Van trekkracht kan je niet direct uitgaan. Makkelijker is om te rekenen met vermogen.hezik zei:Hoeveel trekkracht (kg) heb je bv. nodig om met een 2kg kist minimaal te kunnen vliegen? Waarom geld in dit geval de vuistregel uit de FAQ niet (100~150Watt /kg is minimaal vliegen). Hoe bereken je het toerental bij belasting? Hoezo belasting trouwens, als ik een motor op een plank monteer en op de grond vastzet ergens, dan wordt hij toch belast door de prop? Het maakt toch geen donder uit of er op dat moment een plank (als in: echt een plank, zo'n stuk hout) of een vliegtuig van 3kg aanhangt?
De belasting van de prop is ook vliegsnelheid afhankelijk. Omdat dan de relatatieve spoed afneemt.
Statisch is de belasting hoger, en zal de stroom ook hoger zijn.
Toerental is voedingspanning*Kv.
In de praktijk zakt de voedingspanning in, en wel op 2 manieren:
1. door de interne weerstand van de accu zakt de klemspanning
2. Door de stroom in de motor zakt ook de spanning in de motor inwendig.
Zijn te berekenen door: Uverliesmotor=I *Ri(Ri is een vast gegeven, staat in de specs.)
Toerental van een E-motor is goed te berekenen. Ook belast.