DirkSchipper
Forum veteraan
resultaten test-meting & Conclusie
Hoi,
We hebben een test uitgevoerd.
We hebben mijn F3J-zwever niet aan een accu, maar aan een regelbare voeding gelegd. Vervolgens hebben we de spanning laten dalen, en gekeken wat er gebeurt.
- de zwever bevat 4x S3150 servo's in de vleugel, en 2 analoge (standaard formaat) servo's (±3 kgcm) voor de V-staart.
- een voltmeter zo dicht mogelijk bij de ontvanger aangesloten.
kanttekening: meten aan de voeding of vlak bij de servo (verschil: 1 meter draad, flink dikker dan servosnoer)geeft 0,1 - 0,2V lagere spanning bij de ontvanger.
- mijn Weatronic-HF-module direct aan de PC gekoppeld en Live-data bekijken.
Bevindingen:
- de door weatronic in de log (Live-view) gerapporteerde spanning op de ontvanger is in werkelijkheid 0,1 à 0,2V lager
- de daling van de spanning door een draad (flink dikker dan servo-snoer) is over 1 meter al 0,1 à 0,2V. Een (flink) dunner servo-snoer van een rolroer zal zeker een grotere spanningsdaling veroorzaken.
- de 2 analoge swervo's functioneerden nog goed tot zo'n 3,8 - 3,9V (mits zeer langzaam gestuurd werd).
- de S3150's begonnen functioneerden bij 4,1V nog goed, maar bij 4,0V (spanning bij ontvanger!) onstonden problemen. Ze gingen sprongsgewijs bewegen, bij langzaam sturen volgden de servo's een hele tijd (1 sec) niet, om dan opeens een sprong te maken.
- de 2-richtingscommunicatie tussen zendmodule en ontvanger functioneerde tot 3,7V. Daaronder viel die weg. soms meldde een laatste log-item nog 3,5V, maar daarna was het contact definitief weg.
- in de log worden gerapporteerd: de stuursignalen uit de zender, en de signalen die de ontvanger naar de servo stuurt. Er wordt niet weergegeven wat de servo doet.
Conclusies:
- de S3150-servo's zijn gevoeliger voor lage spanning dan de Weatronic-ontvanger
- het gehele systeem functioneert niet meer onder 4,1V aan de ontvanger
- het is zeker dat de spanning bij een servo met een lange draad 0,2 à 0,4V lager is dan de ontvanger registreert.
Ik denk nu dat het volgende is gebeurd:
- eneloops zijn niet goed in staat relatief grote stromen te leveren. Boven de 1C (2A) gaat de spanning dalen.
- eneloops zijn enigszinds gevoelig voor lagere temperaturen (gevoeliger an NiCad's, minder gevoelig dan Lipo's. De buitentemperatuur heeft zeker niet geholpen bij het voorkomen van de crash.
- het feit dat de eneloops maar halfvol waren heeft aan een lagere spanning een klein beetje bijgedragen.
- S3150 servo's zijn gevoeliger voor een lage spanning dan de ontvanger, bovendien is de spanning bij de servo (zelfs onbelast) significant lager. Belast zal dat verschil groter (nadeliger) zijn.
- S3150-servo's zijn echt digitale servo's. Zelfs al bij de kleinste stuurbewegingen zetten ze de 'sluizen' wagenwijd open, met als gevolg een belangrijke spanningsdaling ter plekke.
Reconstructie:
Tijdens die laatste 20 min. vlucht heeft de combinatie van 'iets verder ontladen van de accu' en mogelijk wat exttra afkoeling van die accu ervoor gezorgd dat het vermogen van de accu om nog grote(re) stromen te leveren onder een kritische grens is gezakt.
Eenmaal op dat punt aangekomen, kregen de S3150's als eerste een probleem. Het resultaat: het vliegtuig reageert niet goed op kleine stuurcorrecties.
De piloot signaleert dat het vliegtuig niet meer op correcties reageert, en corrigeert sterker en sterker. Dat zorgt ervoor dat de spanning voorde S3150's nog meer daalt. Ze doen het nu helemaal niet meer.
De ontvanger doet het nog wel (nog net) en registreert gewoon de stuursignalen van de zender, stuurt die correct door naar de servo (die er niets meer mee kan), maar rapporteert ook de (toenemende) spanningsdaling in de log.
Na moment van inslag is alle contact en registratie over.
Hoofdoorzaak van de crash: (veel) S3150-servo's in combinatie met Eneloops.
Of andere merken/typen servo's ook zo gevoelig reageren, weet ik niet. Lijkt wel waarschijnlijk.
Oplossing:
- accu die makkelijker grote stromen kan leveren (NiCad, NiMh voor e-aandrijving)
- accu die minder gevoelig is voor lagere temperaturen (NiCad)
- dikke servo-snoeren. Zeker bij grote lengtes.
Gr. Dirk.
Hoi,
We hebben een test uitgevoerd.
We hebben mijn F3J-zwever niet aan een accu, maar aan een regelbare voeding gelegd. Vervolgens hebben we de spanning laten dalen, en gekeken wat er gebeurt.
- de zwever bevat 4x S3150 servo's in de vleugel, en 2 analoge (standaard formaat) servo's (±3 kgcm) voor de V-staart.
- een voltmeter zo dicht mogelijk bij de ontvanger aangesloten.
kanttekening: meten aan de voeding of vlak bij de servo (verschil: 1 meter draad, flink dikker dan servosnoer)geeft 0,1 - 0,2V lagere spanning bij de ontvanger.
- mijn Weatronic-HF-module direct aan de PC gekoppeld en Live-data bekijken.
Bevindingen:
- de door weatronic in de log (Live-view) gerapporteerde spanning op de ontvanger is in werkelijkheid 0,1 à 0,2V lager
- de daling van de spanning door een draad (flink dikker dan servo-snoer) is over 1 meter al 0,1 à 0,2V. Een (flink) dunner servo-snoer van een rolroer zal zeker een grotere spanningsdaling veroorzaken.
- de 2 analoge swervo's functioneerden nog goed tot zo'n 3,8 - 3,9V (mits zeer langzaam gestuurd werd).
- de S3150's begonnen functioneerden bij 4,1V nog goed, maar bij 4,0V (spanning bij ontvanger!) onstonden problemen. Ze gingen sprongsgewijs bewegen, bij langzaam sturen volgden de servo's een hele tijd (1 sec) niet, om dan opeens een sprong te maken.
- de 2-richtingscommunicatie tussen zendmodule en ontvanger functioneerde tot 3,7V. Daaronder viel die weg. soms meldde een laatste log-item nog 3,5V, maar daarna was het contact definitief weg.
- in de log worden gerapporteerd: de stuursignalen uit de zender, en de signalen die de ontvanger naar de servo stuurt. Er wordt niet weergegeven wat de servo doet.
Conclusies:
- de S3150-servo's zijn gevoeliger voor lage spanning dan de Weatronic-ontvanger
- het gehele systeem functioneert niet meer onder 4,1V aan de ontvanger
- het is zeker dat de spanning bij een servo met een lange draad 0,2 à 0,4V lager is dan de ontvanger registreert.
Ik denk nu dat het volgende is gebeurd:
- eneloops zijn niet goed in staat relatief grote stromen te leveren. Boven de 1C (2A) gaat de spanning dalen.
- eneloops zijn enigszinds gevoelig voor lagere temperaturen (gevoeliger an NiCad's, minder gevoelig dan Lipo's. De buitentemperatuur heeft zeker niet geholpen bij het voorkomen van de crash.
- het feit dat de eneloops maar halfvol waren heeft aan een lagere spanning een klein beetje bijgedragen.
- S3150 servo's zijn gevoeliger voor een lage spanning dan de ontvanger, bovendien is de spanning bij de servo (zelfs onbelast) significant lager. Belast zal dat verschil groter (nadeliger) zijn.
- S3150-servo's zijn echt digitale servo's. Zelfs al bij de kleinste stuurbewegingen zetten ze de 'sluizen' wagenwijd open, met als gevolg een belangrijke spanningsdaling ter plekke.
Reconstructie:
Tijdens die laatste 20 min. vlucht heeft de combinatie van 'iets verder ontladen van de accu' en mogelijk wat exttra afkoeling van die accu ervoor gezorgd dat het vermogen van de accu om nog grote(re) stromen te leveren onder een kritische grens is gezakt.
Eenmaal op dat punt aangekomen, kregen de S3150's als eerste een probleem. Het resultaat: het vliegtuig reageert niet goed op kleine stuurcorrecties.
De piloot signaleert dat het vliegtuig niet meer op correcties reageert, en corrigeert sterker en sterker. Dat zorgt ervoor dat de spanning voorde S3150's nog meer daalt. Ze doen het nu helemaal niet meer.
De ontvanger doet het nog wel (nog net) en registreert gewoon de stuursignalen van de zender, stuurt die correct door naar de servo (die er niets meer mee kan), maar rapporteert ook de (toenemende) spanningsdaling in de log.
Na moment van inslag is alle contact en registratie over.
Hoofdoorzaak van de crash: (veel) S3150-servo's in combinatie met Eneloops.
Of andere merken/typen servo's ook zo gevoelig reageren, weet ik niet. Lijkt wel waarschijnlijk.
Oplossing:
- accu die makkelijker grote stromen kan leveren (NiCad, NiMh voor e-aandrijving)
- accu die minder gevoelig is voor lagere temperaturen (NiCad)
- dikke servo-snoeren. Zeker bij grote lengtes.
Gr. Dirk.