Lengte kabel tussen ESC en batterij

Over 'low ESR', zie hieronder de waarde Resr. Een elco is te beschouwen als een ideale elco met een lek-weerstand Rleakage (hoe groter hoe beter), een serie-inductie Lesl(elco is gewikkeld, dus ook een beetje een spoel :() en een serie-weerstand Resr (beide: hoe kleiner hoe beter). Als die Resr waarde niet laag genoeg zou zijn, zou door de hoge stromen door de elco toch nog een flinke verwarming van de elco optreden. Vandaar 'low'.

Meer over elco's en bedrijfstemperatuur:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elco

Electrolytic_capacitor_model.png


Capacitors_electrolytic.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik hoor van Jan (Corrien) en Ron: als het moet, dan het liefst extra kabel tussen ECS en motor.
Zitten daar verder geen nadelen aan?
Ik kan mij zo voorstellen dat de timing signalen van de motor anders worden? Iemand ervaring mee?

Mijn reden voor de vraag:
Ik wil airliners maken. Beetje groot (6kg), dus veel vermogen met 2 motoren ver uit elkaar. Ik overweeg zelfs om elke motor een eigen A123 accu pakket te geven met een parallel draad om te voorkomen dat 1 accu eerder leeg raakt dan de ander. Ik denk echter niet dat in zo'n geval de motoren dan nog gelijklopen met 1 motor direct aan de accu en de ander met via een draad van een meter lengte.

Een orgie van elco's kan echter ook. Ik kocht eens een rest partijtje, dus heb er genoeg liggen.
 
Laatst bewerkt:
Dus de regelaar ziet met een langere draad naar de motor geen verschillen? Ook niet door andere fluxjes of inducties en dergelijke? Handig.

Heb je alleen een nederlands probleem: 3 draden zijn duurder dan 2 ;-)
 
De lengte is geen wet van Meden en Perzen. En de ene fabrikant heeft standaard al grotere en/of betere kwaliteit elco's aan boord dan andere. En als je vrijwel altijd volgas vliegt, 'chopt' (spanning/stroom in stukjes hakken) de regelaar niet, dus ook geen spanningspieken die weggemoffeld dienen te worden. /QUOTE]

Een volgas draaiende motor verbuikt geen continue stroom. Bij een borstelmotor die vol vermogen draait "chopt" de regelaar niet, maar zorgen de borstels voor het in- en uitschakelen van de wikkelingen. Ook dat leidt tot stroompieken. Bij een borstelloze motor is deze commutatie overgenomen door de electronica in de regelaar. Er onstaan dus ook met een borstelloze motor die al dan niet vol vermogen draait stroom stroompieken.
 
Inderdaad, een borstelloze regelaar commuteert altijd, ook op vol vermogen, ook een vorm van schakelen, maar 'chopt' dan niet meer. En juist dat choppen bij niet-volgas zorgt voor problemen bij lange accu-kabels, niet zozeer het commuteren want dat gebeurt even vaak als het produkt toerental en het aantal magneetparen. Bovendien is de commutatie niet blokvormig maar wordt een sinus benadeert d.m.v. trapezium commutatie waardoor de hoge frequenties minder sterk vertegenwoordigd zijn (ook beter voor de tandwielen in de vertraging):
Goede uitleg van 'choppen' en PWM:
RC Groups - View Single Post - Scorpion Motors: Questions and Answers....
 
Laatst bewerkt:
Een heel kleine, zijdelingse opmerking: "dont shorten motorleads" kan op 2 manieren gelezen worden, en uit de context is mij nog niet volstrekt duideiljk wat de juiste manier is. Het kan betekenen: 'kort de draden niet in', maar het kan ook betekenen 'sluit de draden niet kort'.
 
to shorten = inkorten, verkorten
to short = kortsluiten

Een motor mag je gerust kortsluiten, dan is hij wat moeilijker rond te draaien want hij werkt dan als generator. Uiteraard niet kortsluiten als er een regelaar met accu aan vast zit!
 
Laatst bewerkt:
@Harold
Je kunt altijd nog even een testopstelling maken met extraextra lange motordraden.

@all
Elco's hebben een plus en een min, net als accu's. Verkeerd aansluiten zal tot oververhitting en mogelijk ontploffing leiden. Rotzooi en vervelende stank. Vraag me niet hoe ik dat weet ;)
 
Laatst bewerkt:
Ron, in de zin 'don't shorten the leads' kan het dus beiden zijn.
 
De problemen met die elko's speelde ruim twee jaar geleden. Ik moet nog een handje vol van die dingen ergens hebben liggen. Ik heb vandaag al even snel gekeken maar kon zo snel niets vinden. Morgen kijk ik nog even verder.
 
Mooi Ernst...bedankt alvast !

Bij ons gaat het om een SMD 100uF en 22uF /35V tantalium low ESR van het merk Kemet en Vishay....

mvg, Z
 
Laatst bewerkt:
Ja ik heb het gevonden.
Het gaat hier om condensatoren van Nippon Chemi-com. Wij gebruiken hoofdzakelijk de KY serie. Dit zijn long-life low Z condensatoren. Voor deze ene toepassing hebben we de KZE serie gebruikt. Deze hebben een lagere weerstand (Z) dan de KY serie wat nodig was voor de voeding.
Zowel de KY als de KZE serie zijn uitstekende elko's waar wij goede ervaringen mee hebben. Er is ook nog een KZH serie, die hebben een nog lagere weerstand (Z). Die hebben wij nooit gebruikt dus daar kan ik verder niets over zeggen.
N.B. Het zijn geen SMD Tantaal condensatoren maar "normale" aluminium elko's!
 
Nog een tip om de nadelige effecten van lange accu-kabels te verminderen ...

Also keep the positive and negative batterywires as close to each other as possible, eg. by twisting and/or taping them together. If the wires are close to each other then the series inductance will be reduced, because the current is going in opposite directions in each wire (and therefore producing opposite polarity magnetic fields which cancel out). For example, 13AWG wires separated from each other by 1 inch have about 4 times higher inductance than if they are bound together.

ref. Bruce Abbott in deze discussie:
Trouble with a Trimotor - RC Groups
 
Back
Top