Hallo allemaal,
Een aantal jaren geleden heb ik een HengLong Tiger I tank gehad. Paar upgrades op toegepast en geweathered, en toen na een tijdje toch maar verkocht omdat ik er niet veel meer mee deed.

Maar het begon weer te kriebelen, en dan richting een moderne tank. Dit door de techniek en moderne mogelijkheden van het stabiliseren van de loop. De keuze is toen op een Leopard 2A6 gevallen. Weer een HengLong, omdat het mij meer om die techniek ging dan om het bouwen. De bedoeling zou zijn om deze te strippen, en dan met 'echte' RC componenten en de nodige andere spullen weer op te bouwen. Bij mijn laatste verjaardag heb ik dus zo'n Leopard kado gehad ... heel toevallig!
De doos is even blijven liggen tot het weerbeeld aangaf dat het tijd werd voor het winter project '22-'23.

Deze in de basis uitvoering, maar wel de 7.0 versie met stalen tandwielen en metalen draagarmen. Strippen is de bedoeling, maar ik moet eerlijk zijn, die 7.0 HL elektronica doet het eigenlijk best goed! Het rijd prima, in ieder geval stukken beter als de oude Tiger met nog het op z'n Chinees gesoldeerde enkele plaatje besturings elektronica. Maar toch wordt er gestipt, de verdere functies die ik toe wil voegen zijn lastig op de 7.0 module aan te sluiten. Dit zijn onder andere:
- loop stabilisatie met een gyro, op koepel rotatie en loop elevatie.
- terugslag op de loop met flits en rook functie
- realistische rokende motor uitlaten
- goede tracks
- realistischer rijden, denk aan vertraagde reactie door de 60 ton massatraagheid
- NL versie, of althans daar dicht in de buurt
.... en vast gaandeweg nog wat dingetjes.
Een aantal zaken van dit wensenlijstje zijn te koop, andere zullen zelf bedacht en gebouwd moeten worden. Gekocht zijn een set Tamiya Leopard tracks met de rubber looppads, 2 rookgeneratoren met blowers, 2 servo's voor elevatie en terugslag, een stepper motor voor de rotatie, en een 360 graden rotatie set voor de koepel.
Bedacht en gebouwd zullen moet worden; de aansturing van eea met een Arduino, kogellager als draaipunt voor de koepel, verstevigingen, terugslag mechaniek in de koepel, en waarschijnlijk meer waar ik nu nog niet aan gedacht heb... Daarmee verder in de volgende posts.
Een aantal jaren geleden heb ik een HengLong Tiger I tank gehad. Paar upgrades op toegepast en geweathered, en toen na een tijdje toch maar verkocht omdat ik er niet veel meer mee deed.

Maar het begon weer te kriebelen, en dan richting een moderne tank. Dit door de techniek en moderne mogelijkheden van het stabiliseren van de loop. De keuze is toen op een Leopard 2A6 gevallen. Weer een HengLong, omdat het mij meer om die techniek ging dan om het bouwen. De bedoeling zou zijn om deze te strippen, en dan met 'echte' RC componenten en de nodige andere spullen weer op te bouwen. Bij mijn laatste verjaardag heb ik dus zo'n Leopard kado gehad ... heel toevallig!


Deze in de basis uitvoering, maar wel de 7.0 versie met stalen tandwielen en metalen draagarmen. Strippen is de bedoeling, maar ik moet eerlijk zijn, die 7.0 HL elektronica doet het eigenlijk best goed! Het rijd prima, in ieder geval stukken beter als de oude Tiger met nog het op z'n Chinees gesoldeerde enkele plaatje besturings elektronica. Maar toch wordt er gestipt, de verdere functies die ik toe wil voegen zijn lastig op de 7.0 module aan te sluiten. Dit zijn onder andere:
- loop stabilisatie met een gyro, op koepel rotatie en loop elevatie.
- terugslag op de loop met flits en rook functie
- realistische rokende motor uitlaten
- goede tracks
- realistischer rijden, denk aan vertraagde reactie door de 60 ton massatraagheid
- NL versie, of althans daar dicht in de buurt
.... en vast gaandeweg nog wat dingetjes.
Een aantal zaken van dit wensenlijstje zijn te koop, andere zullen zelf bedacht en gebouwd moeten worden. Gekocht zijn een set Tamiya Leopard tracks met de rubber looppads, 2 rookgeneratoren met blowers, 2 servo's voor elevatie en terugslag, een stepper motor voor de rotatie, en een 360 graden rotatie set voor de koepel.
Bedacht en gebouwd zullen moet worden; de aansturing van eea met een Arduino, kogellager als draaipunt voor de koepel, verstevigingen, terugslag mechaniek in de koepel, en waarschijnlijk meer waar ik nu nog niet aan gedacht heb... Daarmee verder in de volgende posts.
Laatst bewerkt: