Lens-upgrade GoPro Hero 3+

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door BlikvanBoven, 8 mrt 2014.

  1. gerardop

    gerardop

    Lid geworden:
    3 nov 2013
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Delft
    Hoi Norbert

    Om dit draadje nog weer even leven in te blazen vroeg ik me af of je weet of er een goede oplossing is om met deze lens een ND filter te plaatsen. Afgezien natuurlijk van het extra gewicht waarbij de Zenmuse of andere gimball mogelijk opnieuw gebalanceerd moet worden, steekt de MP10 er op de foto te zien ook net iets bovenuit waardoor de standaard ND filteroplossingen wellicht niet werken..

    Thanx
     
  2. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb geen idee.
    Ik zou er geen filters ed aan toevoegen... Gaat je zenmuse niet waarderen.
     
  3. gerardop

    gerardop

    Lid geworden:
    3 nov 2013
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Delft
    Ik heb vandaag polar Pro filter geplaatst en dat gaat prima. Kortom bij erg heldere omstandigheden en wellicht om ook wat meer motion blur te krijgen door langere sluitertijden is een ND filter nooit weg. ik ga de zenmuse wat verrijken met afneembare stukjes lood op het huis van de tiltmotor en op de achterkant van de plaat waar de gopro op vastzit om te zorgen dat de balans dan weer goed is. Vindt het ook een aanvulling zo'n lensje al is het afstellen (sweet pont voor scherpte) nog wel wat gedoe, dat is een beetje trial en error en duidelijke markeringen maken.
     
  4. DroneSkyPics

    DroneSkyPics

    Lid geworden:
    7 feb 2015
    Berichten:
    1
  5. vanHeijningen

    vanHeijningen

    Lid geworden:
    30 jan 2015
    Berichten:
    252
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ja, dat is vooralsnog denk ik de beste oplossing, als je adobe lightbridge of photoshop gebruikt kun je ook lensprofiel correctie gebruiken, dat werkt perfect.

    De kracht van de Gopro zit hem juist in de super groothoek, waardoor er voor luchtfoto's veel minder afstand nodig is. Er zit veel research in de gekozen combinatie (lens + sensor) en ik vind de MP10 lensupdate dan ook geen verbetering. Zeker als je je bedenkt dat je voor filmen in 1080p gewoon een kleinere pov kunt instellen.

    Qua Prijs/kwaliteit kun je voor een kleinere beeldhoek beter een andere compact camera (+ gimbal) met 50mm lens (FF) kiezen, denk ik.
     
  6. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Gewoon in narrow mode filmen dan! heb je geen lens upgrade nodig ;)
     
  7. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Inderdaad, sinds hier de gopro onder de multi's hangt staat hij 99,8%in narrow.
     
  8. Tjardi

    Tjardi

    Lid geworden:
    22 mrt 2014
    Berichten:
    259
    Locatie:
    Giethoorn
    GoPro - Narrow

    In Wide vind ik de beeldhoek van de GoPro veel te "fisheye-achtig".
    Gecombineerd met vreselijke effecten bij tilten. Kromme horizonnen e.d.
    Werk zelf met Mercalli 4 SAL. Is wel iets aan te passen. Super .... Nee.

    Op Narrow valt de fisheye mee. Gebruik die zelf ook bijna altijd.
    Maar helemaal tevreden ben ik niet.
    Vertekent onder een forse hoek, nog behoorlijk bij pannen.
    Vertoont bij pannen, redelijk vaak roling shutter.

    Als je opnamen combineert met die van een formaat "kleinbeeld-camera" met bijv. 28 mm lens,
    heb je nog steeds een fors verschil in beeldhoek.

    o.a. Daarom overweeg ik zeer sterk over te stappen naar de Inspire.

    Die zit qua lens veel dichter bij de standaard camera 's.

    *
    Bij uitsluitend gebruik van GoPro valt dit veel minder op.
    Zie bijv. film van de witte molen van Emil.
    Ook hij heeft door zeer behoedzaam vliegen de roling shutter goed in de hand.

    En zoals eerder vermeld door "Blik van boven" gebruik je in Narrow niet de hele sensor.
    Al is de film van de witte molen naar mijn smaak van prima kwaliteit.


    Tjardi
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2015
  9. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Dat is ook de reden dat de andere cameras geen wide hebben. GH4 en dji inspire camera zijn veel nauwer dan dat.

    Met medium mode gebruik je ook de hele sensor, dus je hoeft de wide helemaal niet te gebruiken dan.
    Ik weet niet hoe het bij GP4 zit....daar heb je wellicht bij narrow ook betere resultaten? Heb er zelf 1, maar nog nooit met narrow mode gespeeld.

    Maar ja nogmaals als je een camera zonder vervorming wilt dan koop je vantevoren wat anders en dat is altijd wel "narrow" mode.
     
  10. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775
    Helaas is dat technisch niet mogelijk met een vaste brandpunt afstand lens. Hoe kleiner de hoek hoe minder sensor hij gebruikt.
     
  11. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Voor 1080p heb je op gp3 geen kwaliteits verlies ten opzichte van wide in medium.
    Je kan de beelden naast elkaar leggen en zoomen op hetzelfde object. Pas bij narrow zie je wat verlies dan.
    Bij hogere resoluties dan 1080p is wide meest optimale.

    Denk dat het bij Gp4 narow ook goed kan zijn op 1080p verwacht ik.
     
  12. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775
    Geen kwaliteit verlies. Dat ben ik met je eens. Dan zie je hoe belangrijk de verwerking is en niet enkel de sensor, want hij geeft vergelijkbare kwaliteit met een kleiner deel van de sensor dan hij gebruikt in wide.
    En om daar op terug te komen. De mp10 lens vind ik een downgrade ten opzichte van de kwaliteit van de video. Ondanks dat de mp10 lens de gehele sensor gebruikt is opeens de medium en small niet meer goed bruikbaar. De mp10 lens geeft minder goed beeld dan de originele gopro lens.
    Ieder zijn mening. Ik zou een gopro niet verknallen met een mp10 lens. Helemaal niet voor de prijs van die lens.
     
  13. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Enige mode wat de hele sensor pakt is 1440p :D
     

Deel Deze Pagina