Lekkende kleine, vintage parfumverstuiver (jaren 30)

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Verstuiver, 17 sep 2022.

  1. Verstuiver

    Verstuiver

    Lid geworden:
    17 sep 2022
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Apeldoorn
    Okay, helder. Keuze is dus epoxy óf G4 polyurethaanlak. Beiden maken het lek dicht.
    Van polyurethaanlak lees ik :
    Bij het uitharden van PUR komen isocyanaten vrij die de slijmvliezen en huid kunnen irriteren, en zo astma of eczeem veroorzaken. De reactie treedt op door inademen van de (onzichtbare) dampen of door huidcontact met het uithardende PUR.

    Denk dus dat ik voor epoxy ga.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je wilt niet weten hoe schadelijk epoxy is, daar is PU hars (geen PUR) niks bij.
    PUR is dat schuim wat je in muren spuit en uitzet.
    Is wel PU basis maar niet hetzelfde.

    GJ
     
  3. Verstuiver

    Verstuiver

    Lid geworden:
    17 sep 2022
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Apeldoorn
    Okay...! Blijft helpend dit forum. Dan dus PU hars alles afwegende gezien gebruik in metalen parfumflesje het beste.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Epoxy is bij verwerking echt zooi, het ruikt niet maar het is levensgevaarlijk spul.
    Dat kunnen meerdere mensen bevestigen.
    Na uitharding is het niet echt schadelijk meer.

    GJ
     
  5. Verstuiver

    Verstuiver

    Lid geworden:
    17 sep 2022
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Apeldoorn
    Okay. Epoxy gaat van mijn lijst
     
  6. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Voor restauratie van antieke auto's en motoren is er speciale lak voor de binnenkant van de benzine tank.
    Is je tank lek door roest etc. dan kun je het lek dichten met die speciale 2K lak.
    Is geloof ik wel op epoxy basis.
    Vraag is natuurlijk waar vind je een extra klein verpakking, is normaal voor tanks van 20 liter of meer.

    Succes Willem
     
  7. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    G4 of te wel PU hars, hecht niet op metaal.
    Wat wel zo kunnen als de hars alle binnen vlakken van het potje bedekt, dat het dan een soort van binnenzakje wordt in het potje.

    Ik zou het borduurseltje er vanaf frunniken, het potje met een druppeltje warme soldeertin dicht maken en het borduurseltje er weer op knutselen.
    Of er helemaal niets aan doen en het potje in de vitrinekast zetten.
     
  8. Verstuiver

    Verstuiver

    Lid geworden:
    17 sep 2022
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Apeldoorn
    Allen dank voor de vele suggesties en tips.
    Het dichtraken/gevuld raken van de parfumverstuiver waardoor je er überhaupt geen parfum meer in/uit krijgt wordt idd door andere experts bevestigd.
    Ik zal het op dit forum laten weten als als het alsnog gelukt is. En anders: relikwie.

    Einde berichtenverkeer. Nieuwe reacties niet meer nodig, dank voor alle tips nogmaals.
    Mvg!
     
  9. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    klopt, dat is een epoxyhars :thumbsup:
    wel een speciaal type die bestand is tegen benzine, dit is geen dunvloeibare hars omdat het een film moet vormen aan de binnenzijde van een stalen benzinetank..
    als je wat nodig bent kan ik je wel een adresje doorgeven
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    PUR is de afkorting van PolyUrythane Resin. In het Nederlands Polyuretnaan hars. PUR en PU hars is dus exact hetzelfde. Door de toevoeging van een schuimvormend middel aan PUR (of PU hars in het Nederlands) wordt PUR schuim gemaakt. PUR is dus niet dat schuim maar de hars waarvan dat schuim gemaakt wordt. PUR wordt daarnaast ook voor heel veel andere dingen gebruikt.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Klopt helemaal wat je zegt maar als iemand PUR koopt (wat je ook gewoon in vloeibare vorm kan kopen) dan komt ie voor verrassingen te staan want dan heb je een flesje waar je niets meer in kan doen omdat het vol zit met schuim.
    Maar gewone PU hars (de niet schuimende versie) scheidt vrijwel geen schadelijke gassen uit.
    Door het schuimmiddel gaat het gassen en komen er dus wel schadelijke gassen vrij.

    GJ
     
  12. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    ik ga geen welles nietes discussie aan maar wat je nu schrijft is absoluut niet waar... tevens worden 2 dingen door elkaar gehaald,
    in de volksmond denk je bij de naam PUR aan het schuim dat in de spuitbussen zit, ga je het iets beter bekijken dan kan je concluderen dat:
    een 1 component Poly Urethaan hars, opgelost in een verdunning en uithard door verdamping van het oplosmiddel en vocht in de buitenlucht,
    daarnaast is er een 2 componenten Poly Urethaan, de ene component is Polyol en de andere is IsoCyanaat, beide componenten gemengd geeft een harde impact bestendige kunstof (thermoharder) wil je daar een schuim van maken dan word er een blaasmiddel in toegevoegd, dat kan een watergedragen, of een fysisch blaasmiddel zijn (beide hebben zo hun eigenschappen)

    zowel de 1 component als de 2 component versie zijn niet onschadelijk !! staat ook duidelijk vermeld in het "material safety data sheet" (msds) van het product
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Waar ik werk (nog 2 dagen *) gebruiken we PU hars om elektronica in te gieten. Dat is een twee componenten hars. Meestal gebruiken we hars die vrij langzaam uithardt. Pas ongeveer een uur na mengen merk je het begin van het uitharden en volledige uitharding duurt ongeveer 24 uur. Die lange "vloeitijd" is nodig om te zorgen dat de hars goed overal doordringt en er zo min mogelijk luchtbellen achter blijven.
    We gebruiken PUR omdat het heel goede elektrische eigenschappen heeft, het isoleert uitstekend en neemt geen water op. Tevens is het redelijk milieu vriendelijk als het eenmaal is uitgehard. Hoe dat met de fabricage van de hars zit weet ik niet.
    Voor sommige dingen gebruiken we ook wel langzaam uithardende epoxy hars. Sneller uithardende harsen gebruiken we maar weinig. Bijna uitsluitend voor kleine dingen waar de lucht makkelijk en snel uit kan ontsnappen.
    * Over 2 dagen ga ik met pensioen en is het na bijna 45 jaar werken gedaan voor mij. :D:D
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  14. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Wat jammer, waarmee ga je dan de hobbytijd afwisselen? :banana:
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jullie gebruiken PU hars en geen PUR.
    PUR word ook in de electronica gebruikt, bij AEG gebruikten we dat, om gevoelige componenten in te pakken voor transport.
    Dan werd er 2K PUR in een zak geblazen, die werd om het component (printplaat) gedaan en dan in een doos.
    De PUR schuimde uit en zat strak om de print zodat er tijdens transport niks kon beschadigen.
    Op dezelfde manier worden racestoelen op maat gemaakt, dat heb ik persoonlijk mee mogen maken.
    Je gaat op een zak zitten die volgeblazen word met PUR en dan moet je 15 minuten in je rijhouding blijven zitten.
    Na die tijd heb je een stoeltje wat exact op jou aansluit.

    GJ
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    We gebruiken dus absoluut wel PUR! Het staat zelfs op de verpakking!!! Kijk bijvoorbeeld maar eens bij DEZE leverancier.
    Het schuim waar jij het over hebt is PUR schuim maar je mag het ook PU schuim noemen. Het is pas schuim als dat erbij staat, PUR alleen is geen schuim maar de hars.
    Die zak wordt dus volgeblazen met PUR SCHUIM. Als je alleen PUR gebruikt krijg je een nogal hard geheel wat niet lekker zit. ;)
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina