Lenger amazone 3,3m houtbouw zwever

Vleugeltje begint inmiddels zijn vorm te krijgen.

DSC_7893_zps8226ef32.jpg

Groetjes,
Stephan

Effe stof afblazen..

Vleugel verbinders gepast en alles eens los in elkaar gestoken.

Volgende klus is het indekken van de buitenvleugel.

DSC_8011_zps13f9e8a8.jpg

Groetjes,

Buitenvleugels vorderen gestaag.

DSC_8014_zpsaaf7bd18.jpg

Servo`s zoals ik het nu voor ogen heb:

Rolroeren: Hitec hs65HB
Flappers: Hitec hs65MG
V-Tail Hitec: hs82 MG

Tot zover dan maar weer.

Mvg,
Stephan

Vleugel delen liggen te drogen
Heb er voor gekozen wat microbaloons bij de epoxy te doen.

Blijft toch altijd een zenuw slopende klus.

y7ahegem.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Gelijk wil ik even een vraag in de groep gooien met betrekking tot de inbouw van de rolroer servo`s.

Maakt het iets uit als de servo hevel en aansturing aan de bovenkant van de vleugel zit ipv aan de onderkant? heb aan de bovenkant net voldoende ruimte aan de onderkant eigenlijk niet...

Graag jullie advies / mening

groet,

Maakt het iets uit als de servo hevel en aansturing aan de bovenkant van de vleugel zit ipv aan de onderkant?
groet,

Voor zover ik het weet, maakt het niets uit.
Aan de onderzijde een servo is (naar mij mening) iets mooier en je verstoord de aanstroming aan de bovenzijde van de vleugel niet.

Eric

Het is dan wel handig om het rolroer aan de onderzijde te laten scharnieren, anders is de hevel op het roer te kort.

Ik heb dit fout gedaan bij de pikant en je heb dan hele grote (niet sterke, spelingvrije) uitslagen.

succes

Terence

Ja het maakt wel wat uit, tenminste voor roeren die een asymmetrische uitslag moeten krijgen. Typisch rolroeren en flaps.

Stel je scharniert je rolroer aan de onderhuid. De uitslag naar boven moet flink groter zijn dan die naar beneden. Om dat mogelijk te maken moet er een brede spleet komen ... Niet gunstig! Als het rolroer aan de bovenkant scharniert kun je de spleet veel smaller houden.

Zelfde verhaal voor de flaps. Alleen is daar de grootste uitslag naar beneden. Dus moet het scharnier onder.

Algemene regel: als je aan de (boven- of onder)huid scharniert, dan komt het scharnier aan de kant van de grootste uitslag.

Gr. Dirk.

het maakt zeker uit qua ärmlengte van de hevel volgens mij.

Als de roerhevel aan de schanierzijde wordt geplaatst, is de arm veel korter (je mist de dikte van het roer), dus wordt je uitslag met heel weinig servoweg al heel gauw veel te groot.

Terence

het maakt zeker uit qua ärmlengte van de hevel volgens mij.

Als de roerhevel aan de schanierzijde wordt geplaatst, is de arm veel korter (je mist de dikte van het roer), dus wordt je uitslag met heel weinig servoweg al heel gauw veel te groot.

Terence
???
Ik kies de lengte van de roerhevel zo groot dat ik bij volle servouitslag iets meer roeruitslag heb dan gewenst. En ja, dat betekent dat als de roerhevel aan dezelfde kant van het scharnier zit hij verder boven de vleugel uitsteekt dan als hij aan de andere kant zou zitten.
Maar (kwestie van definitie) de lente van een roerhevel is voor mij de afstand tussen kwiklink-gaatje en scharnier-as. En ongeacht aan welke kant je die hevel plaatst, hij zal even lang zijn voor een zekere roeruitslag.

Apart klusje dat zagen in je vleugel.....word je wel een beetje duizelig van :D
DSC_8030_zps4757851d.jpg

Resultaat mag er wezen!
DSC_8028_zps23079a16.jpg

Gelijk 5 mm balsa ertegenaan gelijmd:
DSC_8029_zps6811f2c6.jpg

Groet,
Stephan

Hoi modelbouwers,

Ik ontkom er helaas niet aan dat ik een klein beetje balsa lite plamuur moet gaan gebruiken.
Echter: door weinig gebruik is hij uitgedroogd, kan het kwaad hier een druppel water bij te doen? of gewoon een nieuwe pot kopen?

Met water verdunnen is geen probleem.
Ik heb hier een pot staan die meer dan 5 jaar oud is en regelmatig uitgedroogd.
Gewoon een paar druppels water en mengen (water toevoegen totdat de je de juiste dikte hebt.)

Back