Lelievlet van scouting

janzwart

verslagschrijvers
Mijn kleindochter, Merel, zit op de scoutinggroep Tjarda van Hillegom en is helemaal weg van zeilen.
De groep heeft enkele zeilbootjes en gaan vaak zeilen op de Kagerplassen.

full

Als verrassing voor haar heb ik een model gemaakt van zo’n zeilbootje.
Het is geen historisch zeilschip, maar toch plaats ik het bouwverslag maar hier.
Van de website van de scouting heb ik het volledige bouwplan van een lelievlet gevonden. Zo’n type zeilbootje is het.
Aan de hand daarvan kan je een 1:1 model bouwen uit plaatstaal, maar ik heb hiervan een 1:20 model gemaakt van 1 mm triplex.
Het bouwplan bevat uitslagen van alle vlakken, dus ik hoef alleen maar die tekeningen op de juiste schaal uit te printen en aan de slag gaan.
Om een indruk te geven van het bootje:

full

Uiteraard begonnen met de bodem.

full

Op de foto enkele steunen voor de denning (bodemplanken) en de zijschotten van de kajuit. Daarna de kimgangen uitgezaagd en er op gezet.

full

Hierna heb ik de zwaardkast gemaakt en dry fit geplaatst.

full

De zwaardkast los en uitgeklapt. Ook het bakboord boeisel en het achterdek zit er op. Het kiertje maak ik nog wel dicht hoor.

full

full

Met een verfje en een gele strip gemaakt van polystyreen (2mm buis) ziet het er al heel anders uit.
En een standaard hoort er uiteraard bij.
Ondertussen ook al even nadenken over de tuigage. Op de top van de mast zit een band met daar aan vier ringen voor de stagen.
Hoe soldeer je vier ringen van 3mm aan een ring van 4 mm doorsnede ?
Je moet ze alle vier tegelijk vast solderen. Ik heb in een plankje de uitwendige vorm uit gezaagd zodat alle ringen daarin klem zitten. Dan kan je alles in één keer solderen.

full

Op de top komt een ring met vier ringen. Iets daaronder, boven de hommer, een ring met drie ringen. Solderen tegen hout aan geeft wat roetvorming. Inderdaad.

full

Het roer zit met de vingerlingen in drie styrene busjes van 2 mm. Met plakband gefixeerd en daarna de busjes met sec.lijm vastgezet. Zo zitten ze in lijn.

full

Drie stagen geplaatst.

full

De masttop met de stagen. Het voorstag zit aan een top ring en de zijstagen aan ringen net boven de hommer. Ook enkele blokken opgehangen.

full

De zijstagen zitten met een kettinkje aan een oog binnenboord. Rechts daarvan een dolpot en links een doft een oog en nog een dolpot.
En zo ziet hij er uiteindelijk uit. Op het voordek ligt het anker met een tros touw.

full

En tot slot nog enkele foto’s.

full

full

full

full

Eind verslag.

Laatst bewerkt:
Back