Leeg topic; kan weg

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Ha Henri,
Ik ben niet de electro expert maar het gaat niet werken zoals jij aanneemt met toeren per volt.
Om een 11*7 met 13K rond te draaien heb je veel meer vermogen nodig, minstels het drievoudige gok ik.
Dat kan zowel de motor als het pack niet ophoesten.

Een vuistregel met het omreken van toeren per volt naar proptoerental is rekening houden met:

LiPo's onder belasting 3.5 volt
Rendement borstelloze motor 80% (ze claimen wel meer, maar dat is dan meegenomen)

Dus een 1200rpm/volt motor , op 10.5 volt (3S) zou zo rond de 10.000 toeren draaien.

roep leo calclulator er even bij, die heeft regels, vuistregels, calculators en kristallen bol voorspellings programmatjes. ;)

Hangt van je gewicht af, kun je die calmato onder de 1,5kg krijgen dan lukt het mss net maar je hebt iig niet evenveel power als die 6,5cc maar het zou dan de lucht in gaan.
hier een lijstje van de Roxxy 3536-06 tov wat nodig is
lipo cellen 2 - 3 tov 4-6
propeller 11X7 (hangt van motor en accu af)
stroom 33 A tov 30-50
toeren per volt 1200 (hangt van je motor en accu af)
gewicht 109 gram tov 200-325
dit of dit zou beter zijn en goedkoper dan de roxxy.
(wil je het echt goedkoop houden dan zijn er ook regelaars van <25euro die je kan gebruiken.....) het enige wat je veel geld kost is de accu (4-6s 4000mah oid)

wees lekker jezelf/eigenwijs en ga het gewoon doen ?

Laat me je even helpen :

11*7 op 8000 rpm kost pak em beet 300 watt

11*7 op 10.000 rpm kost pak em beet 500+ watt.

11*7 op 13.000 rpm kost pak em beet 1200 watt

8000 rpm met een 11*7 is pak em beet 1,3 kg pull en 70 km/h propspeed

Ik zou zeggen, veel succes er mee, en houd ons op de hoogte (liefst met video)
Ik houd overigens het meest van Hertog Jan, graag afleveren op het vliegveld in montfoort

:lol:

hezik

als je even na gaat dat ik met een plettenberg orbit 20-12 op 5s een 12x9 prop nodig heb om 3.4 kg stuw kracht te hebben op een calmato sport.
waar bij de trust to weight ratio rond de 1.5 zou liggen bij 2.4 kg vliegklaar gewicht. nu ga ik proberen de kist lichter te maken door in plaats van de standaard aanstuuring sulivan kabels te gebruiken
zou je bij jou op 0.5 t/w komen of zelfs nog lager
kortom gezegt houd dat in dat je constand vol gas moet vliegen als het uberhoud de lucht in komt.

[edit] die plettenberg orbit 20-12 is 227 gram[/edit]

Even mijn mening.

Dit is een 109g motor.
Als je vele goedvliegende elektro modellen bekijkt, dan zie je dat daar vaak 10% van het totaal gewicht uit motor bestaat.

Dis 109 gram motor is dus optimaal voor een vliegtuig van iets meer dan een kilo.

Je kan dan volledig acro vliegen. Mag het wat minder, dan kan het ook nog wel 1.5kg zijn (sport acro) of zelfs 2kg (trainer), maar daar houd het wel op.

Die roxxy 3536/06 komt overeen met een tamme 0.25 verbrandingsmotor. Zou je dat op een calmatto zetten? Beetje krap hoor.

Leer ook even van Frank Planck.
Vermogen van een prop is derde macht van toerental. Dat betekend dat 1000 of 2000 toeren meer dus verdubbeling van benodigd vermogen betekend.

Welke 11x7 heb je gebruikt? APC indoor doe eigenlijk een 11x5 is? Meet het nog eens met een andere prop.
Hoeveel cellen en stroom?

Dus:
1. Een propmaat alleen zegt niets over de vergelijkbaarheid met een verbrandingsmotor.
Vroeger werden sp600 met vertragingen en grote klapprops gebruikt van wel 15 x 10 maat. IS dat vergelijkbaar met een 23cc benzinemotor? Dacht het niet.

2. Op een Calmato hoort en motor van 180 gram of meer. AXI 2826/10 bijvoorbeeld.

3. Als je de vraag "kan ik met een verbrandings motor kleiner dan 4 cc een calmato vliegen?"met ja zou beantwoorden, kan je die roxxy 3536/06 op de calmato overweg (niet dus).

hezik ik zeg daarom ook niet dat het niet zou vliegen ik zeg als het vliegt is het kort. omdat je constand vol gas moet vliegen. dan zijn je accu's zo leeg.

Lees je eigen vraag nog eens goed

De vraag is; zou deze aandrijving te vergelijken zijn met een 6,5 of 7,5 cc motor op een Calmato?
Niet dus!

De motor is 280Watt, en 1200 Umin/V (ja idd, mijn 600 gram Vision is daarmee ietsje overpowered ). Ik kom dan met een 3s lipo pack (flightpower 2150 mAh) op 13320 toeren uit, vergelijkbaar met de 46 FXi dus.. vandaar de vraag.
Onzin!
Ja onbelast heb je mischien dat toerental, Maar om daardoor te concluderen dat het daarmee vergelijkbaar is met een 46FX is gewoon fout.
Belast zit je op 80% van dat toerental bij juist gebruik, of veel minder bij zwaardere belasting.

Deze motor weegt 100 gram minder, de lipo is lichter
DUs... Deze motor en lipo moten dus relatief veel vliegtuig meenemen. Prestaties zullen dan minder zijn.

Als het vliegt, dan zal het in prestaties en vluchtduur niet optimaal zijn. Ik hou niet van marginale aandrijvingen.

Als je wilt proviteren van de gecombineerde ervaringen van de mensen hier: Wees welkom met je vraag.
Als je echter toch niet van plan bent om de adviezen te gebruiken: Probeer het eerst lekker zelf uit en meld het resultaat dan op het forum. Ik ben altijd geintereseerd in praktijk gegevens.

Er staan op het forum ook verhalen van mensen die goede motoren gebruikte tervervanging van een 6.5 cc (237 grams chinees) en die heel veel meer tevreden waren over een 300 grams motor.

De zwaardere motor draaide met een veel hoger rendement en met ook nog eens een betere prop. Het meergewicht maakte niet uit in die toepassing.

Trek je die succeslijn door naar de andere kant, dan nemen de prestaties en rendement hard af. Je bent buiten het goede gebied bezig.
Goed mogelijk dat je maar half zo lang op een accu vliegt. Die accu leeft dan ook weer minder lang.

Andere offtopic voorbeelden:
Kan je in de 3e versnelling optrekken? Jawel, maar marginaal.

Kan je met een suzuki alto een caravan van 1500 kg trekken en 80 km per uur rijden (als dat al zou mogen)?
Dat zal vast wel lukken na een kwartiertje versnellen op een lang vlak stuk, maar dat maakt van die alto nog geen ideale caravan trekker.

Kan ik met 109 gram motor een calmato vliegen?
Ja, maar.... (zie andere posts)

Snap je het gevoel hierbij?

Het maakt ook nog uit of je al een motor hebt, of die speciaal ervoor moet kopen.

Er is verschil tussen "mogelijk"en "aan te bevelen".

Zo is het nog steeds mogelijk om met een speed 600 te vliegen, terwijl ik dat tegenwoordig met de huidige brushless prijzen eigelijk totaal niet meer kan aanbevelen.
Ja goed, je hebt ook een andere regelaar nodig, maar kijk eens naar hoe vaak je gaat vliegen.
Ga je vaak, dan is het een nuttige investering.
Ga je af en toe, dan wil je die zuinige tijd ook wel echt lekker vliegen en niet lopen prutsten.

Heb je al een calmato? Zo niet, zoek een (lichter) model dat beter past bij die motor.

Back