Lembeck Extra 2.32m

Een boxermotor op die extra moet ook wel de moeite zijn vermoed ik. Als hij erop staat neem eens een foto dan, ben benieuwd.

Hieronder een aantal foto' genomen met de 3W boxer in zijn snoet.

810649cbe6bcd8a02.jpg

810649cbe6cc7a7b4.jpg

Nog een paar zonder de motorkap

810649cbe6ba6b65a.jpg

810649cbe6bc92fd0.jpg

De M5 draadstangen die de motor op zijn plaats houden op de foto zijn maar van tijdelijke aard. De SWB standoffs zijn nog niet in mijn bezit. Door gebruik te maken van de draadstangen kon ik wel verder bouwen.

De draadstangen(later stadium SWB stand offs) gaan door het vuurpaneel en het aluminium hoekprofiel. Op deze manier krijg je een sterker geheel. Ik diende de motor 75mm voorruit te plaatsen om de as voorop de motorkap te krijgen. Die vond ik veel te lang zodoende verbrede ik het draagvlak.

Laatst bewerkt door een moderator:
Netjes !!!

Zo'n boxermotor heeft wel iets he.

@ Bryan: dit probleem heb ik totaal niet gehad. Beide vlakken die U beschrijft liggen mooi horizontaal op enkel mm van elkaar. Heb tijdens het inlijmen van de rudderscharnieren een stukje karton gebruikt en tussen het horizontale vlak geschoven tot de lijm van de scharnieren droog was en het resultaat was perfect.

Heb er intussen een 30-tal vluchten met de Lembeck opzitten.

Er zijn echter enkele zaken die mij storen.
Eén daar van is dat ik om rechtuit te kunnen vliegen het hoogteroer verschillende klikjes down moet trimmen. Nu had ik graag jullie mening hierover gehad hoe dit eventueel het vlieggedrag beïnvloed en hoe dit kan opgelost worden.
De kist rolt niet supermooi op lage snelheid (bvb bij een vertikale klim), kan dit hiermee te maken hebben?

Zie foto:

11042009.jpg

Als dit zowel bij gas als geen gas het geval is en je cg ligt goed... dan is het het beste om eerst eens de instelhoek van de stabilo bekijken...

Als dit zowel bij gas als geen gas het geval is en je cg ligt goed... dan is het het beste om eerst eens de instelhoek van de stabilo bekijken...

Het vliegtuig vliegt zowel mooi rechtuit bij gas als bij geen gas, dus kwa motortrust zit het zeker goed.

Het vliegtuig vliegt zowel mooi rechtuit bij gas als bij geen gas, dus kwa motortrust zit het zeker goed.

Ik las dat je cg ook goed zit volgens jou, dus het probleem is zowat 95% zeker de instelhoek van de stab... Dus eventjes met de instelhoekmeter aan het werk :-)
Waarschijnlijk staat alles normaal op 0 maar je kan best lembeck eens contacteren en vragen...

De gashevel op de carb werd inderdaad verlengd.

Betreffende het inbouwen van de hoogteroer servo's in de romp stuitte ik op een klein probleem. Bij een uitslag van 35° up op het hoogteroer raakt de stuurstang de onderzijde van het stabilo (zie foto).
Ik denk dat het verstandigst is de raad van Paul op te volgen en gewoon de servo's in het stabilo zelf te monteren. Eerste werk morgen.

Beide vleugels werden ook volledig afgewerkt, het is dus 1 servo per aileron geworden.

26022009.jpg

Groetjes

Ik ben zelf ook deze extra aan het bouwen. Nu vind ik het volgende een beetje vreemd. Hoort de aansturing, dus de hevel van het rolroer, niet recht boven het scharnierpunt te zitten? Op de manier zoals voorgeschreven en op de foto hierboven heb je volgens mij een andere uitslag naar boven en naar beneden. Of maakt dit niet uit?

Bij degene die ik aan het bouwen ben heb ik ook de scharnieren dichter bij het scharnierpunt zitten. Hier op de foto staan ze inderdaad nogal ver of het is optisch bedrog.

Zorg er echter wel voor dat de scharnieren vastgelijmd zitten in het stukje hard hout dat je door de folie heen kan zien.

Perfect boven het scharnierpunt heb ik ze echter ook niet gekregen.
Bij testen na inbouw electronica bleek het geen invloed te hebben. De mijne heeft echter nog niet gevlogen. Hij is immers nog niet vliegklaar.

Bij degene die ik aan het bouwen ben heb ik ook de scharnieren dichter bij het scharnierpunt zitten. Hier op de foto staan ze inderdaad nogal ver of het is optisch bedrog.

Zorg er echter wel voor dat de scharnieren vastgelijmd zitten in het stukje hard hout dat je door de folie heen kan zien.

Perfect boven het scharnierpunt heb ik ze echter ook niet gekregen.
Bij testen na inbouw electronica bleek het geen invloed te hebben. De mijne heeft echter nog niet gevlogen. Hij is immers nog niet vliegklaar.

Zijn de bijgeleverde aansturingsstangen nu niet te lang? Of heb je iets anders gebruikt ?

Ik heb de bijgeleverde stuurstangen gebruikt en met een dremel een stukje ingekort.
Aan de kant van het roer heb ik de bijgeleverde ballinks gebruikt. Aan de kant van de servo heb ik M3 kwiklinks gemonteerd.

Als ik de servo 180graden draaide waren de stangen net iets te kort naar mijn idee en bij montage zoasl op de foto net iets te lang.

Heb er intussen een 30-tal vluchten met de Lembeck opzitten.

Er zijn echter enkele zaken die mij storen.
Eén daar van is dat ik om rechtuit te kunnen vliegen het hoogteroer verschillende klikjes down moet trimmen. Nu had ik graag jullie mening hierover gehad hoe dit eventueel het vlieggedrag beïnvloed en hoe dit kan opgelost worden.
De kist rolt niet supermooi op lage snelheid (bvb bij een vertikale klim), kan dit hiermee te maken hebben?

Zie foto:

11042009.jpg

Ik heb precies hetzelfde maar mijn kist rolt wel mooi bij lage snelheid. Ik vlieg hem met de DL-55. Super moter als zeg ik het zelf. Naar 2 keer slaan loopt hij al. Inderdaad heel veel kracht in deze moter. Pakt goed op en het geluid is ook mooi.

Voor de rest vliegt de kist gemoedelijk, hij komt wel hard binnen voor de landing. Maar ik heb het zwaartepunt nog ver naar voor liggen voor de eerste vluchten. Meskantvlucht is super strak en rugvlucht is zonder down te geven.

Zeer tevreden met de eerste vluchten.

Hieronder een aantal foto' genomen met de 3W boxer in zijn snoet.

810649cbe6bcd8a02.jpg

810649cbe6cc7a7b4.jpg

Nog een paar zonder de motorkap

810649cbe6ba6b65a.jpg

810649cbe6bc92fd0.jpg

De M5 draadstangen die de motor op zijn plaats houden op de foto zijn maar van tijdelijke aard. De SWB standoffs zijn nog niet in mijn bezit. Door gebruik te maken van de draadstangen kon ik wel verder bouwen.

De draadstangen(later stadium SWB stand offs) gaan door het vuurpaneel en het aluminium hoekprofiel. Op deze manier krijg je een sterker geheel. Ik diende de motor 75mm voorruit te plaatsen om de as voorop de motorkap te krijgen. Die vond ik veel te lang zodoende verbrede ik het draagvlak.

Volgens mij zit de motor niet juist.... >>> te laag volgens ik kan zien aan de motorkap

Te laag... Misschien... het is een compromis opstelling geworden :)

Doelstelling was :
Zo weinig mogelijk uitslijpen onderkant box om de uitlaatheaders door te laten.
Spinner zo mooi mogelijk te laten aansluiten aan de ronding bovenaan de motorkap.
Motor volledig in te bouwen zonder stukken te hoeven uitslijpen in de motorkap, dus bougiekappen ter hoogte breedste punt van de motorkap.

In deze opstelling is aan bovenstaande voorwaarden voldaan behalve uitslijpen doorgang headers. Hier heb ik toch wel wat moeten uitslijpen. Er komt nog een versteving van de box onderaan ipv hem open te laten wat ik eerst van plan was.
Nu ik de foto herbekijk lijkt het er inderdaad op de motor tegen de onderkant van de kap draait. Dit is echter niet het geval en ik heb nog +/- 1,5cm over tov de onderkant.

Toch verkocht Cornetto?

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Bij de Lembeck werd intussen het uitlaatsysteem volledig geplaatst en werden de benzine en smoketank ingebouwd. Heb heel even moeten zoeken naar geschikte tanken omdat ik deze perfect op het zwaartepunt wou plaatsen.
2 stuks van 20 oz net waar ik ze wou hebben, heb gelukkig minder moeten aanpassen dan eerst gedacht.
Intussen de motor met de gebruikte uitlaat een half uurtje laten proefdraaien en man man wat een geweldige combo. Ben echt wel tevreden van de DL50.

:-)

06032009001.jpg

06032009002.jpg

Heb je nog iets ondernomen om de uitlaat in het rompgedeelte te koelen, of isoleren van de rest? Ik zou graag iets soortgelijks willen maken, zodat ik geen uitlaat onder de kist hoeft te maken...

Gemonteerd en startklaar.

Even in relatie tot andere tuigen gefotografeerd.
Andere toestellen op foto: raptor titan, raptor E620, hyerion Yak 54E
En ne fles cola om ne beetje idee te hebben ivm afmetingen :-D

81064a2a41ddd3e35.jpg

De Lembeck Extra staad ook in het Modellflugboekje :D

Ben eens benieuwd ik ga er binnekort aan verder ;)

Grt.

Dit toestel is duidelijk ontworpen voor motoren met een gewicht van +/-1800gr.
Ik heb er een 3W56 boxer in gemonteerd die in die gewichtscategorie zit zodoende heb ik geen lood in neus moeten proppen en zitten de batterijen in cockpitgedeelte.
Op die manier zijn de batterijen vlot bereikbaar en kun je ze er makkelijk uithalen.
Bijkomend is het handig op het terrein om batterijen te vervangen als men veel vliegt.
Lege eruit, volle erin en terug de lucht in :)

81064a2bd6be8b0eb.jpg

Dit toestel is duidelijk ontworpen voor motoren met een gewicht van +/-1800gr.
Ik heb er een 3W56 boxer in gemonteerd die in die gewichtscategorie zit zodoende heb ik geen lood in neus moeten proppen en zitten de batterijen in cockpitgedeelte.

Hoeveel geeft hij aan op de weegschaal ? Wat zijn jouw eerste indrukken van de Lembeck. Vliegt hij mooi rechtuit?

Ben benieuwd.

Back