zijn poten tot wat hij goed vindt. Als je er dus 5 parralel zet heb je over alle 5 de spanning van de laagste led. De led's die iets meer nodig hebben trekken dus veel minder stroom omdat een led die nog niet op zijn ideale spanning zit nog niet begrenst. Daardoor zullen deze veel minder sterk branden.

Als je elke led een eigen weerstand geeft kan elke led zijn maximale spanning bereiken.

LED's hebben ALLEMAAL een andere "brandspanning". Onderling zal die niet erg veel maar wel iets verschillen. Als de ene LED een brandspanning heeft van 1,65V en de andere van 1,6V dan zal de LED met de spanning van 1,6V het felste branden. De LED van 1,65V zal duidelijk minder fel branden omdat hij net iets minder spanning krijgt. Hierdoor zal er dus (duidelijk) minder stroom door de LED lopen en dus minder licht.
Een bijkomend probleem is dat de stroom van de twee LED's parallel dubbel is dan de stroom van twee leds in serie. Je moet dus ook de serieweerstand verlagen om die hogere stroom te laten lopen. Door de LED met de laagste spanning zal de meeste stroom gaan lopen. Het is dus niet onmogelijk dat er twee keer zoveel stroom door die ene LED gaat lopen. Daar zou die LED kapot van kunnen gaan. Als een LED kapot gaat vormt deze zelden of nooit een kortsluiting dus zal de spanning over die (kapotte) LED op gaan lopen tot de spanning van de andere LED. Op dat moment gaat alle stroom door de andere LED die dan ook de geest kan geven.

Back