Leek gaat vliegen! Help!

@hoefhaan: t is misschien een goed idee om in de buurt iemand te zoeken die je even op gang helpt zonder dat je gelijk van alles moet kopen. en misschien toch helpt met vliegen omdat de kans best groot is dat je het erg leuk gaat vinden en medemodelvlieger word !

Je bent vast ergens in de buurt welkom om een middagje gewoon te komen klooien met je kist, hartstikke leuk. Of het dan vliegen word dat zie je dan wel. Het geklooi is toch al leuk zat ! ;):D maar goed, gewoon ff rondvragen bij clubs in de buurt. Misschien net over de grens ? Zet anders je woonplaats even bij je gegevens, dan kunnen mensen makkelijk zien of ze in de buurt zitten.

Overigens die gloeipluggen; ze doen het wel of ze doen het niet, als ze er niet heel mooi uit zien maakt dat echt niet uit om de motor draaiend/werkend te krijgen. Met een 1,5 volt batterijtje kun je zo zien of het draadje gloeit of niet.

Ik hoop echt dat je het kistje voor de leuk aan het vliegen krijgt, als de boel crasht dan is dat maar zo. Have fun ! Leve de Yolo ! :D

Zo zou ik dat ook doen...gewoon iemand zoeken in de buurt die lekker met je meehannest thuis of op het veld...en misschien wel de kist opnieuw wil invliegen voor je. Ik heb vandaag een binnenschip van 30 meter over de hollandsche ijssel gevaren...dan 'ist ook wel lekker als er een ervaren schipper naast je staat :D

Dus houd 'em heel, Ik zie zo vaak de mooiste initiatieven stranden in onnodig gecrash en gekrak...nergens voor nodig.

Bedankt voor de tips!
Huey, zo is het inderdaad hoe ik er over denk. Ik investeer er niet veel in, het is een krijgertje en ik ga op een heel groot veld gewoon eens lekker klooien. Ik weet niet wat dat is, maar op de een of andere manier zie ik er meer uitdaging in om zelf te klooien dan dat ik alles volgens de regeltjes leer. Ik snap dat dat hier misschien wel een beetje vloeken in de kerk is, maar dat geeft mij de meeste lol. En zo heb ik mezelf al veel aangeleerd. maar voorlopig ben ik nog niet zover dat hij de lucht in gaat.

Gisteren vol trots de eerste nitro motor laten draaien, helaas gloeiplug accu leeg, dus afstellen nog niet gelukt, vandaag maar weer verder. Maar het motortje loopt als een zonnetje, dus dat komt goed. Ben benieuwd of motor twee ook zo lekker zal draaien.

Wel nog even ene vraag over de accu. Heb momenteel een batterijpack van 4.8 volt NiMH, 2000 mah erin zitten, is dit voldoende, of adviseren jullie een andere accu / accupack? Ik zou bij voorkeur bestellen bij conrad, aangezien ik daar nog meer moet bestellen, maar weet niet precies welke goed zou zijn.

Die uitdaging om iets "helemaal zelf" te doen, die heeft iedere adspirant modelvlieger. Bij de meesten is dat na de eerste, hooguit de tweede crash wel over, en als je daarna toch maar eens een club op zoekt, slaat 90% zich voorhet hoofd waarom ze niet eerder geluisterd hadden....

Die overige tien procent zijn mensen die de pech hebben niet in de club te passen of zijn gewoon niet echt "clubmensen"....

Je accu-pack, mits in goede conditie is RUIM voldoende....

25 jaar geleden vloog iedereen met de standaard 500 mAh pakketjes, en dat was wat krapjes, daarna kwamen de 1200 mAh pakketjes in beeld en dat leek er al meer op, en om een of andere reden denkt men tegenwoordig soms, aan 3500 mAh NOG niet genoeg te hebben.

Da's onzin: als ik een volle middag sta les te geven met een heli, gaat er zelfs meestal minder dan 1400 mAh in terug, en een heli trekt tig keer zoveel stroom van de ontvangeraccu, vergeleken met een vliegtuig-trainertje....

Groet, Bert

Een volgeladen accupack 4 cellen NiMH geeft ongeveer 5.6 volt af (boven de 6 volt als hij net van de lader komt)

Na het laden even tien minuten laten rusten, en dan ONDER BELASTING (bijvoorbeeld een 5W lampje, er gaat dan plm 1A stroom lopen) de spanning meten. Zit je ruim boven de 5 V, dan is je accu vol en belangrijker, in acceptabele conditie. Een slechte accu kakt onder belasting in, zelfs als hij vol is.

Maar het is aan te raden om een lader te kopen die de geladen capaciteit aangeeft. Je kunt dan een accu leegtrekken, en weer laden, kijken hoveel er in gegaan is. Heb je direct ook een goede indicatie van of het nog snor zit met de capaciteit.

Zulke laders, zoals bijvoorbeeld de veelgebruikte Imax B6, kosten maar een paar tientjes en je hebt er ERG veel plezier van.
Ik gebruikte dat ding zelfs om de auto-accu op te laden, want dat doet hij beter dan mijn garage-acculader....

Groet, Bert

Back