Leichtwerk eta (Composite RC Gliders)

Laatste tijd vooral ook veel gewoon gevlogen omdat het mooi weer was. Proberen lage thermiek belletjes op te pakken.
Maar vanmiddag toch even weer gaan zitten voor de eta en voor de middelste panelen uitgetekend waar de hevels moeten gaan komen. Ik ga helaas zeker door de ligger van de flaps heen, maar het kan niet anders. Ervoor is geen plek want dan zit ik al op het scharnierpunt. Het blijft nu nog wel even spannend om daadwerkelijk de gaatjes te maken.
Ik zou eventueel ook nog het boren vanaf de bovenkant van de vleugel kunnen doen. Al die keuzes...
IMG_2428.jpg
 
O nee, er zitten 4 gaten in m'n binnenste vleugelen. Of is het meer eindelijk zitten er 4 gaten in.


Met de handboor klein beginnen en dan steeds groter op boren. 1tje is toch uiteindelijk iets afgeweken, maar dat is niet belemmerend.

IMG_2434.jpg



Dan krijg je zo'n 4mm groot gat aan de onderkant v/d vleugel. Ook alleen maar aan de onderkant gelukkig.
Bij de binnenste flaps (deze) zie je dat hij iets uit het midden staat, dat komt omdat ik hier met een haaks gebogen draad en een kwiklink ga werken. De afstand is te kort voor 2 kwiklinks.

IMG_2435.jpg



En dan past het heveltje er heel strak in. Uiteraard is deze niet op de juiste lengte nog.

IMG_2436.jpg



4 gedaan, nog 4 te gaan.
 
Nog 2 gaatjes te gaan.
Deze is van de binnenste ailerons. De dikte van het geheel wordt natuurlijk steeds minder. Voor de buitenste ailerons moet ik nog een keer gaan zitten. Het kan zijn dat ik het metalen dingetje iets schuin af moet gaan vijlen dan om te passen. Of die alsnog vanaf de bovenkant v/d vleugel boren.

Deze zit ook voor de ligger en net achter het scharnierpunt. Die van de middelste vleugeldelen zitten allemaal net aan de achterkant van de ligger. Daar ga ik denk ik wat stukjes schuim eerst in 'proppen' om te zorgen dat de epoxy goed op z'n plek zit en niet helemaal weg gaat vloeien. Bij deze kan ik makkelijk een stukje depron of zo naast duwen.

IMG_2437.jpg
 
En 8 uit 8. De buitenste ailerons pas precies.
Voordeel van nerveus zijn dat 't net niet lukt is blijkbaar dat je nauwkeurig werkt en 't precies gaat.
8 gaatjes is voor mij een zeer productieve dag. Nu nog 8x aansturing maken en dan de boel gaan vastlijmen en de servo's verder aansluiten.
eta moet ook wel 'rap' af want er gaat een toestel tussendoor ergens binnenkomen die dan voor gaat. Maar 4-6 weken levertijd staat op de site. Er is kans dat de eta eerder af is en nog dit jaar gaat vliegen.
 
Vandaag even de eta in elkaar gestoken en op de CG scale gelegd. Zonder lood en met 6s 5800 accu. Ook ontbreken nog wat servo's in de vleugel en het accu plankje.

En ik was eigenlijk aangenaam verrast. Zwaartepunt zou op 65mm moeten komen volgens de fabrikant en daar zit ik al bijna op. En als deze meting klopt dan ga ik toch best lichter uitkomen dan dat ik eerder dacht.

Ik kan in ieder geval vanmiddag met het accu plankje verder want er komen nog wat nieuwe servohevels en kwiklinks. Kwiklinks van alu met een mooie uitsparing zodat je veel slag dichtbij de as v/d servo kunt halen. En er is een kleine kans dat nu de 2 gaten die ik versprongen heb gemaakt niet versprongen hoeven te zijn, dat zou jammer zijn, maar ook niet onoverkomelijk. Omdat ik mogelijk de nieuwe kwiklinks beter in kan korten dan de traditionele.

IMG_2452.jpg
 
Back
Top