Lelievlet

achterkantlelievletplaamd2.jpg

Dit is het "achteraanzicht" van de boot

Plots kwam er een vraag in me op: Is het beter het dek bij nr. 1 te plaatsen, of kan je het beter doen bij nr. 2?? Bij nr. 1 heb je meer ruimte onder je dek, maar die bolling is wel veel moeilijker te maken. Bij nr. 2 heb je wat minder ruimte, maar er kan makkelijker een dekluik in en is makkelijker te maken.

Hoi Martijn,

omdat hij naar boven toe abrupt smaller wordt, lijkt dat voor mij alleen maar op een verschansing. Ik zou daarom het dek bij 2 plaatsen, dat lijkt volgens mij veel beter uiteindelijk. Als je het toch bij 1 wilt plaatsen, zou ik de kromming aanpassen zodat het smaller wordende deel beter aansluit bij het dek.

Als je het dek bij 2 plaatst, wel een paar gaten in de verschansing laten zodat buiswater ed eraf kan lopen. In een echte vlet kun je hozen, maar met een model dat zonder een persoon rondvaart wordt dat wat moeilijker...

VrGr,

Theo

Ik denk dat het er in ieder geval leuker uit zal zien als je het de bij '2' plaatst.
Dan heb je toch nog een beetje het idee van een kuipje!

Ludo

Het moet bij no 2, tussen 1 en 2 zit alleen de verschansing. Ga anders eerst bij zo'n vlet kijken
groet
Hawser

Eeeh.. Die scouting vletjes zijn open.. :roll: Origineel hebben ze niet eens zo'n dekje..

Dat dekje waar jullie het over hebben zijn de Luchtkasten van de boot
Dat is omdat hij dan niet kan Zinken
Mits de luchtkasten dan ook waterdicht zijn hoor
mvg
Frederik:D:D

Mijne wordt helemaal dicht, bij een echt vlet heb je alleen een voor en achterdek (zoals F. van Gent al zegt) anders krijg je zoveel ruimteproblemen met je servo's/ontvanger/accu.

Het moet bij no 2, tussen 1 en 2 zit alleen de verschansing. Ga anders eerst bij zo'n vlet kijken
groet
Hawser

Euhhhh, ik zit zo'n beetje elke zaterdag in zo'n vlet!!

Laatst bewerkt:
Ben iets verder!

schottenuitgezaagdkleindy8.jpg

Ik heb de 2 schotten uitgezaagd die voor de vorm en de sterkte van de boot moeten zorgen. Er zitten gaten in, maar die zijn voor bekabeling/gewichtsbesparing.

Ook heb ik de eerste kimplaat en de achterkant uitgesneden.

Is het beter om symmetrisch te werken en de 2 kimplaten tegelijk aan de onderkant te lijmen, of geeft dat alleen maar onnodige stress omdat je 2 dingen tegelijk moet doen.

MEMO TO MYSELF: Ruim je bureau op!

Leuk project voor de stevigheid zou je ook aan de buitenkant katoentape kunnen doen en dat insmeren met epoxi. Nadeel van de epoxi die jij gebruikt is dat het epoxilijm is het is dus dikker. Wil je goed lamineren zou je dunnere epoxi moeten gebruiken. Dit trekt beter in het hout en de katoentape is betere hechting is sterker. Tevens denk ik dat het eenvoudiger was geweest als je opzijn kop had gebouwd. Eerst spanten en dan huid er over heen. Maar deze manier kan ook maar is iets bewerkelijker. Zoek eens op stich and glue dat is ongeveer hoe jij je boot bouwt. Enkel bij jou is het stich het plakken van schilderstape. Denk dat je straks wel een soort bouwmal moet maken om alles in de goede vorm te krijgen.

Succes FKZ

Enkel bij jou is het stich het plakken van schilderstape. Denk dat je straks wel een soort bouwmal moet maken om alles in de goede vorm te krijgen.

Hoe bedoelt u dat ik een bouwmal moet maken?

De tekeningen komen van Waterscouting.com: de site van, voor en door waterscouts.

Bij het linker menu klik je aan: De Vloot -> Modelvlet -> daarop staan de tekeningen (pdf)(a4, a3, a1)

EDIT: Eerst spanten en dan huid zou een beetje moeilijk gaan, want er zijn maar 2 spanten.

@Ludo: Jij hebt toch ook op deze manier je Basic Jolle gebouwd?? (zoals ik nu doe)

Laatst bewerkt:
Martijn, als ik het zo bekijk gebruik je hout?
had je dan niet beter uhu-hard of secondenlijm kunnen gebruiken!
daarna had je op de kwetsbare plekken altijd nog kunnen vullen met epoxy of stabilit express.
groetjes piet

Tja, het is niet echt epoxy, waarmee je bv mallen maakt.

Het is meer in de richting van 2 componentenlijm met epoxyverbindingen (zoals er op het doosje staat).

Of is 2 componentenlijm en epoxy gewoon hetzelfde?

je hebt twee en een componenten systhemen. Twee componenten systhemen bestaat uit meestal een component X en een harder of katalysator. Een een componenten systheem heeft maar een component en hard uit door het vervliegen van oplosmiddelen of aan de reactie met lucjt water of b.v uv licht. Epoxy is dus een bepaalde component x. Twee componenten lijm kan dus ook bestaan uit twee andere stoffen/componenten.

groet FKZ

ps scouting forum bekeken volgens mij moet het wel goed komen als je de schotten en spiegel er in zet. (de schotten fungeren een beetje als spanten)

Laatst bewerkt:
Hallo Martijn,

Die tekeningen op die site, ik heb nu de A4 versie uitgeprint.
Gebruik jij die tekening of heb jij hem in een grotere maat gekopieerd?
Vindt hem zo aan de kleine kant.... maar dat kan natuurlijk gezichtsbedrog zijn.

grt,
Roelof.

Hallo Martijn,

Die tekeningen op die site, ik heb nu de A4 versie uitgeprint.
Gebruik jij die tekening of heb jij hem in een grotere maat gekopieerd?
Vindt hem zo aan de kleine kant.... maar dat kan natuurlijk gezichtsbedrog zijn.

grt,
Roelof.

Heb je ze alle 8 uitgeprint?, want de eerste 2 zijn het voorbeeld en het overzicht. Als je ze hebt uitgeprint en tegen elkaar legt moet de bodemplaat ca. 60-70 cm lang zijn.

Ja, ik heb ze gewoon zo gebruikt zoals ze uit de printer kwamen rollen.

Heb je bij je PDF reader a4 vullend ingesteld?

Het kan natuurlijk altijd gezichtsbedrog zijn.

Laatst bewerkt:
Weer iets verder!

voorschoteringelijmdklefl1.jpg

Ik ben weer iets verder! Ik heb gisteren het voorschot erin gelijmd. Dit ging zonder problemen. Vlak boven het schot ligt mijn lijm, die "2 injectiespuiten die aan elkaar vastzitten". Ik ben van plan vandaag het achterschot erin te lijmen en dan later deze week een kimplaat. Het zal niet zo snel gaan deze week want ik heb namelijk proefwerkweek :( deze week (voordeel is wel dat je vroeg uit bent, 11 uur :cool::p:D)

@Roelof: Zijn ze nou goed uitgeprint?

Raar ding zeg, net zag ik het plaatje hierboven en nu is het weer weg!

@De mensen die dit nu zien (mij uitgezonderd): Zien jullie het plaatje hierboven? Want dan ligt het aan mijn software.

Laatst bewerkt:
Stukje van de kimplaten gelijmd

1estukje1ekimplaatgelijpq8.jpg

Ik heb nu het eerste stukje van de bakboord kimplaat gelijmd. Nu ben ik al veel verder, maar er is geen zonlicht meer om een mooie foto te maken. Ik De bakboord-kimplaat zit er nu opgelijmd tot vlak voor het voorschot en de stuurboord-kimplaat tot ca. 10 cm achter het achterschot.

IMAGESHACK DOET HET WEER!!!!!!! JIPPIIIIEEEEE :D:D:D:D:D

Back