Leeg topic; kan weg

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
hezik zei:
Hoeveel trekkracht (kg) heb je bv. nodig om met een 2kg kist minimaal te kunnen vliegen? Waarom geld in dit geval de vuistregel uit de FAQ niet (100~150Watt /kg is minimaal vliegen). Hoe bereken je het toerental bij belasting? Hoezo belasting trouwens, als ik een motor op een plank monteer en op de grond vastzet ergens, dan wordt hij toch belast door de prop? Het maakt toch geen donder uit of er op dat moment een plank (als in: echt een plank, zo'n stuk hout) of een vliegtuig van 3kg aanhangt?
Van trekkracht kan je niet direct uitgaan. Makkelijker is om te rekenen met vermogen.

De belasting van de prop is ook vliegsnelheid afhankelijk. Omdat dan de relatatieve spoed afneemt.
Statisch is de belasting hoger, en zal de stroom ook hoger zijn.
Toerental is voedingspanning*Kv.
In de praktijk zakt de voedingspanning in, en wel op 2 manieren:
1. door de interne weerstand van de accu zakt de klemspanning
2. Door de stroom in de motor zakt ook de spanning in de motor inwendig.
Zijn te berekenen door: Uverliesmotor=I *Ri(Ri is een vast gegeven, staat in de specs.)
Toerental van een E-motor is goed te berekenen. Ook belast.

Als ik jou was zou gewoon een boek kopen (en lezen) wat modelvliegen en al haar aspecten theoretisch beschrijft (met 100 formules oid).
Die zijn er echt :)

Over het algemeen zie je hier mensen met veel ervaring en met veel vuistregels. Waarom ? Omdat ze werken en omdat hier over het algemeen weinig mensen veel behoefte hebben aan theoretische uiteenzettingen van waarom iets nu wel of niet werkt/vliegt.

Ik begrijp je motivatie overigens wel.

Ik heb onlangs een beginner geholpen met de aanschaf van zijn eerste model en toebehoren. Oorspronkelijk was hij uit op een Calmato trainer hoogdekker maar ik heb hem de sports aangeraden omdat ik deze beter en makkelijker vind vliegen. Om mijn argument kracht bij te zetten hebben we in de winkel 6 stuks van de twee versies gewogen en de sports bleek uit de doos gemiddeld 500 gram lichter te zijn dan de hoogdekker met "piepvleugel". Op dat moment haalde de winkelier nog een doos te voorschijn van de hoogdekker met ribbenvleugel. Hoewel de vleugel 250 gram lichter was dan de piepvleugel kwam het totale leeggewicht toch 400 gram zwaarder uit dan de gemiddelde sports. Of deze een buitengewoon zware romp had kan ik niet beoordelen daar er maar 1 van in voorraad was.

In elk geval komt de sports gemiddeld lichter uit dan de hoogdekker. De laagdekker afwijzen omdat deze te zwaar zou zijn lijkt mij dus onjuist.

Om even terug naar de beginvraag te gaan, ik denk dat het mogelijk moet zijn om een Calmato te maken die met deze motor kan vliegen....mits je een vliegplezier faktor 0 accepteert. En gaat het eigenlijk niet om het vliegplezier van elk model?

ik heb overigens net mn sports nog eens gewogen
met alleen de motor lipos er niet in is mijn sports 2100 gram.

incluis dus 50 gram wielen enzo, 60 gram aan servos, 100 gram ontv. accu, 20 gram ontvanger en motor van 300 gram en wat grassprietjes.

hezik.
bij trainers is het vaak zo hoe zwaarder hoe minder wind gevoelig. maar ja jij wil een elektro calmato maken met de motor die je hebt en waar van 90% van de posters hier zeggen als het al vliegt zal het niet leuk vliegen zijn met een calmato.
dus moet je kijken op elk grammetje dat je kan pakken.

Back